Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's van Niels van der Boom - 26-10
Maandag 09 januari 2023 Delen
Foto's uit de Wieringermeerpolder hebben we al een hele lange tijd niet gezien op Agrifoto. Te lang als je het ons vraagt! Maar, daar brengen we nu een beetje verandering in. Met foto's van het ploegen en planten van tulpenbollen, waarbij een bijzondere Moffett werd ingezet.
Wanneer je deze trekker op de dam ziet staan moet je als nieuwsgierige fotograaf toch stoppen!
De bijzondere Moffett 7840 van landbouwbedrijf Verbruggen uit Middenmeer.
Moffett is een Ierse fabrikant die Ford en Massey Ferguson trekkers ombouwde met een achterlader en omkeerbare bestuurdersplaats.
In de eigen cabine vind je een dubbele bediening, zowel aan de voor- als achterzijde. De originele hefinrichting zit erop, zodat hij als trekker gebruikt kan worden, maar in de praktijk gebeurde dat weinig.
MF 7716 S Dyna VT met platte wagen.
New Holland TS100A Plus met platte wagen.
NH T5.85 met platte wagen.
Op dit moment staan er zo'n 20 Moffett trekkers in Nederland op kenteken. Moffett had meer succes met de productie van de 'kooiaap'. Een heftruck die je achterop een vrachtwagen mee kan nemen. Het merk werd later door Hiab uit Zweden overgenomen en bouwt nog steeds kooiapen.
Voor kistentransport is de 'trekker' ideaal, je komt overal.
Het team voor het spitten en planten.
NH T7.170, op Soucy tracks, met voorlader, plantdak en Vlaming nettenplanter.
NH T6.140 met Celli messenfrees, spitmachine en nog een messenfrees.
Agrifac Condor V.
Bietenland ploegen.
Door een Case IH MX 135 met Rumptstad RSP 2000 4-schaar.
Echt Noord-Hollands: Witte kool oogsten.
Met deze eindbestemming.
Advertentie
Reacties
Ik heb zo'n 20 jaar met die moffett gereden. Eerst bij de oogst bij een eenrijige Krakei kisten rooier (toen de bollen nog zonder netten op ruggen werden geteeld) en later stond hij voor de kipper met de oogst.
De lader kan er dan aan blijven en past precies tussen de trekker en de kipper bak als je onder de elevator door moet rijden. De hulpstukken gaan er dan wel af.
Door de lange wielbasis en het vele contra gewicht aan de neus ligt hij lekker op de eweg. Om kisten gemakkelijk op de wagen te zetten zit er een sidshift op met een bereik van 1m. Het tillen over de grote achterwielen werkt super en door de starre achteras ten opzichte van een pendelende vooras blijft hij ook erg stabiel.
Er in en er uit kruipen vereist enige lenigheid maar als je eenmaal zit heb je goed zicht op je werk.
leuk feitje, mechanisatiebedrijf Voets heeft er laatst eentje ingeruild, deze zal worden opgenomen in de verzameling heb ik vernomen. Dus wellicht als hij mooi is opgeknapt ergens te bewonderen in 1 van de showrooms.
Ed: Kromme zin ja... aangepast bedankt!