Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Landbouwmechanisatie - 1970 VI

Zaterdag 25 maart 2023

We zijn bij de oogstmaanden augustus en september beland en daar wordt ook aandacht aan besteed. Bijvoorbeeld de laatste stand bij aardappelrooiers. Ook bij de bietenoogsttechniek is er nieuws en we komen meer te weten over JF in Denemarken.

foto

Claas Mercator maaidorsers van loonbedrijf Maris uit Oostelijk Flevoland aan het werk. Foto: Claas.

foto

In een artikel over herinzaai van grasland komt deze Lely zaaifrees aan bod.

foto

Gras inzaaien met de zaaimachine van Brillion.

foto

Een ‘oranjeband’ label.

foto

Opnieuw aandacht voor nieuwe machines tijdens de DLG tentoonstelling in Keulen. Hier de veldhakselaar van Lely-Dechentreiter die in de hefinrichting wordt bevestigd. De in verstek werkende opraper is opklapbaar.

foto

De zelfrijdende Europa Super SFGBR aardappelrooier van Grimme, waar een Deutz D 5006 trekker op wordt toegepast.

foto

Zelfrijdende tweerijige bietenrooier van Stoll met hydrostatische aandrijving. Een nieuwe machine die eveneens van een Deutz-motor is voorzien.

foto

Toevoermechanisme bestaande uit schijven met gestulpte riemen bij de Hagedorn maïshakselaar.

foto

Opraapwagen met in verstek werkende opraper zodat het gras in 1 werkgang kan worden gemaaid en geladen. Fabrikant is Ernst Weichel.

foto

De Farmcontainer van Fahr. De machine bestaat uit een onderstel met 3,1 of 4,3 ton laadvermogen. T.z.t. komen er ook een passende mesttank, meststrooier, spuit en meer op.

foto

Bij mensen die veel trekker rijden doen zich nogal eens rugklachten voor, zo concludeert de schrijver. In Groningen is daarom een moderne trekkerzitting uitgeprobeerd. Hier de zitting in de normale stand.

foto

Naar rechts verplaatst, voor werkzaamheden waarbij over het rechter voorwiel moet worden gekeken.

foto

En naar links verplaatst en gedraaid waar achterom moet worden gekeken. De zitting is geconstrueerd door R.O. Meyer, uitsluitend voor eigen gebruik.

foto

Aandacht voor het aanbod aan aardappelrooier in Nederland. Hier de tweerijige Krakei 2-W-RS wagenrooier.

foto

Wühlmaus 747 met verzamelbak met rolbodem.

foto

De vierrijige zelfrijdende Barth-Gigant aardappelrooier. Met 125.000 gulden verreweg de duurste rooier in het overzicht.

foto

Vicon heeft een aantal nieuwe machines gepresenteerd waaronder de Penton 4000. Speciaal voor grote bedrijven en loonwerkers met 2.680 liter inhoud. Hij kost 5.170 gulden.

foto

De Vicon hoogkipper is in een 4 en 7 tons uitvoering leverbaar.

foto

De Ransomes C83 cultivator met 13 vaste tanden, 2 balken en wielen die Landré en Glinderman te Diemen importeert.

foto

Bovenaanzicht van een Bergmann aardappelrooier uitgerust met een ‘verkruimelaar’ om de aardappelrug te verkruimelen. Het is een vinding van Bergmann-importeur L.J. Blaauw te Stadskanaal.

foto

De nieuwe Flying Fazant trommelschudder van Franken en Van Weel.

foto

Een drierijige Farmhand getrokken bietenrooier op de voorpagina in september.

foto

Loonwerkers en grote akkerbouwers hebben steeds meer interesse in meerrijige bietenrooisystemen. Reden voor Farmhand-importeur Lindeteves-Jacoberg te Harderwijk om onderzoek te doen naar bieten rooien op zijn Amerikaans. Hier de Farmhand drierijige kopper met zijafvoer-transporteur.

foto

De Farmhand rooier.

foto

Stuurcilinders voor besturing en diepteregeling van de rooier.

foto

De 3 stellen Oppel wielen van de Farmhand met in het midden stuursloffen.

foto

In de landbouw doen zich nog steeds moeilijke voor rond de wet op motorrijtuigenbelasting. Een tot mengmestverspreider omgebouwde vrachtauto moet aan speciale eisen voldoen om voor vrijstelling in aanmerking te komen.

foto

Brede voergang waar het kuilvoer met een loswagen is volgereden. Volledige automatisering van het voeren verloopt nog erg traag.

foto

Loswagen met haspel en kap over de haspel.

foto

Wagen met tweedelig naar weerzijde werkende transportbandjes.

foto

Zelfrijdende voerwagen met kipbak.

foto

Zelfrijdende voerwagen met haspel en dwarsafvoer van Fella.

foto

De Roterra eg van Van der Lely is zeer geschikt om een pootmachine achter te koppelen. Hier in combinatie met een Gruse pootmachine.

foto

De in verstek werkende greppelfrees van Melio die O. de Leeuw sinds kort importeert.

foto

De Novaball pakkenlader van Cebeco Handelsraad.

foto

Niemeyer 5 schaar stoppelploeg NS-150 die Brinkmann & Niemeyer nu importeert.

foto

De Lely doseerdroger in een nieuwe uitvoering. De machine is op een aantal punten verbeterd.

foto

Louis Nagel & Co. Te Arnhem importeert ook de 100 K tastdunner. De machine is leverbaar voor 4 of 6 rijen. De machine heeft al een jaar in Nederland gewerkt.

foto

De grootste fabrikant en exporteur van landbouwmachines in Denemarken, JF in Sönderborg, heeft zijn 250.000ste machine gebouwd.

foto

De 250.000ste machine is een aanbouwmaaidorser zoals hier afgebeeld, aan een Same Centauro 60. Alleen al in Duitsland verkocht het bedrijf meer dan 1.000 van deze maaidorsers.

foto

Importeur Cebeco heft in het verleden vaker machines van JF aangepast. Zo ook deze landbouwwagen/meststrooier die is aangepast om aardbeienbedden onder te dekken met stro.
Advertentie

Reacties

bolinder
26-03-2023 13:14 uur
Weer heel leerzaam en interessant hoe ver ze eigenlijk al waren in die tijd.
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
26-03-2023 14:29 uur
De vier rij aard rooier is geen Barth Gigant die kwamen aan de hand van deze rooier pas enkele jaren laten in beeld(gebouwd). Deze rooier is laten we zeggen een Feijter want ze is gebouwd door en bij aard handel Gebr de Feijter uit Breskens de basis was een Amerikaanse inter je kunt dit zien aan de bestuurders plaats dat is een deel van de motorkap met de lampen er op ( het type van de inter weet ik zo gauw niet). Er zijn er maar enkele gebouwd door de Barth want het gehele systeem was zijn tijd te ver vooruit (afvoer en inschuren).
  • Reageer
  • Quote
Niels
26-03-2023 20:32 uur
KeesdeNood schreef
De vier rij aard rooier is geen Barth Gigant die kwamen aan de hand van deze rooier pas enkele jaren laten in beeld(gebouwd). Deze rooier is laten we zeggen een Feijter want ze is gebouwd door en bij aard handel Gebr de Feijter uit Breskens de basis was een Amerikaanse inter je kunt dit zien aan de bestuurders plaats dat is een deel van de motorkap met de lampen er op ( het type van de inter weet ik zo gauw niet). Er zijn er maar enkele gebouwd door de Barth want het gehele systeem was zijn tijd te ver vooruit (afvoer en inschuren).
Bedankt Kees. Dat van het neusje was me niet opgevallen, maar nu je het zegt. Dan hebben we het blad toch op een foutje betrapt.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.