Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's uit de oude doos van: Firma de Feijter II
Zondag 01 december 2024 Delen
In deel 2 met de oude foto's van Aardappelhandel De Feijter uit Breskens zien we hoe het bedrijf zich in de jaren 70 en 80 ontwikkelde. Naast handel teelde het ook op grote schaal aardappelen waarvoor unieke mechanisatie werd ingezet.

In de vorige reportage zagen we hoe het bedrijf deze 4-rijïge zelfrijdende wagenrooier bouwde in 1967. Als krachtbron diende een nieuwe International Farmall 806 met 105 pk.

Nog niet alles aan de machine was hydraulisch.

Na vier seizoenen rooien werd de machine verkocht aan een bedrijf in Engeland.




In 1964 werd de rechtse loods gebouwd aan de Rijksweg in Breskens. Men verhuisde vanuit de Duinstraat. In 1970 werd een tweede loods gebouwd van 40 x 92 meter.

Nadat de eigenbouw rooier was verkocht liet men in 1971 bij machinefabrikant Barth in 's-Gravendeel een nieuwe 4-rijer bouwen. Barth was vooral bekend van zijn drainagemachines, veelal op basis van Ford en County trekkers.

Deze rooier heeft een veel zwaardere 230 pk DAF motor. Zowel de rijaandrijving als het rooiwerk werd hydraulisch aangedreven. Opvallend is de afvoerband aan beide kanten, zodat aan beide kanten gerooid kon worden.


Proefdraaien op een perceel aardappelen in het Nieuwe wegje in Groede.



Tegelijk met de rooier werd er gestart met een nieuw transportsysteem in houten kisten.

Deze kisten hebben een afmeting van 240 x 240 x 153 cm. Netto paste er 5 ton aardappelen in, maar inclusief grond zal dat wel iets meer zijn geweest.

De kisten werden met deze 11 tons Henley heftruck verplaatst.

Aan de voorzijde hebben de kisten een klep zodat ze gelost kunnen worden. Een kantelaar is met dit gewicht niet zo praktisch!

Een nieuwe transportcombinatie in 1973: Volvo F89 met 330 pk.

Er passen 6 kisten op en de achterste as van de aanhanger is gestuurd.

Het trekkerpark in 197: International 824, 4x een 724, 2x 624 en een 434.


Luchtfoto van het bedrijf in 1973.

IH 724 met loofklapper tijdens de start van het rooiseizoen in augustus 1975.

De rooier heeft inmiddels een cabine gekregen. Ook rooide het stukken beter dan in 1974!

IH 844-S met 2 wagens voor de kisten.


Ook de zelfrijdende 3-rijïge rooier is nog op het bedrijf aanwezig.

Doordat begin 1975 mechanisatiebedrijf Van Blaeke werd overgenomen moesten de Inters plaatsmaken voor John Deere.

Beide rooiers samen aan het werk.



Luchtfoto's van de oogst. Tegenwoordig een fluitje van een cent met een drone maar toen bijzonder.


Het bedrijf aan de Rijksweg in Breskens met op de achtergrond de Westerschelde.

Meer bouwwerkzaamheden.

In 1976 werd in Biervliet en in Waterlandkerkje een opslagloods gebouwd. In Biervliet was die 80 x 30m groot en in Waterlandkerkje 55 x 30m.

Op de achtergrond de loods van het loonbedrijf van Kees in Waterlandkerkje.

Het bedrijf bestond nog ruim tien jaar voor het in de tweede helft van de jaren 80 failliet ging.
Bekijk ook de reportage van dit bedrijf en de natte herfst van 1974 die eerder dit jaar verscheen hier.
Advertentie
Reacties
De ondernemerszin druipt wel van de foto’s af.
Hier in de Wieringermeer hebben ook wel de feijters geboerd, maar voor nu weet ik er geen één meer.