Resultaat 1 van 4 getoond

Aardappelzetmeeldagen 2011

Woensdag 07 september 2011

Op 1 en 2 september j.l organiseerden Avebe en PPO 't Kompas op het terrein van 't Kompas de aardappelzetmeeldagen. Vele bezoekers werden verwelkomd in Valthermond deze twee dagen. Zo ook Jurgen Maassen die foto's maakte bij een bandenspanningsdemonstratie, die in samenwerking met Michelin was georganiseerd.

foto

Op donderdag 1 en vrijdag 2 september werden op Proefboerderij 't Kompas in Valthermond de aardappelzetmeeldagen georganiseerd. Tijdens deze dagen werd door PPO en Michelin een bandenspanningsdemonstratie georganiseerd.

foto

Voor deze demonstratie werd gebruikt gemaakt van twee identieke trekker-kipper combinaties. De combinatie links staat op de correcte bandspanning. Met deze bandspanning mag/kan 40 km per uur over de weg gereden worden. De kieper is gewogen en de linkercombinatie heeft 3025 kg/band, daardoor mag deze op 1,1 bar, dit levert een insporing van 10 cm en een voetprint van 3420 cm², levert een druk op van 0,88 kg/cm².

De rechter combinatie staat op een te hoge bandspanning (wat in de praktijk regelmatig voorkomt) van 3,0 bar,
daardoor heeft deze band 13,8 cm insporing en een voetprint van 2520 cm². Dus een druk van 1,12 kg/cm², bij een gewicht van 2825 kg/band.

foto

De linker combinatie had 10% meer meters afgelegd op een stuk van 200 meter en verbruikte daarbij 30% minder brandstof.
Dit verschil werd veroorzaakt door 6% minder wielslip, een 36% groter contactoppervlak en 28% minder insporing.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto
Advertentie

Reacties

bean
07-09-2011 13:15 uur
Boeiend
  • Reageer
  • Quote
willempie
07-09-2011 17:02 uur
mooie reportage
  • Reageer
  • Quote
jasper
07-09-2011 19:16 uur
interessant!
  • Reageer
  • Quote
Tim
07-09-2011 20:53 uur
Op de bovenste ingezoomde foto is alleen een trekkerbandprofiel te zien. Op de onderste foto's het profiel van de kipperbanden. Niet eerlijk om bij de ene de kipper er ook over te laten rijden, of wel? Dit verklaart misschien de grote indrukking bij die ook is ontstaan bij 1,1 bar?
  • Reageer
  • Quote
jaapb
07-09-2011 21:34 uur
leuk onderzoek!!! Dit slijpt de geest, houd ons scherp!!!

Ik wil wel even opmerken dat de combinatie's niet zo identiek zijn als het bijschrift ons doet geloven. De trekker links heeft een fronthef, de trekker rechts heeft geen fronthef maar wel een set frontgewichten dr bij!!!
  • Reageer
  • Quote
Kletsmajoor
08-09-2011 17:09 uur
@Tim
Er waren ook profielkuilen van het spoor van de spuitmachine, dit is het trekkerprofiel.
De spuit stond op 2 verschillende banden, een standaardband en de nieuwe Spraybib van Michelin.

@jaapb
Het klopt dat de combinaties niet geheel identiek waren, de ene had ook grijze velgen, de andere witte:P
Maar wat belangrijker is is dat de motervermogens wel gelijk zijn en het gewicht ook. Vandaar de frontgewichten op de trekker zonder fronthef.

Met vriendelijke groet,
Jan Sikken
Medewerker op proefboerderij 't Kompas in Valthermond
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.