Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's van Kees de Nood I
Donderdag 15 mei 2025 Delen
Op zaterdag 3 mei opende het Trekkermuseum in Nisse (Zld) weer zijn deuren. Op deze prachtige voorjaarsdag waren de leden van de OTMMZ weer aan het ringsteken met trekkers. Ook was een nieuwe tentoonstelling te bekijken en tal van anders moois.
Mooi model van een Claeys M103.
Steyr 180 bijnaam kikker. De trekker was een 'snelloper' en daarmee gewild bij o.a. Belgische vlassers voor transportwerkzaamheden.
Fordson model F van bouwjaar 1920. Origineel werd deze trekker met een 4-cilinder Ford motor geleverd, maar deze is omgebouwd in Frankrijk door CLM (Compagnie Lillo des Moteurs) met een dieselmotor. In totaal werden er 150 omgebouwd.
Het thema is dit jaar 1 en 2 cilinder trekkers.
Lanz mag dan zeker niet ontbreken met hun zeer kenmerkende 1 cilinder gloeikoptrekkers zoals deze D 6006 (rechts). De cilinder heeft een inhoud van maar liefst 7,37 liter.
Nog een zeldzaam beestje, deze Bison.
Bison was een Frans trekkermerk van fabrikant MACI. In de meeste trekkers liggen motoren van Ceres.
Ook heeft Kees oog voor een Zuid-Bevelandse schone tussen alle trekkers.
Nog zo'n ploffer: John Deere model A. De fabrikant zweerde jarenlang bij horizontaal gemonteerde motoren met een enkele cilinder. Poppin Johnny's weren ze genoemd.
Hier kijken we een Fahr trekker op z'n kont.
En een Same Puledro van 1960.
Deutz.
IH McCormick D-217.
Dit roept voor Kees herinneringen op. Toen hij kind was speelde en bouwde hij veel met Meccano. Ook een combine en diverse kranen op een Nuffield trekker, waarvan je een miniatuur kreeg bij aankoop van een echte. Tijdens een verhuizing verdween de verzameling helaas.
Twee iconen uit de overgang van stationair naar mobiel dorsen.
Ook buiten stonden de nodige trekkers.
Er was voor eigenaren de gelegenheid om hun trekker voor de waterrem te zetten.
Fiat SOM 55.
Achterop het terrein was er het traditionele ringsteken.
Vroege veel gebruikt: ijzeren stapwielen en nu weer in de mode voor bovenover ploegen op kleigrond.
Een wat vreemde (en grote) eend in de bijt tussen alle 1- en 2-cilinders: John Deere 4040.
Met het gewraakte HFWD systeem voor hydraulische voorwielaandrijving.
Over hydraulisch gesproken: Deze International Hydro 84 werd zelfs helemaal hydraulisch aangedreven, als voorganger van de CVT-transmissie. Zo te zien piekfijn gerestaureerd.
Net als deze Ford 7710 overigens.
Station Nisse op de lijn Goes - Hoedekenskerke en Kees nam de auto terug naar huis.
Advertentie
Reacties