Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Arnoud Hoekstra I

Woensdag 24 februari 2021

Wanneer we foto's van de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders laten zien gaat het meestal om beelden van 35 jaar oud of nog veel ouder. Arnoud Hoekstra was één van de laatste lichting werknemers die bij het bedrijf in dienst kwam in 93. We zien zijn fotoarchief.

foto

Deze prachtige foto zit wel in het archief van Arnoud maar werd ver voor zijn tijd genomen. Bijzonder is dat we een Caterpillar, Hanomag en Fiat rupstrekker zien ploegen. Een mooie samenstelling van de verschillende merken die de RIJP had.

foto

Dit was wel in de tijd van Arnoud en een heel stuk nieuwer. Op 1 juli 1993 trad hij in dienst bij de RIJP in Lelystad. Daarmee behoorde hij tot de laatste lichting nieuwe medewerkers die werd aangenomen. Op 1 januari 1997 ging het grootlandbouwbedrijf over in ERF: Exploitatie Reservegronden Flevoland. Arnoud verhuisde mee net als veel van de machines.

foto

Kenmerkend voor de beginperiode van ERF is de aankoop van 4 Case IH Magnum trekkers. Tegelijk werden ook Kverneland ploegen en zaaicombinatie aangeschaft. Op deze foto, de enige in het archief, zien we een demo-combinatie van Amazone. Uiteindelijk werd het dus Kverneland.

foto

Vanuit Friesland kwam Arnoud in het kamp in Lelystad terecht. In 1993 zat het niet helemaal vol meer omdat het bedrijf toen al aan het afslanken was. Er werd voor je gekookt en het kostte weinig. Ideaal dus als jonge kerel.

foto

De eerste klus die Arnoud voor de RIJP uitvoerde was cultiveren met deze John Deere 4050 en een Lemken Smaragd.

foto

Tijdens de lunchpauze samen met een collega van dezelfde lichting die met een MB Trac 1300 en Lemken Smaragd reed.

foto

Zo werd er wekenlang gecultiveerd in Zuidelijk Flevoland.

foto

Middagdutje tijdens de lunchpauze door collega Luitse Miedema. Er zaten relatief veel Friezen en Drenten bij de RIJP. Het was een mooie combinatie van leren en werken, aldus Arnoud.

foto

Het werken bij de RIJP bestond uit een werken en leren traject. Daarbij ging je 1 dag per week naar de middelbare landbouwschool in Emmeloord en werkte je 4 dagen bij de dienst. Ook waren er praktijklessen die de RIJP zelf gaf. Daarover later meer.

foto

TZN 4 de vaste trekker van Arnoud.

foto

Een andere klus in zijn begintijd was woelen met een Rumptstad diepwoeler achter de 4050.

foto


foto

Voor iemand die van de zandgrond komt toch even wennen in de vette polderklei.

foto


foto


foto

Ja, ook in Flevoland hebben ze natte plekken.

foto

De RIJP staat vooral bekend om de teelt van tarwe en koolzaad maar er werden ook aardappelen verbouwd. Hier worden ze af land geleverd. Deze foto's zijn bij Almere Poort genomen.

foto

Pauze tijdens een regenperiode. In deze hoek van de polder lag ook het grootste perceel van de RIJP. Honderd hectare aan 1 stuk.

foto

Een dubbele Miedema stortbak met transportbanden.

foto

JD 2030 met Amac loofklapper van loonbedrijf Karelse uit Zeewolde.

foto

Twee JD 2850's? met Grimme DL 1500 rooiers van Karelse.

foto


foto

Veldbonen dorsen in dezelfde hoek. Een Claas Dominator 106 in de verte.

foto

En een New Holland Clayson 8080.

foto

De voorste 2 combines zijn Dominator 108SL modellen met erachter 2x een 106.

foto

Voor hun tijd (half jaren 90) waren de combines ook alweer 10 tot 15 jaar oud.

foto


foto


foto

Arnoud trad hier op als 'kavelbaas'. Deze persoon zette de lege trechterwagens op de kopakker neer zodat de combines er goed in konden lossen. Andere medewerkers verzorgde het wegtransport. Vaak waren dit medewerkers die uit de bosbouw kamen en zomers meehielpen op het landbouwbedrijf. 's Winters werkte het personeel uit de akkerbouw weer mee in het bos.

foto

Even wachten tot het droog genoeg is.

foto

Op het erf.

foto

Na de oogst werd er kunstmest gestrooid voor het zaaien van koolzaad. Op het onderstel van een Beco trechterwagen zijn 2 kunstmestbakken met 3 ton inhoud gemonteerd.

foto

Met de wagens viel volgens Arnoud niet te rijden omdat het gewicht niet in het midden zat. Leuk wanneer je in Emmeloord kunstmest moest halen en in Almere gaan strooien.

foto

Een Bredal strooier waar een MB Trac 1300 voor stond.

foto

Lemken 4 schaar achter de 1300.

foto

Heel wat van deze dieselkarren waren vereist.

foto

Rechts 1 van de laatste MB's een 1400 Turbo. Ernaast een 1300, 3040 van Karelse en nog een 1300.

foto

JD 3040 met HFWD en Miedema kipper.

foto

Met dubbellucht montage voor het kopeggen en koolzaad zaaien.

foto

Koolzaad maaien in Almere met een New Holland zwadmaaier.

foto


foto

In de jaren 90 waren dit al echt oude beestjes aan het worden. Er werd nog steeds koolzaad verbouwd omdat de polderbodem hier soms nog erg slap was.

foto


foto


foto

Een nieuwer model New Holland 1112 zwadmaaier.

foto


foto

Koolzaad dorsen met een Dominator 106.

foto

En een 8080 met pick-up.

foto


foto

Iedere wagen was voorzien van zijn eigen 'bon'. De kavelbaas schreef deze bonnen uit. Vervolgens werd iedere vracht gewogen en zo werd alles exact bijgehouden.

foto


foto


foto

De dag zit er om 5 uur op en het personeel vertrekt naar de bus om terug te worden gebracht. Overwerken was er nauwelijks bij.

foto


foto


foto


foto
Advertentie

Reacties

niewiem
25-02-2021 07:32 uur
Prachtig.Misschien was die Bredal op de foto wel onze eerste Bredal hier in Polen want hij kwam van de RIJP.(h):)
  • Reageer
  • Quote
Bollenbouwer
25-02-2021 07:34 uur
Mooie foto's, prachtig.

Zonde dat het tegenwoordig zo'n biologisch aangehobby is daar.
  • Reageer
  • Quote
Gerbert
26-02-2021 13:48 uur
De foto's zijn mooi, de verhalen misschien nog wel mooier:7
  • Reageer
  • Quote
manus
26-02-2021 19:13 uur
17:00 naar huis?? dan begin je toch net met dorsen?
  • Reageer
  • Quote
Niels
26-02-2021 19:27 uur
manus schreef
17:00 naar huis?? dan begin je toch net met dorsen?
Op een staatsbedrijf ging dat iets anders. Vroeger was het altijd mooi weer hé ;)
  • Reageer
  • Quote
chrisknijnenburg
28-02-2021 20:21 uur
Heel mooi, een hele serie over de RIJP, hoop dat er nog heel veel komen.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.