Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Landbouwmechanisatie - 1971 VIII

Vrijdag 14 april 2023

Liefhebbers van hakseltechniek én rooitechniek voor aardappelen worden met deze serie prima bediend. LM toont de laatste ontwikkelingen aan de hand van demonstraties die op de Schlüter dagen werden en bij een rooidemo zetmeelaardappelen.

foto

Een beeld dat ook deze herfst nog gezien kon worden, al wordt het wel zeldzaam. Foto: Ir. J. Terpstra.

foto

Drie jaar geleden werd in Twente een demonstratie snijmaïs oogsten gehouden. Deze keer werd een demonstratie in bergen gehouden. Hier de JF aanbouwhakselaar, voort ontwikkeld op het systeem Teela. Er werden 4 aanbouwhakselaars gedemonstreerd, 8 getrokken machines en 4 zelfrijders.

foto

Voor op een Fiat is een Kemper 2-rijïge hakselaar gebouwd. De ombouw werd gedaan door mechanisatiebedrijf Coppens uit Udenhout. Hij kost 16.890 gulden. Compleet met trekker bedraagt de prijs 44.790 gulden. Er wordt dan wel een Fiat 1000 geleverd.

foto

Aurelis H500 getrokken hakselaar met 2-rijïg voorzetstuk.

foto

Taarup SE 2100 gebouwd op een Fendt Favorit 4S trekker met 52,5 pk. De opbouw kost 2600 gulden.

foto

De New Idea veldhakselaar met 3-rijïg voorzetstuk. Dit is geen hydrostaat maar de machine heeft een toerenvariator zoals maaidorsers. Een vijzel brengt het product naar de werpblazer. Er kan 80 tot 100 hectare per seizoen mee worden gehakseld. De GMC 401 motor levert 150 pk.

foto

Zelfrijdende machine van Wellink te Groenlo die een New Holland 717 voorzetstuk gebruikt en een bak van Schuitemaker. De machine kost 85.000 gulden.

foto

Tweerijïge Kemper naast de trekker.

foto

De PZ aanbouwhakselaar met erachter een Le Boulch loswagen die Heesters te Haaren importeert

foto

Ook Veenhuis toonde een nieuwe ‘loswagen’. De wagen kost 7000 gulden.

foto

Bij de Maatschappij Klazienaveen werd op 15 september een grote oogstdemonstratie voor zetmeelaardappelen gehouden. Eén van de chauffeurs had zich met een gasmasker tegen het stof beschermd.

foto

De 2-rijïge Grimme Duplex die het loof verwijdert met loofrollen. Het is een wagenrooier met een kleine voorraadbunker zodat tijdens het rooien van wagen gewisseld kan worden

foto

De 4-rijïge getrokken looftrekker van de firma LUBO Tweede Exloërmond.

foto

Grote belangstelling voor de 4-rijïge zelfrijdende Barth rooimachine die wat problemen had met het afgestorven loof.

foto

De 2-rijïge looftrekker van Oldenhuis te Ulrum.

foto

De 4-rijïge Oldenhuis looftrekker die uit 2 2-rijers is samengesteld.

foto

Het ILR heeft van een Massey Ferguson maaidorser en 4 Oldenhuis looftrekelementen een zelfrijder gebouwd.

foto

De thermische gewasbehandelingsmachine van v.d Broek’s Machinefabriek te Driebergen.

foto

De Amazone ZA-5 centrifugaalstrooier met 2 verdelers. In ons land worden centrifugaalstrooiers steeds meer gebruikt, naast de vertrouwde pendelstrooier.

foto

Pendelstrooier uitgerust met een windscherm voor het strooien van poedermeststoffen.

foto

Schlüter organiseert sinds 7 jaar regelmatig een bijeenkomst waarbij het thema ‘Landbouwtechniek van morgen’ wordt gedemonstreerd. Deze Schlüter Tagungen worden gehouden in de trekkerfabriek en op het proefbedrijf te Freising in Beieren. Meer dan 15.000 mensen bezochten de demonstratie. Hier een detail van een 12-schaar Lemken halfgedragen stoppelploeg met hydraulische diepteregeling.

foto

Vierschaar Niemeyer wentelploeg met extra schijven boven het rister om gewasresten te kunnen verwerken.

foto

Getrokken strooier met grote bankinhoud en verdeelvijzel voor poedermeststoffen van Diadem.

foto

Zware 2-rijïge Mengele aanbouwhakselaar aan een 100 pk trekker.

foto

Een Gassner hooidoseerapparaat werd in combinatie met een kipwagen gebruikt voor het vullen van een torensilo met maïs.

foto

Grote silagewagen op 6 wielen van Gehl.

foto

De 3-rijïge Claas-Bourgoin maïsplukdorser heeft een speciaal maïsdorsmechanisme met zeer hoge capaciteit.

foto

De nieuwe Claas Dominator 100 met een 6-rijïge kolvenplukker. Voor graan zijn er maaibordbreedtes tot 7,5 meter. De graantank heeft een inhoud van 5.500 liter.

foto

In de VS is deze 6-rijïge Cyclo pneumatische maïszaaimachine geïntroduceerd door International. Hij heeft 1 centrale trommel.

foto

R.S. Stokvis en Zonen N.V. te Rotterdam brengen sinds enige tijd een bijzonder voertuig in de handel: De Hovertrailer. Een groot luchtkussenvoertuig met een draagvermogen van 10 of 15 ton. De ventilator wordt door een 140 pk Ford diesel aangedreven. De prijs bedraagt 70.000 gulden. Inmiddels is de machine in o.a. Zuidelijk Flevoland ingezet om hoogspanningsmasten te transporteren.

foto

A.H. Steenbergen te Klaaswaal fabriceert een zwaargebouwde 4-rijïge loofklapper voor loonwerkers en grote bedrijven. De messen zijn aan de rugvorm aangepast. De loofklapper vraagt een trekker van 55 pk en kost 8000 gulden.

foto

De rijdende maatschep van Vicon. De polyester voorraadtrechter is dezelfde als die van de pendelstrooier.

foto

Leonard Lang te Apeldoorn brengt de nieuwe zware Fiat 1000 in de handel. De trekker levert 95 pk vanuit een direct ingespoten 6-cilinder. De 1000 kost 27.600 gulden. De 1000 DT kost 35.300 gulden. Stuurbekrachtiging is standaard.
Advertentie

Reacties

Er zijn nog geen reacties toegevoegd.

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.