Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's van Kees de Nood II
Zaterdag 17 december 2022 Delen
Knolselderij is een echt wintergewas dat als een van de laatste van het land gaat. In november bekeek Kees de oogst bij het gespecialiseerde bedrijf Iltom in Sluis. Zij gebruiken een aangepaste Agrifac bunkerrooier voor de oogst.
Iltom huurt losse percelen. Om de inrit te sparen worden rijplaten gelegd.
Een John Deere 6155R met Larrington kistenwagen brengt een vrachtje weg.
Meerdere van deze combinaties reden mee. Ernaast de nieuwe Agrifac Exxact OptiTraxx die twee oudere Cebeco/Agrifac ZA 215 EH rooiers vervangt.
De machine rooit alleen knolselderij en is daarom op tal van punten aangepast om het product minimaal te beschadigen.
Meest opvallend is toch wel de bijrijder die op een hydraulisch zwenkbare stoel zit om de kisten optimaal te kunnen vullen.
De losband heeft een extra knik gekregen om de valhoogte te beperken.
Bijrijder Mark heeft een thermisch pak aan en de stoel is verwarmd. Koud krijgt hij het niet en bij regen wordt er niet gerooid.
De rooier staat op 70cm brede Zuidberg rupsen. Zo loopt hij stabieler onder nattere omstandigheden, wat belangrijk is ivm rooibeschadigingen en de bediening van de losband.
JD 6170R? met Larrington kistenwagen.
De hydraulisch bediende valbreker.
De watertank met schuif staat paraat.
Op het erf van het bedrijf in Sluis staan veel lege kisten te wachten om gevuld te worden.
Met twee heftrucks, allebei met een dubbel vorkenbord, kunnen de kisten snel gelost en geladen worden.
Een lading is binnen no-time gelost.
De kisten worden vooraf klaargezet en weer snel op de wagen gestapeld.
De knollen gaan direct de koeling in.
Loonbedrijf Brasser en Van de Sluis aan het bieten rooien en spitzaaien.
Akkerbouwer Stan Sturm uit Waterlandkerkje aan het ploegen.
Met een New Holland T6080 en opvallende Kverneland LD-FR 100 2-schaar duwploeg en 4-schaar LB 100 achter.
Advertentie
Reacties
Prachtig die Knolselderij reportage maar ben niet direct jaloers op dat werk als je de afgelopen week deze temperatuur hebt en het moet door. heb zelf deze week een paar keer op de vrachtwagen gereden en dan heb je alle comfoor allen de gladheid is je vijand en deze mensen hebben kou gladheid en verder ongemak van vorst hulde voor hun en kees wederom een prachtige reportage.
En de duwploeg heeft idd maar 2 scharen.
En worden de kisten bij transport over de weg niet vast gezet, dit is wettelijk wel verplicht want het is losse lading.
En aangezien ze overal land huren hebben ze, denk ik, wel veel transport over de weg.
Of is veiligheid bij dit bedrijf geen item?
Zo te zien zit de "bijrijder"niet vast met een veiligheidsriem of iets dergelijks of een beugel voor hem langs, je moet er toch niet aandenken dat hij uit de stoel valt of glijdt en dan onder de rups door!
En worden de kisten bij transport over de weg niet vast gezet, dit is wettelijk wel verplicht want het is losse lading.
En aangezien ze overal land huren hebben ze, denk ik, wel veel transport over de weg.
Of is veiligheid bij dit bedrijf geen item?
Weer een mooie serie, Kees. Toen wij nog wortelen hadden hebben we aan de zijkant kleine lipjes gelast zodat ze nooit naar de zijkant weg konden glijden.(h):)
Wat de stoel betreft, 1km. per uur is een kwart meter per seconde, en de afstand tot de band is een halve meter?
Dus als de extra man zich even verzet en er toevallig klei op de schoen zool zit en de man weg glijdt kan de bestuurder van de rooier nooit meer op tijd reageren!
Nooit ervan uitgaan dat het altijd goed gaat, dit hebben al veel mensen moeten betreuren.
En dan nog iets heel anders, als deze constructie door de eigenaar is aangebracht, dan geldt misschien de CE keur van de machine niet meer.