Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
100 jaar loonbedrijf Melse-Maljaars II
Zondag 28 december 2025 Delen
We vervolgen onze reis door de bedrijfshistorie van loon- en grondverzetbedrijf Melse-Maljaars uit Zeeland. De grondverzettak neemt en steeds grotere plek in, maar ook het agrarisch loonwerk groeit. Met dorsen, rooien en ook hakselen.
Tarwe oogsten met een New Holland Clayson M140.
De opvolger van de Atlas 1200: een AB 1202.
Het bouwrijp maken van een terrein in Middelburg.
Omdat het bedrijf veel werk deed voor het waterschap, onder andere op het strand, werd begin jaren 70 de eerste rupskraan aangeschaft: een Atlas 1702 LC.
De eerste John Deere maaidorser op het bedrijf in 1971.
Toen Jaap Melse in 1971 stopte werd het bedrijf voortgezet door zijn zoon Levien en schoonzoon Adri Maljaars. Dit was toen het bedrijfslogo.
Jaaps dochter Sanne, en vrouw van Adri, tufte in die jaren op de Sparta heen en weer als er tijdens de oogst berichten moesten worden doorgegeven.
De rupskraan op een ponton op weg naar de Schelphoek. Een eiland in het Veerse Meer.
Adri Maljaars aan het banden wisselen van een Atlas.
In 1974 werd een nieuwe Stoll zelfrijdende bietenrooier aangeschaft.
Hoe het najaar van 1974 verliep weten de ouderen onder ons nog wel. Het was extreem nat en het lukte niet om met de Stoll te rooien.
Een Deutz D 7006 met een vracht bietenblad.
Bietenladen met een Atlas 1404.
En een Atlas 1602. Eén kraan werkte voor de CSM en de ander voor Suiker Unie in het rayon Walcheren. De bieten gingen toen naar beide fabrieken in Sas van Gent. Later werden dit Dinteloord en Breda. Toen er dag en nacht werd geladen, ook op zondag, stopte Melse-Maljaars met het werk. Het is nog steeds zo dat er 's zondags niet wordt gewerkt.
Adri brengt zijn kinderen naar school met een Deutz D40.
In het najaar van 1975 had loonbedrijf Louwerse uit Serooskerke een extra silagewagen nodig voor de maïsoogst. Deze Schuitemaker UTW werd na de oogst omgebouwd tot stalmeststrooier.
Werk voor Rijkswaterstaat in 1978 op het strand van Domburg.
Een vrij nieuwe New Holland Clayson 8070 bij de tarweoogst.
En drie John Deere maaidorsers. Tijdens de oogst van 1978.
Grasland frezen met een Deutz D 8006 en Howard messenfrees. Deutz-dealer Piet Willemse zat om de hoek, evenals Van Gemeren Mechanisatie (dealer van New Holland). Die vestiging werd begin jaren 90 gesloten.
Flinke vracht graszaadhooi.
Graszaad dorsen met 2 JD combines in 1980. Een JD 975 is aan het lossen in de container. Erachter een 730?
En nu uitgerust met een cabine.
Deutz-Fahr D 6007 C met wagen.
In 1980 kocht het bedrijf zijn eerste 6-rijïge bunkerrooier: een Vervaet & Heyens.
In 1981 ging het bedrijf, samen met loonbedrijf Wisse uit Meliskerke, maïs hakselen. Hiervoor werd deze Hesston Field Queen aangeschaft.
Ernaast een Volvo BM 810 met silagewagen.
Ook werd deze Ahlmann AS7 shovel aangeschaft.
Werk aan de kust met een O&K RH6 LC.
En tijdens de ruilverkaveling in 1980.
Een Belarus MTZ 52 met dumper.
De eerste Komatsu PC 30 minigraver, geleverd door Pladdet. Hij werd direct ingezet om de potstal aan de Plompertweg uit te mesten.
JD 975 en de zwaarste trekker: een Deutz DX 120 met Miedema kipper. Met 120 pk destijds een zware trekker, begin jaren 80.
Graszaadhooi laden met de Ahlmann shovel en Meijer balenklem.
Persen met de Deutz D40 en JD pers.
De DX 120 met Kverneland 3-schaar.
Atlas 1302 E in de kleuren van aannemersbedrijf Van Dijck-Petit.
De eerste Vervaet werd ingeruild op een nieuwe machine in 1983, uitgerust met grotere banden en een hydrostatische aandrijving.
Eind jaren 80: een Komatsu WA 180 shovel aan het werk op de zeedijk bij Westkapelle. Een werk van twee jaar voor aannemersbedrijf Hakkers uit Werkendam. Halverwege de jaren 80 kregen de werknemers voor het eerst een draagbare telefoon. Een hele vooruitgang, die niet lang duurde. Al na enkele dagen werden ze gestolen.
Advertentie

Reacties