Resultaat 1 van 4 getoond

Gastfoto's van Chris Konings

Zaterdag 06 november 2010

Het is alweer een tijdje terug dat we weer een serie foto's van onze vaste gastfotograaf Chris Konings zagen. Voor deze reportage ging hij op bezoek bij akkerbouwer Kees Trouw waar het aardappels rooien en inschuren, met al zijn actie en drama, op de gevoelige plaat werd gezet op de zo kenmerkende manier die we van Chris gewend zijn.

Kees Trouw seinde mij in dat hij met aardappels rooien bezig was. Zijn vier rijige rooier is uniek in de wereld en, toen ik daarnaast liep, gaf Kees me door dat ik er ook op een richel kon gaan staan. Unieke positie, zo vlakbij dat mechanische geweld. De grond was toen nog een stuk beter dan nu.. hoewel het ook niet snel ging. En tussen de bedrijven door is er altijd tijd voor een versnapering en een grap.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


Als je een boerenbedrijf op volle toeren wilt zien draaien, moet je bij het inschuren zijn. Een komen en gaan van trekkers met hun lading en een wirwar van transportbanden die de aardappelen naar de opslag vervoeren. Concentratie volop! Een middag bij Kees Trouw was dan ook in rap tempo gevuld met vele beelden.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto
Advertentie

Reacties

JanV
06-11-2010 18:59 uur
Mooie foto's. Maar wat is er zo uniek aan die aardappelrooier?
  • Reageer
  • Quote
Niels
06-11-2010 19:01 uur
Dit is de enige getrokken vier rijer die Amac heeft gebouwd, vlak voordat de fabriek failliet ging.
  • Reageer
  • Quote
JanV
06-11-2010 19:13 uur
Ach sooooo, op die manier. Hier op de drentse zandgronden zie je zelden een Amac. Af en toe een zelfrijdende wortelrooier, maar die komt dan uit de NOP. Bijna allemaal Grimme en DeWulf.
  • Reageer
  • Quote
Arnout
06-11-2010 19:36 uur
Leuk gephotoshopped haha!;)
  • Reageer
  • Quote
Niels
06-11-2010 19:53 uur
JanV schreef
Ach sooooo, op die manier. Hier op de drentse zandgronden zie je zelden een Amac. Af en toe een zelfrijdende wortelrooier, maar die komt dan uit de NOP. Bijna allemaal Grimme en DeWulf.
Voor zuid-west Nederland zit Amac natuurlijk dichtbij dus er zijn er altijd veel verkocht. Plus alle mechanisatiebedrijven die Cebeco hier had zitten. Bij jullie zijn het ook vooral bunkerrooiers natuurlijk en hier veel wagenrooiers. Ik denk dat Amac voor begin jaren 90 niet eens een bunkerrooier in het programma had zitten. Kwam pas met de ZRB 1700. En dat was zelfs een Grimme!
  • Reageer
  • Quote
chriskonings
06-11-2010 20:02 uur
Arnout schreef
Leuk gephotoshopped haha!;)

ik dacht: laten we eens een geintje uithalen !!!!!!;):+)
  • Reageer
  • Quote
Co
06-11-2010 20:41 uur
Dat niet alleen, in de jaren negentig was Amac de beste machine voor klei. Grimme en dergelijke hadden minder te vertellen op klei dan Amac. Maar Amac bouwde voornamelijk kleimachines, wat natuurlijk een te kleine markt is. Daarnaast heeft Amac bergen en bergen met geld gepompt in het ontwikkelen van deze 4 rijer en de ZM4. Als ze dan niet veel verkocht worden, ga je failliet. Tegenwoordig moeten grimme rooiers nog worden aangepast om op klei te kunnen rooien. Amac had dat niet, die was gewoon goed op klei.
  • Reageer
  • Quote
Niels
06-11-2010 23:20 uur
Ben ik niet helemaal met je eens Co. Toen axiaalrollen begin jaren 90 (Reekie) een opkomst in Nederland maakte bleef Amac erg lang wachten met het gebruik van dit systeem. De Grimme DL is toen ook snel erg populair geworden. Pas vrij laat is Amac axiaalrollen gaan gebruiken. Tegenwoordig is iedereen toch wel van mening dat deze onmisbaar zijn om op zware grond te kunnen rooier.

Wat moet er volgens jou tegenwoordig aan een Grimme rooier worden aangepast om op de kleigrond te kunnen rooien? Wij hebben hier nooit problemen gehad of iets aangepast.
  • Reageer
  • Quote
Co
07-11-2010 00:00 uur
Wat er aangepast moet worden, weet ik niet. Maar dat heb ik mij laten vertellen door een medewerker van Loonbedrijf Hut(Lelystad). Maar ik dacht iets van verzwaringen van de lagers en rollen ofzo, om door de zware grond te kunnen gaan. Ik geloof voornamelijk aanpassingen aan de rooibek. Op Voorne-Putten, neem ik aan dat deze foto's genomen zijn, daar is het toch veel Zavel. En dat is lichte grond. Zware klei, 35% afslibbaar vraagt gewoon meer van een rooier dan Zavel.
Maar goed, Chris heeft hier wel een unieke fotoreportage weten neer te zetten.
Wat ik helemaal goeie rooiers vind, is Kverneland. Ooit eentje gezien, paar weken geleden. Nou dat ding vreette alles. En de aardappels kwamen prachtig schoon in de kipper, dankzij dat boven draaiding, :s
  • Reageer
  • Quote
john6120
07-11-2010 09:08 uur
Ik zou niet weten wat er aangepast moet worden aan een grimme DL/GZ.
wij rooien er mee op grond van 10 tot 70% afslibbaar.
  • Reageer
  • Quote
Arnout
07-11-2010 11:34 uur
Er is geen enkele grimme die moet worden aangepast om op kleigronden te kunnen rooien. Amac zal misschien best iets zwaarder gebouwd zijn, maar uiteindelijk draait alles om onderhoud. Het grappige is zelfs dat een rooier het op lichte grond soms zwaarder te voorduren heeft, vanwege de rijsnelheid.

Welk bovendraaiding bedoel je op die kverneland?
  • Reageer
  • Quote
Niels
07-11-2010 12:22 uur
Co: Op Voorne-Putten heb je zowel lichte grond als zware klei. Net wat Arnout zegt. Op lichte grond heb je soms nog meer te verduren omdat het zand extra schuurt en de rijsnelheden hoger liggen. Dat zie je ook aan de slijtage. Op de echt zware kleigrond in de Hoeksche Waard rijdt bijna alleen maar Grimme. Zelfde verhaal in West-Brabant.

Arnout: Dat zijn meenemers, rubberen flappen, die over de lengte van de zeefketting mee omhoog gaan.
  • Reageer
  • Quote
chriskonings
07-11-2010 13:15 uur
Ik zit niet in de agrarische sector, zoals bekend zal zijn, maar afgelopen 10 dagen heb ik met mijn neus en mijn camera's bovenop de ellende gezeten die kan ontstaan als er sprake is van lichte grond, slechte weersomstandigheden, snelle slijtage en pure pech. Alles maakte een forse aanslag op het moreel van de mensen die de aardappelen uit de grond moesten zien te krijgen.Goed onderhoud deed op die momenten helemaal niks meer, helaas. En dat overkomt je gewoon. Met je eigen 2 rijïge rooier dan nog op tijd alles binnen zien te krijgen, wordt dan dubbel zwaar. Grimme, Amac....................tegen overmacht doe je niks. Binnenkort bij Niels op de site ! Het was hier in elk geval een memorabel rooiseizoen !
  • Reageer
  • Quote
frank
07-11-2010 17:55 uur
flink bedrijf als ik dat zo allemaal of huur tie ook ? en waar is dat eigenlijk? Vierpolders?
  • Reageer
  • Quote
Niels
07-11-2010 19:23 uur
Dit zijn twee akkerbouwers die samenwerking. Cees Trouw en Aart-Jan Spoon. Samen hebben ze aardig wat aardappelen. Zitten allebei in Hellevoetsluis.
  • Reageer
  • Quote
frank
08-11-2010 15:40 uur
oke, 2 drieassers is ook niet zomaar even voor een paar hectare.
  • Reageer
  • Quote
Niels
08-11-2010 17:28 uur
Twee drieassers?
  • Reageer
  • Quote
Arnout
09-11-2010 08:29 uur
Goed kijken Frank! ;) (Er rijden totaal 3 combinaties)
  • Reageer
  • Quote
christiaan
09-11-2010 19:31 uur
chris, komen er ook nog foto's van het hakselen? misschien nog van de new holland van gebr.varekamp
  • Reageer
  • Quote
chriskonings
09-11-2010 19:39 uur
Helaas, Christiaan,.........dit jaar geen hakselfoto's.
Wel een flink aantal over rooien en de problemen in de klei.
  • Reageer
  • Quote
frank
13-11-2010 18:08 uur
Hoi,

Er rijden wel 2 drieassers.
Die Massey Ferguson
En die New Holland
En dan nog 2 tweeassers
( totaal 4 combinaties!)

grt frank
  • Reageer
  • Quote
Arnout
02-12-2010 17:30 uur
Er rijden geen 3 assers haha, maar ze staan wel op de foto gek genoeg.. Beter kijken Frank.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.