Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Landbouwmechanisatie - 1973 II

Zaterdag 06 mei 2023

Uitgebreid wordt in het maartnummer stilgestaan bij de historie van Machinefabriek J. de Jonge, het bedrijf achter de naam Amac. Omdat het Verenigd Koninkrijk tot de EEG is toegetreden wordt door de redactie een bezoek gebracht aan dealers in dit land.

foto

Een 6-schaar Dowdeswell ploeg achter een 160 pk John Deere 7020 (uitgerust met stapwielen!) aan het werk in Zeeland bij de KMWP. Samen met De Bathpolders heeft dit bedrijf de eerste 2 van deze trekkers in ons land gekocht.

Regelmatig staat de redactie van LM stil bij Nederlandse fabrikanten. In het maartnummer is dat Machinefabriek J. de Jonge B.V. Die naam zegt je misschien niet zoveel. Het is het bedrijf achter het merk Amac. De Jonge startte als dorpssmid in het Zeeuwse dorp ’s-Heerenhoek. Twee zonen namen de smederij over. Nadat een derde zoon ook wel smid wilde worden startte hij zijn eigen constructiewerkplaats. Dat was in 1955. Vanaf het begin werk sterk gefocust op serieproductie. Onder andere kooiwielen, landbouwwagens en erwtenploegjes. Ook werden staalconstructies en hangars gebouwd. In 1956 werkte 7 mensen bij het bedrijf en een jaar later breidde het uit. De vraag naar staalconstructies nam af waardoor De Jonge zich ging toeleggen op aardappelrooiers. Voorraadrooiers met een zeefketting waren toen al volop in gebruik, naast de werpradrooiers. De eerste rooier kreeg de naam Econoom, maar als nel werd overgegaan op merknaam Amac. Dit staat voor Aardappelrooier Met Aanbouw Combinatie. De Amac A werd in 1957 door de Amac B opgevolgd. In 1958 volgde de Amac VA zakkenrooier maar, een dwarstransporteur was ook mogelijk. In 1961 volgde de C1 en ZW1. Die laatste was een noviteit in Europa omdat het de eerste machine met een geknikte transporteur was. Dit beperkt de valhoogte.

foto

Eén van de eerste Amac rooiers was deze voorraadrooier type B.

foto

De succesvolle Amac C1 gelanceerd in 1961. Nog altijd zijn ze in gebruik.

foto

De ZW1 op het bedrijf van dhr. Zinkweg in Numansdorp. Akkerbouwer Bas Zinkweg was een drijvende kracht achter Amac. LM noemt hem ‘een van de meest vooraanstaande deskundigen op het gebied van de aardappelteelt.’ Veel van zijn inzichten werden in de ZW (ZinkWeg) verwerkt.

foto

De 2-rijïge Amac C2. De voorganger van de enorm bekende D2. De vraag naar meer capaciteit resulteerde in deze machine.

foto

De Amac stortbak met een inhoud van 9 kuub. Met de komst van een 2-rijïge rooier kwam er namelijk vraag naar meer loscapaciteit. Dit type DG was de eerste gebouwd door Amac.

foto

Het prototype van de zelfrijdende ZR rooimachine. In 1972 is met de machine 300 hectare aardappelen en wortelgewassen gerooid (door loonbedrijf Van Zielst op Flakkee, waar we ook al eerder een reportage van maakten). De machine is samengesteld uit een D2 en Same Centauro trekker. Vanaf 1973 wordt de machine door een 95 pk Same-motor aangedreven en rijdt hij volledig hydrostatisch. De rooier kost 70.000 gulden.

foto

Met de ontwikkeling van de getrokken Amac bietenrooier, op basis van een D2 die in 1968 werd gelanceerd, ontstond in Zeeuws-Vlaanderen vraag naar een zelfrijdende rooimachine op basis van de zelfrijder. De rooischaren zijn vervangen door zelfzoekende scharenlichters. Ontbladeren gebeurt apart door een trekker.
Door de toenemende vraag breidde het bedrijf flink uit. Inmiddels werken er (anno 1973) 65 medewerkers, is er een nieuwe fabricagehal, spuitloods met spuitcabine en een dompelbaan. De verkoop wordt gedaan door Cebeco Handelsraad. Geëxporteerd wordt naar veel landen, waarbij Engeland en Zweden de grootste zijn. In Frankrijk worden de Amac-machines in licentie gebouwd.

foto

Het voorkiemen van pootgoed is gemeengoed. Hier een werktuigberging waarvan een gedeelte is uitgevoerd in transparante golfplaten.

foto

Een vrijstaande werktuigberging annex voorkiemloods bij dhr. A.R. Zijgers in Oostelijk Flevoland.

foto

De kiembakken worden met de korte kant tegen elkaar geplaatst.

foto

Gaskachel voorzien van een thermostaat en een ventilator die de ruimte kunnen verwarmen.

foto

Elektronische apparatuur voor het bepalen van de vulling, missers en dubbelen.

foto

Maïszaaien met een machine die uitgerust is met zaaischijven (Hassia).

foto

Een machine uitgerust met een vacuümpomp (Monosem).

foto

Omdat Engeland sinds 1 januari bij de EEG hoort kijkt LM in Engeland. Hier wordt het mechanisatiebedrijf J.P. Hensmans te Mountnessing bezocht. Een dealer van Ford.

foto

De voorraad ingeruilde trekkers en werktuigen. Een grote voorraad gebruikte machines is een probleem, net als in Nederland.

foto

Eastern Tractors in Chelmsford, Springfield, is een van de grootste Massey Ferguson dealers in het land.

foto

Ver in de omtrek is de antennemast voor de mobilofoon van het bedrijf Ernest Doe te zien. Dit bedrijf heeft 500 man personeel verdeeld over 6 vestigingen. Per jaar worden 350 tot 400 nieuwe trekkers verkocht.

foto

Naar een showroom zoek je in Engeland meestal tevergeefs, zo concludeert de auteur. Ook nieuwe machines vind je gewoon buiten. Ongehoord voor Nederlandse begrippen.

foto

Een oude trekker uitgerust met valbeugel zodat hij gebruikt kan worden voor het aanrijden van kuilhopen. Deze is van de firma De Blaauw.

foto

In november werd het 500e bulletin (merkenonderzoek) van het ILR overhandigd aan G.I. Bierma van Cebeco. Het betrof de Hektor vacuümpomp. V.l.n.r: G.I. Bierma, A.R. Kraai (hoofd onderzoek), F. Coolman (directeur ILR).

foto

Hoewel maïskorrels groot zijn kun je ze niet altijd gemakkelijk terugvinden.

foto

De proef omvatte 12 machines, 2 rijsnelheden en 4 percelen.

foto

Het precies afwegen van voorraad en restant is zeer belangrijk.

foto

Een nieuwe precisiezaaimachine is de Vicon Monoair, hier in de maïsuitvoering. Hij wordt gebouwd door het Duitse Fähse te Düren.

foto

Leonard Lang heeft de verbeterde Gallignani opraappers ontvangen. Deze heeft een nieuw uiterlijk gekregen.

foto

De Laverda TA-150 hakselaar. Deze is opgebouwd uit onderdelen van Gallignani en Laverda. De messenkooi en het voorzetstuk komen van eerstgenoemde (de P10 hakselaar). De hydrauliek, motor en meer komen van een M150 maaidorser. Hij kost 52.500 gulden.

foto

De Hollandse Beton Groep (HBG) maakt namens Vandenende Borssele bekend dat AKF BV, een dochteronderneming, de productie, ontwikkeling en verkoop van de Drainmaster drainagemachine op zich neemt. AKF brengt deze onder in haar hoofdvestiging in Goes. Hier de Drainmaster 90S.
Advertentie

Reacties

niewiem
10-05-2023 06:54 uur
Prachtige serie en weer veel geleerd. (h):)
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.