Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Landbouwmechanisatie - 1957 II

Donderdag 31 december 2020

We hebben dit jaar heel wat foto's laten zien uit het archief van vakblad LandbouwMechanisatie. Dat die erg goed ontvangen zijn blijkt wel uit onze recent gepubliceerde top 10 van 2020. Op de laatste dag van het jaar pakken we de draad weer op.

foto

Looftrekkers hebben de aandacht van de redactie. De loofdoding, en met name de rooibaarheid, is een belangrijk punt bij de aardappeloogst.

foto

Wie namelijk direct in zakken wil kunnen rooien moet een product vrij van kluiten en loof hebben.

foto

Een Massey-Harris Pony met hooischuif voorop de trekker.

foto

In een uitgebreid artikel over de graanafvoer bij het maaidorsen wordt stilgestaan bij verschillende methodes. Bijvoorbeeld het laden van zakken met een tweewielige kraan achter de trekker.

foto

Een andere mogelijkheid is het gebruik van een bandtransporteur.

foto

Al eerder kwam deze bijzondere combinatie in LM voorbij. Een Claas SF met een aangekoppelde New Holland pers.

foto

De Nationale Landbouwexpositie in Utrecht trok zeer weinig bezoekers. Het toont wel heel mooi de mechanisatie anno 1957. Rechtsvoor zien we het complete Ferguson systeem.

foto

De Pladdet zwadmaaier.

foto

Selecta-Simplex eendoeksbinder.

foto

Borga opraappers.

foto

Snowco balenlader ontwikkeld door W.M Kuiper uit Halfweg.

foto

Wulff slootreiniger op een Hanomag rupstrekker.

foto

Op de voorpagina in augustus deze prachtige plaat van een Claeys M103 aan het dorsen.

foto

In een artikel specifiek over de oogst van fabrieksaardappelen mag deze Climax 1956 rooimachine niet ontbreken. Inmiddels draaien er 77 van in de Veenkoloniën. Met 283 stuks is de Sterbo het meest populair, gevolgd door de Mabo.

foto

De Sterbo lijkt qua werkingsprincipe op de Climax. Alleen de trommel is kleiner.

foto

De firma Indart uit Haarlem brengt de Meerveld lader op de markt. Hier is hij uitgerust met een zakkenraam.

foto

De firma Union is dit jaar met een nieuw prototype van hun zelfrijdende vlastrekker gekomen. Deze heeft 4 trekelementen met een werkbreedte van 1,40 meter. Deze zijn op een David Brown trekker gebouwd.

foto

Omdat de elementen voor de radiator van de standaardtrekker zijn gebouwd dient een pijp voor de luchtaanvoer.

foto

Het bindapparaat aan de achterzijde die schoven vlas maakt.

foto

De heer Veeze in Tolbert heeft een slootreinigingsmachine geconstrueerd die veel lijkt op de Ritscher Moorburg.

foto

Centrifugaalstrooier voor paardentractie die de firma Fa. J. Rondaan & Co uit Beetgum op de markt brengt.

foto

Centrifugaalstrooiers nemen snel toe in populariteit. De aandrijving geschiedt via een cardanas.

foto

Visser’s Transportmiddelen uit Witmarsum komt met deze zwenkbare boxenvuller op de markt voor aardappelen.

foto

Een Nederlandse maaidorser? Nee, een fabrikant is het niet. Echter, akkerbouwer P. van Nieuwenhuyzen uit Oude-Tonge bouwde zijn getrokken 6 voet Thermaenius maaidorser om tot een zelfrijdende machine. LM besteed er uitgebreid aandacht aan.

foto

De 6-cilinder Chevrolet motor levert 50 pk en is afkomstig van een vrachtwagen. De machine rijdt maximaal 18,5 km/u.

foto

Op het 40 hectare grote bedrijf was geen geschikte trekker aanwezig voor de getrokken maaidorser. Daarnaast geeft de bedenker aan dat hij zo geen kanten meer handmatig hoeft te maaien. Tevens rijdt er geen trekker meer over het strozwad. De machine werd in de winter van 55-56 zelf geconstrueerd in de werkplaats van het bedrijf.

foto

Niet alleen bij de graanoogst is het transport een punt. Dat geldt ook voor de aardappeloogst. Deze klus kan worden vergemakkelijkt met een zgn. volgwagen.

foto

Vervolgens worden de aardappelzakken overgeladen op een landbouwwagen.

foto

Een andere lezersvinding, die van W.G Baarveld te Wieringerwerf, is het verplaatsen van de gashendel op zijn Allis-Chalmers G. Links waar deze zich normaal bevind en rechts waar hij nu is gemonteerd.

foto

Op de Royal Show in Norwich, Engeland, werd deze centrifugaalstrooier met loopwiel getoond.

foto

De Multi-purpose chopper van John Wilder. Naast loofklapper kan hij worden gebruikt om strozwaden te verhakselen.

foto

Leverton schoffelgarnituur voor het uit elkaar slaan van de losgeschoffelde grond.

foto

Fordson Major uitgerust met de Simms handstarter. Je vervangt er de accu mee. De ombouw kost 60 gulden.

foto

In september op de voorpagina een beeld van de aardappeloogst met een zee aan schoven op de achtergrond.

foto

Wederom aandacht voor looftrekkers. Hier de aangebouwde looftrekker van Gerlsma in actie aan een Güldner trekker.

foto

De Oldenhuis looftrekker aan het werk op zandgrond in Drenthe.

foto

De 3-rijïge looftrekker van Gerlsma.

foto

Voor het aandrukken van lichte grond na het ploegen is deze Farmall uitgerust met een cambridgerol tussen de wielen.

foto

Fordson Major uitgerust met een kleine kooirol.

foto

Voor het zwadmaaien van luzerne wordt geëxperimenteerd met een Amerikaanse 12-voet zwadmaaier. Deze is door de heren Baas van luzernedrogerij Marknesse geïmporteerd.

foto

Aan de achterzijde heeft de machine 1 enkel zwenkwiel. Voor staat hij op dubbele wielen.

foto

De slingerschijfstrooier van Rondaan uit Beetgum voor het verstrooien van schuimaarde.

foto

De Fristein zelfladende wagen van de firma Vlogtman uit Holten. De machine heeft voor schuimaarde een extra verdeelvleugel aan de achterzijde. De grijper ontbreekt voor het laden.

foto

Op de Fordson fabriek in Chelmsford demonstreerde 3 medewerkers hoe je een Major kan starten met een lege accu door hem via de riemschijf aan te drijven.

foto

De hokkenlader van Dijken en Otten. De heer Dijken is landbouwer in Woldendorp en de heer Otten smid in Borgsweer. Fabrikant Oldenhuis heeft 10 exemplaren gebouwd.

foto

De lader vanaf de zijkant gezien aan een Ferguson TE 20.

foto

Het wegharken van het gemaaide zwad uit greppels met een aangepaste Vicon Acrobaat van loonwerker Joh. Bossen uit Spanbroek.

foto

De Fricke veldspuit gebouwd op een Ritscher motorwerktuigraam.

foto

Nuffield Universal Three die O. de Leeuw in ons land introduceert.

foto

De trekker heeft een 3-cilinder BMC dieselmotor die vergelijkbaar is met de Universal Four. Hij levert maximaal 35,5 pk en kost in de standaarduitvoering 8.275 gulden.

foto

De JF Uniwagen meststrooier van Centraal Bureau met een lager geplaatste verdeelhaspel voor het verspreiden van schuimaarde. Hij is ook met een aangebouwde laadschop uitgerust.

foto

De Atkinson Spreadall van de firma Koopman en Co uit Amsterdam.
Advertentie

Reacties

bolinder
31-12-2020 14:47 uur
Zeer interresant om deze ontwikkelingen te zien sommige zijn ze mee doorgegaan en verbeterd andere zijn helemaal verdwenen.
  • Reageer
  • Quote
xc70
31-12-2020 19:03 uur
prachtige reeks om het jaar af te sluiten :)
  • Reageer
  • Quote
Verplanke
31-12-2020 20:55 uur
Prachtig om te zien deze reeks.
  • Reageer
  • Quote
Gerbert
31-12-2020 21:15 uur
Ik vind helemaal mooi:)
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
01-01-2021 13:20 uur
Prachtig om deze ontwikkelingen te zien ze hadden allemaal het zelfde doel. Het zware werk in de landbouw te verlichten/vereenvoudigen , want het mag dan mooi zijn maar als je de hele dag op een maaidorser aan de zaken gestaan had , zat je er niet echt meer op te wachten op her en der op een perceel zakken te laden. Ik vond het natuurlijk als kleine jongen prachtig om met de trekker van de ene naar de andere hoop te rijden.:7
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.