Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Zelfbouw hakselaar met eigen verhaal
Maandag 18 mei 2009 Delen
De gebroeders van Schrier hakselen zelf hun gras en maïs met een eigenbouw hakselaar. Aan de machine kleeft een uniek verhaal wat Agrifoto heeft uitgelicht.
“Het begon met twee banden voor onze mesttank”“Het begon allemaal met twee banden voor onze mesttank” verzucht Van Schrier kijkend naar zijn hakselteam, “en dit is het eindresultaat.”
Dat de gebroeders van Schrier, melkveehouders in het Zuid-Hollandse Hekelingen, niet vies zijn van een potje sleutelen blijkt wel aan hun aparte hakselploeg. Een zelfbouw hakselaar met dito silagewagens.
Achter de onopvallend ogende hakselaar schuilt een bijzonder verhaal waarvan het vertellen de moeite waard is.


“Bij de machine kregen we een autotrailer vol papieren”
Tijdens hun zoektocht naar een set ballonbanden voor een mesttank werd Van Schrier getipt door een familielid die werkzaam was bij de RDM. Hij vertelde dat er wellicht iets geschikts bij zat in het faillissement van de RDM. Bij nadere inspectie bleek het niet alleen om twee banden te gaan maar om een complete hakselaar met drie silagewagens, talloze reserveonderdelen en een enorme berg papieren.
“Wij waren van plan absoluut geen cent meer uit te geven dan nodig”, zo doet Van Schrier uit de doeken. “Vanuit Zweden was er speciaal iemand komen kijken die zou proberen alle Agri-Jobber spullen te verkopen. Dit viel zwaar tegen toen hij erachter kwam dat wij alleen op zoek waren naar twee goedkope banden. Onder druk van de RDM, die huur eiste van de Zweedse eigenaar, werd uiteindelijk de complete hakselaar, silagewagens en bijbehorend materieell verkocht voor een schijntje aan Van Schrier.”

Ook de silagewagens die met de Agri-Jobber meekwamen werden verbouwd. Origineel waren de wagens zo ontwikkeld dat de dissel 90 graden kon kantelen zowel als container en aanhangwagen gebruikt kon worden. Het lossen van de karren gebeurde door middel van een afschuifsysteem.
Inmiddels heeft Van Schrier één van de wagens verbouwd met een vaste dissel. Ook kan de wagen nu kippen, wat minder gecompliceerd is als het afschuifsysteem.
De wagens zijn origineel voorzien van twee deuren aan de achterkant. Omdat dit systeem in de praktijk omslachtig werkt werd een hydraulisch achterslag gebouwd door Van Schrier. Van één van de twee silagewagens werd ook een stuk afgesneden om hem lager te maken. Het is anders een groot probleem voor de hakselchauffeur om in de kar te kunnen kijken.
Caterpillar D8 op de kuil

Dit 16,5 ton wegende monster van 177 PK heeft geen probleem het vers gehakselde gras vast te rijden. De trekker werd door Van Schrier letterlijk van de schroothoop gered en totaal gereviseerd. Nu loopt de rupstrekker weer als een zonnetje en wordt hij ieder jaar ingezet.
Om het gras op de kuil te schuiven en te verdelen wordt een Caterpillar 922 shovel gebruikt. Ook deze machine is door Van Schrier onder handen genomen en kreeg een andere motor en versnellingsbak. “De originele hydrostatische aandrijving werd erg warm tijdens het werk op de kuil. Daarom werd de bak vervangen door een powershift versnellingsbak. We hebben sindsdien geen problemen meer gehad.” verteld Van Schrier.
Technische gegevens
Motor: 300 PK Scania
Bouwjaar: 1980
Aandrijving: Hydrostaat
Hakselunit: Kemper C 3000 FD pick-up en Champion 3000 rij-onafhankelijke bek
Advertentie
Reacties
Tips over mogelijk interessante machines die we in deze serie kunnen laten zien ontvangen we natuurlijk graag! En als je zelf een verhaal hebt geschreven of wil schrijven is dat natuurlijk ook erg leuk.
Meer foto's zou overigens wel leuk zijn ;)