Resultaat 1 van 4 getoond

Gastfoto's van Gerard Buitenhuis

Zondag 21 oktober 2012

Na de aardappelen en uien is het ook de beurt aan de wortelen om gerooid te worden. Gerard Buitenhuis, de vaste fotograaf van loonbedrijf Cintégro uit Ens, ging kijken bij een van hun klembandrooiers aan het werk in de NOP.

foto

Een kijkje bij het wortels rooien. Een Massey Ferguson 7485 Dyna-VT met Dewulf tweerijige klembandrooier en New Holland 60 serie met Keulmac kistenwagen.

foto

Echt droog is het niet, maar het is gelukkig geen glibberpartij. Nu rijdt er een NH TS met Keulmac kistenwagen onder de afvoer.

foto

De wortels worden volgens een eenvoudig principe gerooid, namelijk met een klemband. De wortels worden simpelweg aan het loof uit de grond getrokken.

foto

Onderweg naar boven komen ze een aantal 'poetsers' tegen, die de losse grond van de wortels halen.

foto

De klemband loopt over rollen om het loof goed te klemmen.

foto

Een foto van boven, waarop de poetsers te zien zijn. Rechtsonder in beeld zijn de messen al te zien.

foto

Deze sneldraaiende messen 'knippen' het loof van de wortel.

foto

Dit gaat zo snel, dat het bijna niet bij te kijken is!

foto

Als de machine even stil staat, is het geheel beter te zien.

foto

Per rij zijn er twee sets messen die tegen elkaar in draaien. Hiertussen wordt dus geknipt.

foto

De eerdergenoemde poetsers.

foto

Het geknipte loof verlaat de klemband aan de achterkant.

foto

waarna de zwaartekracht de rest doet.

foto

De wortels gaan via een dwarsbandje richting de afvoer.

foto

Vervolgens worden ze in kisten geladen.

foto

Het vullen van de kisten is een kunstje dat men in de vingers moet hebben.

foto

Met de (rode) afstandsbediening is de afvoer door de ladende chauffeur te bedienen.

foto

De chauffeur van de rooier heeft de handen aan de knoppen voor de fijnregeling. Sturen hoeft niet, met dank aan GPS.

foto

De volle kistenwagens vertrekken richting het erf.

foto

Waar ze met hoge snelheid van de volle kisten worden ontdaan. Dit gaat zo soepeltjes dat het een balletvoorstelling lijkt.

foto

In het land rooien we rustig door.
Advertentie

Reacties

Fiat 1000
21-10-2012 11:27 uur
Mooie en duidelijke serie met goede uitleg. maar die man op de kar is niet erg arbo verantwoord bezig.
Wij rijden ze zonder man op kar vol en als je de slag een beetje te pakken hebt kun je ze ook bijna net zo goed afvullen. Het scheelt in ieders geval een gevaarlijke situatie en ik weet niet of het die paar wortels die meer in de kist komen dat waard zijn. :)
  • Reageer
  • Quote
willempie
21-10-2012 12:39 uur
wat kan er nou gebeuren met die snelheid
  • Reageer
  • Quote
IH844
21-10-2012 13:52 uur
Wat er allemaal kan gebeuren zelfs met die snelheid wil je niet geweten hebben.Hij hoeft maar naar een wortel te grijpen en te blijven haken aan de losband en je kan de brave man ergens van tussen halen.
Op 1 van de foto's kan je zien dat hij toch een soort loopplank heeft op de ene zijde van de wagen en er zit ook een afscherming aan het wiel achteraan als ik het goed heb.
Ik heb hier op agrifoto al ergere dingen gezien.
Weet niet wat de ARBO-wet allemaal voorschrijft bij jullie, maar ik kan fiat1000 wel volgen. Hoe veiliger, hoe beter.
  • Reageer
  • Quote
Cintegro
21-10-2012 14:48 uur
De medewerker loopt op een aparte loopplank aan de machine, met een trappetje aan de voor- en achterkant en een afscherming bij het achterwiel. Vlakken bij een kist die nog gevuld wordt is uit den boze - om te voorkomen dat de medewerker in contact komt met de afvoer.

Het is in ieder geval goed dat jullie er kritisch op zijn, dat is altijd het begin van verbetering. :)
  • Reageer
  • Quote
Fiat 1000
21-10-2012 17:17 uur
oke maar hoe stapt die man op????
Als de kistenwagen vol is vlakt hij de laatste kist en op dat moment stuurt de chauffeur de wagen bij de rooier weg.
De man stapt af onderwijl dat de kar stil staat en de man oogcontact heeft met de chauffeur. Dan loopt hij naar de volgende wagen die dan echter al aan het laden is bij de rooier en de man stapt 9 van de 10 keer op een rijdende wagen en trekt zich via een kist op de plank. weer met oogcontact met de chauffeur, maar als er een slechte kist tussen zit trekt hij de plank eraf en ligt achterover in het wortelloof. Dat is de praktijk want de ladende wagen stopt niet om de man op te laten stappen dat kost teveel tijd.:)
  • Reageer
  • Quote
Cintegro
21-10-2012 18:06 uur
De man stapt via het trappetje aan de achterkant op, zodat hij zich op kan trekken aan de afscherming die daar zit. Hij hoeft geen kist vast te pakken, dus het afbreken van planken is niet aan de orde. Bij een eventuele misstap beland de medewerker dus ook niet ónder de wagen, wat natuurlijk levensgevaarlijk is.
Nogmaals, complimenten voor de alertheid. Wij hebben er nog nooit (bijna) ongelukken bij meegemaakt, vooral omdat we er goed op bedacht zijn dat een slippertje snel gemaakt is. :)
  • Reageer
  • Quote
IH844
21-10-2012 23:28 uur
Ik heb geen ervaring met dergelijke laadwagens,maar waarom worden de wortels eigenlijk niet gewoon in wagens geladen en dan op het bedrijf in de kisten geladen, zoals men bij aardappelen doet? Lijkt me veel makkelijker dan met een speciale wagen vol kisten over het land te sleuren.
  • Reageer
  • Quote
Fiat 1000
22-10-2012 06:16 uur
zoals jij voorsteld IH 844 wordt het gedaan met industriepeen. In kiepers rooien en op het erf in vrachtwagens overladen. Maar dan heb je veel meer gebroken wortelen en voor de consumptie peen kan dat niet want in het schap van de winkel liggen alleen maar hele wortels vandaar rooien direct in kisten.


En Cintegro een goed wortelrooiseizoen toegewenst.
Groeten Fiat 1000:)
  • Reageer
  • Quote
Cintegro
22-10-2012 07:37 uur
Exact, dat is omdat niemand graag gebroken wortels in het schap ziet liggen.

En Fiat 1000, hartelijk dank!
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.