Resultaat 1 van 4 getoond

Gastfoto's van Geoffrey Hoving III

Donderdag 30 januari 2020

Na de graanoogst in Canada begint voor loonbedrijf Feitsma de allesbeheersende maïsoogst met hun 4 Claas Jaguars. Die zien we dan ook uitgebreid, van begin tot einde in de sneeuw. Dan kan er vervolgens ook nog landwerk gebeuren en sluiten we het jaar af.

foto

Een mooi perceel maïs hakselen eind september met de nieuwe Claas Jaguar 960, waar een Orbis 750 bek voor hangt.

foto

Door het droge voorjaar waren de opbrengsten op veel plaatsen aanzienlijk lager dan normaal.

foto

De maïskuil aanrijden met een John Deere 9510R.

foto

De kleine Jaguar 930 onderweg naar de eerste klus. Bij kleinere klanten komt de machine goed tot zijn recht.

foto

Ondertussen is ook de oogst van het koolzaad bezig op het eigen akkerbouwbedrijf. Daarvoor zijn 2 Claas Lexion combines aanwezig.

foto

Claas Lexion 760 met een MacDon FD75-D Flexdraper bord.

foto

De koolzaad wordt in de eigen opslag gelost.

foto

JD 9420 met nieuwe Brent 1386 overlaadwagen.

foto

Hakselen met de 930.

foto


foto

Hakselaar nummer 3: De oudere Jaguar 960 met Orbis 750 klaar voor de start.

foto

De andere 960 hakselt voor een grote melkveehouder.

foto

Deze maïs was beregend en daardoor van een prima kwaliteit.

foto

Na schoon blazen en messen slepen even tanken en naar huis.

foto

Hakselen bij Feitsma Dairies. Dit is de broer van de eigenaar van Feitsma Services. Hij heeft een groot melkveebedrijf op 25 kilometer afstand van het loonbedrijf in Hague, Saskatchewan.

foto

Op dit bedrijf een mix van beregend en niet-beregende maïs. Na een voeranalyse bleek dat de niet-beregende maïs de beste voederwaarde had. Deze is gehakseld als silage.

foto

De maïs wordt zo hoog mogelijk gehakseld om de beste kwaliteit voer te hebben. De beregende velden zijn later als maïskolven schroot (MKS) gehakseld.

foto

Een perceel doorsteken met beide JD 8295R trekkers, waar een Penta DB50 silagekipper achter hangt.

foto

Stop voor het avondeten.

foto

Wederom een mooi en beregend perceel.

foto

De Jaguar 960 en 930 samen bij een klant aan het werk.

foto

Wederom de Claas Xerion 5000 met Grouser schuifblad op de kuil.

foto

Deze was gehuurd om extra capaciteit te hebben.

foto

De 930 wordt achtervolgd door de 960.

foto

Als er met 2 hakselaars wordt gereden betekent dit ook 2 trekkers op de kuil. Naast de Xerion ook de JD 9520R met Grouser blad. Deze zijn op papier goed aan elkaar gewaagd.

foto

Typisch voor Saskatchewan. Hakselen in de sneeuw. Dit was op 14 oktober.

foto


foto

Onderweg naar de volgende klant met de Jaguar en 2 JD 8295R's. Er moest een weg van 180 kilometer worden afgelegd. Dat is normaal voor Feitsma.

foto

Deze feedlot rijdt zelf de kuil aan met 2 JD kniktrekkers.

foto

Hier rijdt de JD 9360R de kuil aan.

foto


foto

Door een koude start ligt er 's ochtends veel vorst op het gewas.

foto

Het koude weer zorgt wel voor prachtige zonsopkomsten.

foto

De hakselaar omgebouwd voor MKS. Ervoor hangt een 8-rijïge Dominoni kolvenplukker.

foto

Ook hier voldoende vorst op het gewas.

foto

De hakselaar wordt er niet echt schoner op.

foto

Deze klant perst de MKS zelf in slurven met zijn trekker en een Ag Bagger.

foto

Voor de Universiteit van Saskatchewan (afdeling vleesvee) werden een aantal testkuilen aangelegd voor MKS. Daarnaast werden een aantal vrachten met 'high moisture corn grinding' gedaan. Dit wil zeggen dat de combine het dorswerk doet.

foto

Vervolgens wordt met de hakselaar enkel de korrels gehakseld en vermalen tot maïsmeel.

foto

Dat gaat prima met een adapter aan de kooi.

foto

Het resultaat is een grover product dan wanneer je het met een hamermolen zou vermalen.

foto

Nog snel wat kippenmest naar het veld rijden voor de kippers worden gewassen. Voor de Penta DB50 staat een nieuwe JD 7250R.

foto

Samen met de Volvo EC220DL rupskraan.

foto

De 7250R voor de JBS breedstrooier.

foto

Om naast het sleepslangen de mestwerkzaamheden verder uit te breiden werd geïnvesteerd in een aantal gebruikte Houle 4-assige mesttanks. Die worden door de JD 8R's getrokken.

foto

De 8295R's en een 8310R.

foto


foto


foto


foto


foto


foto

Nog een aantal kraanklussen uitvoeren voor de winter echt invalt en de vorst diep in de grond zit.

foto


foto


foto

De eerste 960 helemaal schoon.

foto

De andere 960 afgespoten zodat hij naar de dealer kan.

foto

Eer van je werk noemen we dat.

foto

De bek ervoor en zo kan hij naar de dealer. Voor dit jaar wordt hij vervangen door een nieuwe.

foto

In de werkplaats is het onderhoud weer gestart aan de hakselaars die op het bedrijf blijven. Lagers en slijtdelen worden uit voorzorg vervangen. Het bedrijf kan zich geen stilstand veroorloven in het seizoen.

foto


foto

Afgelopen zomer werd een gebruikte 960 gekocht. Die gaat nu helemaal uit elkaar. Alle lagers en slijtdelen zijn vervangen, zodat hij nieuw het komend seizoen in kan.

foto

Twee keer 960 en de 930.

foto

Naast eigen kippenmest neemt het bedrijf ook vaste mest van een aantal andere pluimveehouders af in de buurt. Dit wordt met vrachtwagens naar het eigen land gereden, waarna het in het voorjaar verstrooid zal worden.

foto

Over de vorst is het prima rijden. De bedrijven worden in december leeg gereden. In maart gebeurt dat nog een keer, zodat ze het tot december kunnen redden met hun opslag.

foto

En we rijden het jaar uit met de Peterbilt 367 truck.
Advertentie

Reacties

KeesdeNood
30-01-2020 17:39 uur
Wederom een prachtige serie Geoff :7
  • Reageer
  • Quote
xc70
30-01-2020 19:37 uur
prachtig (h)
  • Reageer
  • Quote
manus
30-01-2020 20:15 uur
Mooie serie en ook vanwege de uitleg!!
  • Reageer
  • Quote
charel
30-01-2020 20:16 uur
Aah een foto van de 4850 aan de lagune pomp.
  • Reageer
  • Quote
niewiem
31-01-2020 07:38 uur
Super,en een prima verhaal erbij.Machines worden optimaal benut en onderhouden.Proberen wij hier ook want stilstand kost je vele malen meer dan het preventief vervangen van delen ook al lijken ze nog goed.Mooie weergave van de prairies.(h):)
  • Reageer
  • Quote
Bollenbouwer
31-01-2020 07:47 uur
Wat zitten wij hier dan maar te knooien op een postzegel.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.