Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Landbouwmechanisatie 1978 VI

Maandag 24 maart 2025

Centraal in dit nummer (juni 1978) staat de Duitse DLG-tentoonstelling, wat we tegenwoordig kennen als Agritechnica. Naast veel machinenieuws werden er de Schlüter Profitrac 5000 en Fendt Favorit 620 getoond. Ook wordt ingegaan op de stro-, conserven- en aardappeloogst.

foto

Op de DLG-tentoonstelling werd de grootste trekker van International getoond: de 1455. Dit type is in 1977 geïntroduceerd en heeft een 6,6 liter IH motor.

foto

De twaalfcilinder 20,9 liter motor in deze Schlüter Profitrac 5000 TVL levert 500 pk. Om het vermogen op de grond over te brengen is dubbele montering noodzakelijk. De trekker weegt 18 ton.

foto

Steyr heeft met 3 nieuwe typen, waarvan hier de 8100 te zien, een goede aansluiting op de bestaande serie gemaakt. Het vermogen is 59 kW.

foto

Bij de Fendt Favorit 620 LS is de motor voor de vooras geplaatst in een apart raam. Hierdoor wordt het overbrengen van trillingen tegengegaan. De motor heeft 9,5 liter inhoud.

foto

Door Lemken is een ploeg gebouwd voor werkdieptes tot 60cm.

foto

De Rau strokencultivator bewerkt 2 stroken achter de trekkerwielen. Bij de volgende werkgang wordt overgespoord waardoor de tussenliggende stroken worden bewerkt. Het doel is met een lichte trekker een diepe grondbewerking uit te kunnen voeren.

foto

De Rau Multitiller is een zware, getrokken zaaibedcombinatie met schijven en tanden voor moeilijk bewerkbare gronden.

foto

Italo Svizzera toonde en pneumatische zaaimachine voor maïs en bieten.

foto

De Becker pneumatische precisiezaaimachine werkt met perslucht. Naast maïs en bonen is de Aeromat 11 ontwikkeld voor bieten.

foto

Gruse ontwikkelde een nieuwe pootmachine speciaal voor voorgekiemd pootgoed. In de bunker is een losband aangebracht die ervoor moet zorgen dat steeds een kleine voorraad in de pootbakjes ligt.

foto

In navolging van Cramer en Hassia kan nu ook de 2-rijïge pootmachine bij Gruse worden uitgerust met opbouw voor kiembakken.

foto

De Agrotop schilden voor strokenbespuiting met afneembare beschermplaten.

foto

De nieuwe Beinlich 2000 haspelinstallatie is laag gebouwd maar heeft wel een grote vrije ruimte.

foto

De Wollny Aquadux met slangen in plaats van sproeiers waarbij het water naar de grond loopt zodat het gewas droog blijft en het water niet verloren gaat.

foto

Perrot slede met 2 kleine sproeiers in plaats van 1 grote.

foto

Schumacher automatische snijhoogteinstelling voor maaidorsers. Komt het mes lager, dan wordt de voorspanning van de balansveer automatisch bijgeregeld.

foto

Diadem ontwikkelde een maaier/lader voor bladgewassen zoals spinazie. Belangrijke delen worden hydrostatisch aangedreven.

foto

Wühlmaus 2211 aardappelrooier met gedeelde zeefketting en bestuurbare wielen.

foto

Tweerijïge Schmotzer R2 bietenrooier met een bunker van 6,5 ton, stuurautomaat, hydraulische aandrijving en automatische diepteregeling.

foto

Door Kleine is een 6-rijïg rooisysteem ontwikkeld dat met ontbladermachine of kopapparaten kan worden geleverd.

foto

De 6-rijïge Landsberg verzamelrooier voor bieten is een geduwd systeem voor gebruik met een zware, eventueel achteruitrijdende trekker zoals deze Kramer.

foto

Zesrijïge ontbladermachine met roterende elementen van Rational voor montage voorop de trekker.

foto

De Weidemann ‘hofschlepper’ is een kleine smalle wiellader met vierwielaandrijving en knikbesturing.

foto

Compacte 1-tons heftruck van Eicher waar alle mogelijke werktuigen aan kunnen worden bevestigd.

foto

Klausing maaier met schudkneusinrichting.

foto

Fahr cirkelhark met grote tanden.

foto

Nieuwe opraapdoseerwagen van Fahr met 5 rijen meenemers op de invoerketting.

foto

Zelfrijdende maaier-opraper van Italo Svizzera.

foto

Westeria kuilvoerfrees met voerbak.

foto

Kuilvoersnijvork met doseerder van Silo Boy.

foto

Freesvoerwagen Silo-Boy van Selfkant Gerätebau.

foto

Voerdoseerbak van Marchese.

foto

Trechtervormige voermengwagen van Van Lengerich met vericale vijzel en 3 verdeelarmen.

foto

Krunke en Krüger taludmaaier.

foto

John Deere 5420 veldhakselaar met 2-rijïg voorzetstuk en 150 pk motor. Qua motor is het de kleinste zelfrijder bij John Deere.

foto

In ons land zijn de meeste torensilo’s met bovenlossers uitgerust. Hier is op de bovenlosser een aanzuigblazer en elektromotor van JOZ gemonteerd.

foto

Pneumatisch transport tot het voor de koeien wordt gebracht via een cycloon met zwenkbare pijp.

foto

Bovenlosser met aanzuigpijp. Aanzuigblazer staat naast de silo.

foto

Cyclon boven doseerbak. Vanuit een tweede loswagen wordt tegelijk ander voer op de voerketting gestort.

foto

In Nederland zijn thans 50 rijenplukkers voor stamslabonen actief. Het IMAG doet onderzoek naar breedplukkers of rijenplukkers. Hier de Borga 4-rijïge rijenplukker met een extra zuig-schoning.

foto

De Borga 2-rijïge getrokken rijenplukker met dubbele loofketting.

foto

De FMC is een aanbouwmachine met een breedpluktrommel van 2 meter en een verzamelbunker.

foto

De nieuwe breedplukker van Francke en Remoortere met 2,88m werkbreedte. Hij wordt volledig hydrostatisch aangedreven.

foto

Met een aandeel van 23% zijn aardappelen een belangrijk aandeel in het bouwplan. In Noordoost-Nederland wordt 70.900 hectare fabrieksaardappelen geteeld. Veelal 1 op 2, waardoor aardappelopslag een groot probleem is. Hier een Amac EK2 aardappelrooier met opvangkettingen en kneusrollen voor rooiverliezen.

foto

Krielopvang(zeef)rooster en kneusrollen plus meetzeil dat voor de bepaling van rooiverliezen wordt uitgerold.

foto

Meetzeil waarop het door de kneusrollen gevoerde rooiverlies terechtkomt

foto

Sterbo rooimachine met kneuzer onder de egelband.

foto

Sterbo rooimachine met verzamelbak. Zowel bij dit syteem als bij het kneuzen moet het systeem zo dicht mogelijk zijn.

foto

Zeefkettingvernauwing met uitneembare tussenspijlen.

foto

Sterbo rooier met afzonderlijke ketting (zeefrooster) die de verliezen naar laag geplaatste kneusrollen brengt.

foto

Een lichte 8-paks verzamelaar biedt voor veel bedrijven een goede mogelijkheid om stro te verzamelen en verwerken.

foto

Het laden van wagens met een 10-paks klem. Per rit worden 240 pakken meegenomen.

foto

Het oppakken van een met een klauw gemaakte stapel van 10-paks pakketten die door een transportwagen naar de klamp worden gebracht.

foto

Pakkenwerper met speciale kipper voor 100 pakken.

foto

Een Kemper opraaploswagen voor 100 tot 120 pakken achter een Ford 3000 aan het werk in Oostelijk Flevoland.

foto

Het laden van een vrachtautocombinatie met Freeman stapels door een Massey Ferguson 55 wiellader van loonbedrijf D. Doornbos uit Siddeburen.

foto

Een New Holland Stackliner opraapstapelwagen aan het werk in de Wilhelminapolder achter een Ford 5000.

foto

Uitvoering van het grondwerk voor de betonweg op de C.R. Waiboerhoeve in Lelystad door aannemersbedrijf Schagen uit Zwolle.

foto

Uitvoering van een van de proefvakken in handwerk.

foto

Machinale aanleg van een betonweg op een melkveebedrijf in Noord-Beveland.

foto

De beproeving van de wegvakken met aslasten van 10 en 12 ton op de Waiboerhoeve.

foto

In 1945 begon W.F. Busch in Amsterdam om kilometertellers, temperatuurmeters en kabels voor automobielen te repareren. In 1950 werd het bedrijf hernoemd tot ASI (Automobiel, Scheepvaart, Industrie). De afdeling hydrauliek groeide al snel uit tot de belangrijkste pijler. Op 14 april werd in Soest een nieuwe vestiging voor hydraulische cilinders geopend.
Advertentie

Reacties

modest
24-03-2025 21:04 uur
ik raak er niet aan uit hoe dat stuur op die eicher heftruck in elkaar steekt :7 Haha 'kilometertelers' :+)
  • Reageer
  • Quote
niewiem
28-03-2025 07:33 uur
Schaduw.:)
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.