Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Fam. Dijkstra

Zondag 01 januari 2023

We beginnen het nieuwe jaar goed met een mooie fotoserie uit de oude doos. Loonbedrijf Maris is zowel in Flevoland als ver daarbuiten nog steeds een bekende naam. Gerrit Dijkstra, de vader van Johan, werkte er jaren. Vooral als chauffeur van hakselaars.

foto

Gerrit Dijkstra kwam in de jaren 50 naar de Noordoostpolder waar al meer familieleden naartoe waren gegaan. Deze foto's zijn genomen aan de Lindeweg in Luttelgeest, bij akkerbouwbedrijf Van der Veen.

foto

Een Ford 8N Dearborn met 1-schaar wentelploeg.

foto

Zij kochten de trekker in 1950 voor de som van 4.981,05 gulden.

foto

Land bewerken met een set eggen en een David Brown trekker die ook op het bedrijf aanwezig was.

foto

Zijn tweede werkgever was loonbedrijf Van Unen in Emmeloord. Helemaal achteraan zien we een Nuffield, gevolgd door een Cockshutt met opgebouwde Urgent veldspuit. Daarvoor een Steyr en helemaal vooraan een (zo te zien) nieuwe MAN.

foto

Nadat het loonbedrijf stopte ging Gerrit werken bij het bekende loonbedrijf Maris in Marknesse. Na de inpoldering van de Noordoostpolder was het al snel uitgegroeid tot een zeer groot bedrijf. Hier zien we 3 Stoll bietenrooiers aan het werk.

foto

De specialiteit van Gerrit werd zwadmaaien. Dit werd voor de Directie van de Wieringermeer afdeling Noordoostpolderwerken (kortweg de Directie) gedaan, maar ook voor boeren. Bijvoorbeeld koolzaad en karwij. Voor wegtransport was er een Unimog en dieplader. Het achterste zwenkwiel van de zwadmaaier kon worden ingeklapt zodat hij er net oppaste.

foto

Koolzaad zwadmaaien met de Massey-Harris. Wanneer het zwenkwiel was uitgeklapt werd een oude schuurdeur op de achterkant gelegd met wat zandzakken zodat hij voldoende tegengewicht had. De machine wordt door een viercilinder Wisconsin benzinemotor aangedreven.

foto

Begin jaren 70 stortte de schuur in waar deze zwadmaaier in stond. De machine ging verloren Maris had inmiddels al minder werk voor de zwadmaaier, mede omdat het werk voor de RIJP opdroog. Eerder werd namelijk ook in de ingepolderde Lauwersmeer gemaaid voor het groot landbouwbedrijf. In dezelfde periode maakte de snijmaïsteelt sterke opgang. Daarom werd een hakselaar aangeschaft waar Gerrit chauffeur op werd.

foto

De eerste hakselaar van Maris was deze Fox Max II 6600 met een drierijïge kettingbek.

foto

Ernaast een Ford 5000 met BAV silagekipper waar het bedrijf er een aantal van had.

foto


foto

Ook werd er gras mee gehakseld voor de 'Coöp. Grasdrogerij Workum en Omstreken' G.A. Onder de pijp de bijzonderste trekker van Maris: een White 2-135 met BAV silagekipper.

foto

Gras hakselen in Lelystad bij melkveebedrijf Vogelaar.

foto

Een BM Volvo LM 622 shovel op de kuil.

foto

Na de Fox werd de eerste Claas aangeschaft, een Jaguar 80.

foto

Maris bouwde zelf deze combinatie waarbij de Ford 5000 en BAV middel knikbesturing aan elkaar gekoppeld werden. Ook werd er een cabine opgezet.

foto

Meerdere van deze combinaties stonden jaarrond gereed voor gras- en maïstransport.

foto


foto

Ook de shovel (Volvo BM 846?) was inmiddels een maatje groter geworden.

foto


foto


foto

Aan de Claas hing een vierrijïge maïsbek.

foto

De SF 80 werd opgevolgd door de eerste Jaguar 690. Ernaast een International 1046 met de BAV silagekipper.

foto


foto

Luzerne harken door een Ford 8700 of 9700 van grasdrogerij Workum. In Zuidelijk Flevoland werd veel luzerne verbouwd dat door grasdrogerijen werd afgenomen.

foto

De V-hark is een Vicon. Het is onduidelijk of het hier om een prototype gaat, dat nooit in productie is genomen, of dat het een Noord-Amerikaanse machine is. Ook daar had Vicon een fabriek en was het eigendom van de fabrikant Gehl.

foto

Een grasdrogerij, locatie onbekend.

foto

De Jaguar 690 en IH 1055.

foto

Wanneer Claas werkte aan een nieuw type kreeg Maris die meestal op proef. De uitgestrekte polders waren bij uitstek geschikt. Op jaarbasis hakselde Gerrit tot 2000 hectare luzerne in Zuidelijk Flevoland. Zo was ook het volledig gebied wat nu de Oostvaardersplassen is ingezaaid met luzerne.

foto

Vanuit de berm is een Poclain 30 mobiele kraan bezig vrachtwagens vol te laden. Wanneer het product nat was wogen de combinaties soms 70 ton in totaal.

foto


foto


foto

Wanneer het werk in de polder was gedaan ging Gerrit met zijn hakselaar vanuit Dronten naar de omgeving van Oldemarkt. De vestiging van Maris in Marknesse voerde daar ook hakselwerk uit. Het land was er niet altijd even goed bereidbaar in de herfst. Een Ford TW-25 moet als sleeptrekker dienen.

foto

Ford 7710? met Veenhuis silagekipper van Maris Marknesse.

foto

En Fendt Farmer 300-serie met zelfbouw kipper van een klant.

foto

Inmiddels een andere Jaguar 690.

foto


foto


foto

Gerrit met zoon Henk tijdens een open dag van Maris Dronten in 1992 ter ere van het 25 jarig bestaan in Oostelijk Flevoland.

foto

Bij de Jaguar.

foto

Maris deed ook veel werk in de conserventeelt zoals erwten. Hier vijf FMC erwtendorsers. Drie 879 en een 979.

foto

International 1455XL, TIM SR-1800, MB Trac, Case IH 1056XL 2x met Beco silagekipper en de erwtendorsers.

foto

Claas Dominator combines.

foto

Ploeger bonenplukkers en Hesston zwadmaaiers.

foto

Naast de Claas hakselaars schafte Maris ook verschillende New Holland hakselaars aan. Rechts een nieuwe 2305. Een goede machine, maar de 360 pk DAF DKZ 1160A motor was eigenlijk te zwaar voor de hakselkooi waardoor deze snel volliep.

foto


foto

Een open dag bij Maris in Marknesse.

foto


foto


foto


foto

Een jonge kiekendief in de luzerne tijdens het hakselen, met de NH op de achtergrond.

foto


foto

Na de mindere ervaringen met de New Holland werd toch weer een Claas aangeschaft, een Jaguar 695 Mega.

foto


foto

In het voorjaar was Gerrit onder andere bezig met vlas zaaien. Hier een Case IH Maxxum 5130 met Hassia zaaimachine.

foto

Dit werk werd gedaan voor vlassers die kavels van de RIJP huurde.
Advertentie

Reacties

niewiem
02-01-2023 09:00 uur
Prachtig. Maar hoe kan een motor te zwaar zijn voor een hakselkooi ? Draait hij dan te snel waardoor de pijp het niet kan afvoeren ?(h)
  • Reageer
  • Quote
Niels
02-01-2023 09:27 uur
niewiem schreef
Prachtig. Maar hoe kan een motor te zwaar zijn voor een hakselkooi ? Draait hij dan te snel waardoor de pijp het niet kan afvoeren ?(h)
Normaal weet je als chauffeur tot hoever je de machine kan belasten. Als de motor in toeren begint te zakken dan weet je dat hij het zwaar heeft. Bij die oude machines (net als combine bijv.) reed je vooral op het geluid als ervaren chauffeur. Maar als de motor geen krimp geeft verslikt hij zich wanneer je teveel product invoert.
  • Reageer
  • Quote
Erik_Koolhof
02-01-2023 09:45 uur
Echt genieten dit, prachtige serie
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.