Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's van Kees de Nood - 29 en 31-10

Woensdag 11 november 2020

Foto's van Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland deze keer van Kees. Tijdens de treurige en natte periode deed hij een rondje polder. Ook dat hoort erbij. Daarnaast zien we een zeldzame Volvo BM bezig, een prachtige Riecam en een nog zeldzamere Steiger.

foto

Een rondje polder op 29 oktober in West-Zeeuws-Vlaanderen. Er zitten dan nog genoeg aardappelen in de grond.

foto

Ook zijn niet alle uien van het land.

foto

Sommige percelen moeten nog worden gerooid.

foto


foto

Jaren geleden heeft iemand vergeten deze Claeys M103 naar binnen te rijden. De originele gele kleur is nu veranderd in 'retro geel'.

foto

Natuurgebied de Bezande.

foto

Op de achtergrond de kerktorens van Groede.

foto


foto

Loonbedrijf Brasser & Van de Sluis uit Zuidzande is op deze grauwe dag nog aan het spitzaaien.

foto

Met hun JD 7230R, Kuhn Venta TF 702 fronttank en Gramegna spit-zaaicombinatie.

foto


foto


foto


foto


foto

Ook akkerbouwer Denny de Smit uit Groede is aan het spitten.

foto

Met een Challenger MT765C en Gramegna spitmachine.

foto


foto


foto

Dit perceel bladrammenas voor de zaadteelt moet nog worden gedorst. Op de achtergrond is loonbedrijf B. v.d. S. bieten aan het laden.

foto


foto

Op 31 oktober reed Kees naar Borssele om deze Riecam RBM 300-S van loonwerker Willy Nieuwenhuijse te zien.

foto

De bedoeling was om deze rooier in actie te zien maar helaas pakte dat anders uit.

foto


foto

Willy had net een rebuild Vervaet Beet Eater 617 gekocht die op vrijdagavond werd afgeleverd. Er werd zaterdag dus niet gerooid.

foto


foto

Naast elkaar zijn de gelijkenissen en verschillen goed te zien.

foto

De Riecam is de laatste van dit type die de fabrikant in 2000 bouwde in Borssele.

foto

Zou deze loonwerker in spe denken dat het jammer is dat de Riecam weg gaat of dat hij toch liever de Vervaet ziet, die matcht aan zijn overall?

foto

Willy maakte gelukkig nog zelf enkele actiefoto's van de laatste keer dat de Riecam in actie mocht komen.

foto


foto


foto


foto

Op weg naar het volgende adres zag Kees per toeval deze Volvo BM 2654 aan het ploegen met een Cappon 3-schaar.

foto

Kees wist dat er langs die weg een akkerbouwer woonde die nog met Volvo's werkt. Dat is Danny Vermue uit Nisse.

foto


foto


foto

Ook de ploeg is een stukje nostalgie, al is hij wel nieuwer dan de trekker. De kleine vierde schaar achterop is om de kanten af te halen.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Veel uientelers zullen deze prachtige Scania V8 vrachtwagen met zijn onmiskenbare sound herkennen.

foto


foto

Contrast tussen 540 pk op de weg en 1 pk in de wei (op de achtergrond).

foto

Onderweg naar 's-Heerenhoek.

foto

Ongepland kwam Kees bij de nieuwste aanwinst van akkerbouwer Pieter Dieleman uit Hoek, die gelijk even naar buiten werd gereden.

foto

Een Claas Xerion 3800 Trac.

foto

Kees kwam eigenlijk voor deze bijzondere trekker. Een Steiger Cougar ST 270.

foto

380 versus 270 pk en heel wat jaren verschil, maar het oude Amerikaanse trekpaard tornt nog steeds boven de Duitser uit. De Xerion is van 2012 en de Steiger van eind jaren 70 of begin 80.

foto

Toen Niels over de N61 richting Hoek reed zag hij de markante trekker al op het erf staan. Een berichtje naar Kees was snel gedaan en die ging op onderzoek uit.

foto

De Claas is er voor het 'echte' werk. De Steiger mag na een restauratiebeurt straks voor de hobby aan de slag.

foto


foto


foto

In totaal werden er 6 of 7 Cougars geïmporteerd door Cehave uit Veghel vanaf halverwege de jaren 70. De kans is groot dat dit 1 van de originele importtrekkers is, maar dat is ons onbekend. De eigenaar die de trekker in deze kleuren schilderde, Gebr. Bogers uit Steenbergen, was in ieder geval niet de eerste eigenaar. Zij bouwde een zwanenhals mesttank erachter en reden zo jarenlang drijfmest uit. De machine ging via een handelaar naar een boer in Drenthe toe, waar hij door Jans Eising werd gespot. De tank wordt nog gebruikt maar de trekker niet. Dieleman kocht hem van deze boer.

De originele Cougar werd in 1971 door Steiger geïntroduceerd. Hij leverde 250 pk uit een 6-cilinder Cat motor. Zijn opvolger, de Series II uit 1974, leverde 300 pk uit dezelfde Cat motor. Deze trekker is een Series III die in 1977 werd geïntroduceerd. In het vooronder ligt hetzelfde blok, dat nu 270 pk levert. Daarnaast waren er nog de types ST-250 en ST-280. Naast een standaard versnellingsbak kon je in de Safari cabine kiezen voor een automatische Allison transmissie. De Cougar werd tot 1981 gebouwd en opgevolgd door de serie IV met een Cummins motor. Naast het type ST was er het type PT(A) met een smaller chassis, hydraulisch aangedreven aftakas en de Allison full powershift. Bij de series IV werd het mogelijk te kiezen uit een Cat motor (type CM) of Cummins (type KM/KS). De Cougar kreeg in 1985 opnieuw een update, met o.a. een nieuwe cabine, en bleef tot 1988 in productie. In 1986 nam Tenneco het noodlijdende Steiger over en voegde het samen met Case en International Harvester. Daarmee werd afgestapt van de namen van grote katachtigen. De opvolger heette 9150 en werd maar kortstondig in het bekende groen geleverd. Vervolgens werd het rood-zwart-zilver. Met het merk Steiger was het toen in Nederland al afgelopen. Nadat Ford een licentieovereenkomst met Steiger had gesloten om kniktrekkers voor hun te bouwen werden de types FW 30 en FW 60 naar Europa gehaald. Deze hadden het voordeel dat ze fors goedkoper waren. Zo werd het merk door hun eigen trekkers weggeconcurreerd. Verschillende loonbedrijven reden met een Steiger of Ford FW. Vooral voor grote grondverzetklussen in de ruilverkaveling. Grootlandbouwbedrijf de Ambachtsheerlijkheid Cromstrijen is misschien wel de bekendste Steiger-klant. Zij reden met 2 Panthers rond. Heb je meer informatie over deze Steiger of andere Steiger kniktrekkers? Stuur ons dan een berichtje!
Advertentie

Reacties

bolinder
11-11-2020 16:09 uur
Heel mooi kees die Riecam zal vast niet voor de sloop weggaan,dus misschien volgend jaar als hij in de buurt blijft een foto maken, en Joop en Danny Vermuë hebben heel mooi spul als je dat in het voorjaar ziet staan er wel 4 Volvo,s op het land niet verwonderlijk want Cees Vermuë de Volvo dealer voor midden-zeeland was hun oom en op hun bedrijf werden machines gestald als ze niet in de loods op Kwadendamme konden staan vanwege ruimtegebrek.
  • Reageer
  • Quote
xc70
11-11-2020 19:07 uur
jammer dat die Claeys M103 er zo bijstaat
  • Reageer
  • Quote
FransG
13-11-2020 17:17 uur
Mooie serie foto's Kees!
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
13-11-2020 20:28 uur
Bedankt Corne ,Danny en Frans.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.