Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's van Niels v.d Boom - Vakantie Duitsland 2009 III

Dinsdag 14 juli 2009

Na een dag reizen werd uiteindelijk de eindbestemming in het Zuid Duitse Thüringen bereikt rond het plaatsje Eisfeld. Daar zagen we veel van de oude DDR techniek waarvoor we speciaal waren afgereisd.

foto

Fortschritt ZT 300 met een HW 60.11 zij-kipper op het bedrijf Milch-Land in Veilsdorf. Een geprivatiseerd ex-staatsbedrijf met 11,5 miljoen kg melkquotum en 3950 hectare akkerland.

foto


foto


foto


foto

Fortschritt T 174-2 mobiele kraan.

foto


foto

Fortschritt ZT 300.

foto


foto

Belarus MTS 550.

foto


foto

IFA W50 LA vrachtwagen uitgevoerd als mobiele werkplaats.

foto


foto

Fortschritt ZT 303 met veewagen.

foto


foto

ZT 300.

foto


foto


foto

Claas Ranger 965 verreiker.

foto


foto

Belarus MTS 82 met HTS 30.10 kipper.

foto


foto

ZT 300 met sneeuwploeg en zoutstrooier.

foto


foto


foto

Na het melkveebedrijf bezocht te hebben gingen we op bezoek bij de 'afdeling' akkerbouw (pflanzenproduktion) waar de akkerbouw trekkers en machines stonden geparkeerd. Hier een Fendt 926 Vario met een HW 80.11 en 60.11 zij-kipper.

foto


foto


foto

Fendt 415 Vario met een 4x80 voorlader.

foto

Belarus MTS 80.

foto


foto

Inuma-Trac (Ag-Chem RoGator) 618 met een Inuma Itas 4020 veldspuit met 24m brede spuitbomen.

foto


foto

MAN TGA 35.410 vrachtwagen met Annaburger mesttank.

foto


foto


foto

ZT 300-C.

foto


foto

Fendt Favorit 716 Vario.

foto

Kirovets K700-A.

foto


foto


foto

Fortschritt ZT 323-A.

foto


foto

ZT 303.

foto


foto

ZT 303.

foto


foto


foto


foto

ZT 323-A.

foto

ZT 303.

foto


foto


foto


foto


foto

IFA W50 LA/Z.

foto

Belarus MTS 52.

foto


foto

Belarus MTS 82.

foto

Fendt 930 Vario met een Lemken Vari-Diamant zeven schaar ploeg.

foto


foto

Claas Lexion 480.

foto

Claas Lexion 570 Montana.
Advertentie

Reacties

massafout
14-07-2009 21:04 uur
mooi fendt 936 en 930
  • Reageer
  • Quote
fiat
14-07-2009 21:29 uur
ene moment ouwe roestbende andere moment het nieuwste spul
  • Reageer
  • Quote
Niels
14-07-2009 22:13 uur
Ja ik vond het zelf ook jammer dat er nieuwe trekkers tussen stonden.
  • Reageer
  • Quote
Daniel
14-07-2009 22:19 uur
dat kan je wel zeggen ja! Worden al die oude trekkers gehouden als historisch erfgoed of sow? Wel mooi om te zien dat oude materiaal, rijden/staan er nog een mooi beetje en wat een verschil met een Fendt Vario! De cabine van de ZT 323-A heeft trouwens wel wat weg van een Schlüter Super Trac cabine.
  • Reageer
  • Quote
tonisss
14-07-2009 22:20 uur
vind het juist wel mooi dat contrast op die bedrijven. Als je daar over 15 jaar komt zie je waarschijlijk niks meer van dat oude spul nu nog wel gelukkig
  • Reageer
  • Quote
Niels
14-07-2009 23:06 uur
Daniel: Alle trekkers die je ziet worden allemaal nog gebruikt. De meeste voor kipper werk tijdens het gras/mais hakselen of andere klussen zoals mais zaaien. Alle werknemers vinden de trekkers fantastisch en rijden er graag mee dus er is geen reden ze weg te doen. De oudste trekkers die er stonden zijn van bouwjaar 1975/1976 en doen het nog steeds goed. Reparaties zijn simpel uit te voeren door iedereen.

Tonis: Dat is juist de reden waarom ik daar foto's heb gemaakt. Over een aantal jaar zal inderdaad al het oude spul weg zijn. Nu is al veel vervangen.
  • Reageer
  • Quote
Daniel
14-07-2009 23:29 uur
Oke, het zijn dus echt al trekker met de nodige uurtjes en een verhaal. Wel mooi om te zien dat een bedrijf toch nog relatief lang door blijft rijden met het materiaal. Toch zou ik er niet graag mee willen werken, gezien werking en ergonomie. Heb je toevallig ook foto's van het interieur? Hier ben ik wel benieuwd naar...
  • Reageer
  • Quote
ErnstJan
15-07-2009 15:18 uur
Mooie foto's. Had ik niet verwacht dat op zo'n bedrijf toch nog veel werk met van die oude trekkers gebeurd. Ik had verwacht dat dat helemaal niet uit zou kunnen, vanwege loonkosten, dat het werk vaak stil ligt vanwege reparatie (of valt dat mee) en brandstofverbruik. Vooral dat laatste is denk ik, want in Duitsland krijgen boeren maar een bepaald aantal liters diesel per hectare land die ze hebben.

Hoeveel werknemers heeft zo'n bedrijf nou ongeveer?
  • Reageer
  • Quote
Niels
15-07-2009 23:34 uur
Daniel: Nee ik heb geen foto's van het interieur. De cabines zijn niet zo comfortabel als bij de nieuwe Fendt trekkers maar de werknemers rijden er nog steeds erg graag mee.

EJ: Nog maar een paar jaar geleden had dit bedrijf, en ook vele andere, nog veel meer Fortschritt en Belarus trekkers. Deze worden nu langzaam vervangen door Westerse trekkers. De werknemers hebben altijd met dit materiaal gewerkt en zijn van een heel ander type als in Nederland. Die zullen zelf niet tegen de baas zeggen dat ze een luxe trekker willen maar gaan gewoon aan de slag met wat ze hebben en vinden het nog machtig mooi ook.
Dat ze in Duitsland maar een bepaald aantal liters krijgen daar heb ik nog nooit van gehoord. Voorheen tankte je in Duitsland gewoon witte diesel waarna je later de BTW gedeeltelijk terug kon vragen. Ook is het een tijdje zo geweest dat je niets terug kon vragen. Inmiddels kennen ze ook in Duitsland weer speciale landbouw (rode) diesel. Ik snap niet hoe een syteem van liters per hectare kan werken.

Bij het bedrijf Milch-Land werkt ongeveer 110 man personeel. Dit is dan echt alles van stageloper tot kok (eigen restaurant/kantine) en bedrijfsleider/manager.
  • Reageer
  • Quote
ErnstJan
16-07-2009 14:20 uur
Ik zal eens navragen hoe dat nou zit, m'n oom zit met zijn grondverzetbedrijf gedeeltelijk in Duitsland en deels in Nederland ;) Misschien verschild dit wel per deelstaat.

  • Reageer
  • Quote
NielsNewHolland
17-07-2009 11:51 uur
machtig, dit zie je niet meer, alleen werken met oude trekkers, tegenwoordig heeft elke landbouwer een fendt vario of iets dergelijks in zijn loods staan, hier ook weer, dat vind ik soms jammer.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.