Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's van Niels van der Boom - 22-8

Dinsdag 15 oktober 2019

We blijven ook voor de rest van 22 augustus in het zuiden. Om te beginnen in Zeeland. Van Tholen gaan we naar West-Brabant toe. Er werden aardappelen en uien gerooid en gespoten. Waar de oogst weg is kon de grondbewerking starten.

foto

Het transportteam van Heestermans Agro uit Oud-Vossemeer. Een Fendt 720 Vario, 415 Vario, Favorit 514C en Favorit 509C met Mullié kippers.

foto

De Vossemeersebrug over het Schelde-Rijnkanaal.

foto

Aan de kant van Nieuw-Vossemeer in Noord-Brabant was loonbedrijf Guiljam & Zn uit Sint-Annaland bezig met uien rooien.

foto


foto

Met een New Holland T5.95 met Holaras loofklapper en uienrooier.

foto

En een NH TS125A Plus, in de Blue Power kleuren, met eveneens een Holaras rooicombinatie.

foto


foto


foto


foto


foto


foto

Een mooi perceel sperziebonen spuiten met de nieuwe Agrifac Condor van Heestermans Agro.

foto

Ook deze 39m spuitboom is voorzien van een Wingssprayer.

foto


foto


foto


foto

Fiat portaaltrekker met kopmachine van bollenbedrijf Van Boven uit Nieuw-Vossemeer.

foto


foto


foto


foto

Aardappelland woelen met een Fendt 714 Vario en Lemken Dolomit 9 bouwvoorlichter van Heestermans Agro.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Eveneens in Nieuw-Vossemeer was loonbedrijf Guiljam aardappelen aan het rooien.

foto

Valtra Valmet 6850 met Vaia NL/100-4R kipper van akkerbouwbedrijf Van Oorschot uit Nieuw-Vossemeer.

foto

Met een Grimme Tectron 415.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto
Advertentie

Reacties

Gerbert
15-10-2019 19:58 uur
Is dat wingsprayer nou eigenlijk hetzelfde als het sleepdoek (slepduck) van jaren terug?
  • Reageer
  • Quote
charel
15-10-2019 20:30 uur
Er rijden/reden daar in het zuid-westen best veel tectrons ten opzichte van de rest van Nederland, komen ze daar goed uit de verf? In de polders en de noordelijke provincies rijden ze amper tot niet dat ik weet. Zijn opvolger de varitron 470 rijdt hier inmiddels wel, maar die heeft ook redelijk overeenkomsten met de AVR Puma en die reed hier ook wel.
  • Reageer
  • Quote
Niels
15-10-2019 20:30 uur
Gerbert schreef
Is dat wingsprayer nou eigenlijk hetzelfde als het sleepdoek (slepduck) van jaren terug?
Ja en nee Gerbert. Harrie Hoeben heeft de patenten van het Släpduk-systeem overgenomen toen de eigenaar stopte. Ik meen dat een akkerbouwer uit Zweden het heeft uitgevonden. Het idee is behouden gebleven maar de componenten zijn geheel nieuw vorm gegeven. Ander materiaal etc. en doorontwikkeld.
  • Reageer
  • Quote
Niels
15-10-2019 20:33 uur
charel schreef
Er rijden/reden daar in het zuid-westen best veel tectrons ten opzichte van de rest van Nederland, komen ze daar goed uit de verf? In de polders en de noordelijke provincies rijden ze amper tot niet dat ik weet. Zijn opvolger de varitron 470 rijdt hier inmiddels wel, maar die heeft ook redelijk overeenkomsten met de AVR Puma en die reed hier ook wel.
De voorloper van de Tectron (SF 300-15) liep als eerste in Nederland bij loonbedrijf Nobel in Oudenhoorn. Dit was in 2003 uit m'n hoofd gezegd of misschien nog eerder. Dat heeft denk ik wel iets in gang gezet, zeker in natte jaren. De Tectron deed het in het zuidwesten op de klei gewoon goed (gemis egelband merkte je minder). Ook in combinatie met dealers denk ik. Al snel kwamen toen de Puma (2006/07) en in 2010 de Kwatro. De Tectron had toen al minimaal 5 succesvolle jaren achter de rug. Bovendien doet een Tectron het goed op kleine percelen met veel geren. Je kunt dan zonder bijkomstigheid van een kipper eenvoudig rooien. Op langere stukken zoals in de Wieringermeer of Flevoland is een wagenrooier in theorie in het voordeel. Dat is mijn theorie. Misschien volstrekt onzin :7

Foto's van de SF 300-15, voorloper van de Tectron: https://agrifoto.nl/nieuws/log/160
  • Reageer
  • Quote
niewiem
16-10-2019 07:57 uur
Niels, je kraamt wel eens meer onzin uit maar nu zit je er niet ver naast, denk ik. Het grote voordeel van een bunkerrooier is dat je een buffer hebt en dat je in natte jaren met je kiepers het land niet teveel verrot rijdt. Hij kan ook direct op vrachtwagens lossen, die vaak niet het veld op gaan. Tevens kan hij in de tijd dat er geen transport is de korte rijtjes rooien zodat je je niet lens rijdt met de kiepers, zoals Niels ook al schrander opmerkte.:)
  • Reageer
  • Quote
Niels
16-10-2019 19:57 uur
niewiem schreef
Niels, je kraamt wel eens meer onzin uit maar nu zit je er niet ver naast, denk ik. Het grote voordeel van een bunkerrooier is dat je een buffer hebt en dat je in natte jaren met je kiepers het land niet teveel verrot rijdt. Hij kan ook direct op vrachtwagens lossen, die vaak niet het veld op gaan. Tevens kan hij in de tijd dat er geen transport is de korte rijtjes rooien zodat je je niet lens rijdt met de kiepers, zoals Niels ook al schrander opmerkte.:)
Ehhhh... bedankt denk ik Ed :s
  • Reageer
  • Quote
manus
16-10-2019 22:24 uur
Ik hoorde vanavond dat de Ploeger die Guiljam ook heeft veel beter werkt dan de Grimme.
Waar de Ploeger doorgaat werkt de Grimme veel slechter
  • Reageer
  • Quote
charel
16-10-2019 22:57 uur
Niels, bedankt voor je verhaal. Ik heb nooit geweten van de SF300 serie. Een soort nul serie voor de tectron’s? Vanwege personele bezetting zie je hier ook heel veel overgaan op bunker rooiers. De Dewulf 2060/3060 is erg populair en grimme heeft sinds dit jaar 3 varitrons rijden bij 1 loonbedrijf.
Gewicht is wel een dingetje denk ik, de tectron lijkt me een erg zware machine. Onze buren hebben een ploeger 4 rijige bunker rooier en die sporen zie je jaars erna goed terug in de volggewasen.
Maar de tectron is wel een machine waar je de oorlog mee wint denk ik. Een goede vriend heeft er een aantal seizoenen 24/7 mee gerooid in oost Duitsland en die was er zeer over te spreken.
  • Reageer
  • Quote
Niels
17-10-2019 21:21 uur
Je kunt het wel een soort nulserie noemen inderdaad. Ik denk dat ze veel verbeterpunten hebben gepakt en daar de Tectron van gemaakt. Voor pootgoedbedrijven, ook in de NOP, is een Dewulf 3060 erg mooi ja maar in de consumptie zie je die toch een stuk minder. Alle 4-rijers zijn zwaar maar de Tectron heeft veel gewicht voor op de rupsen. Dat is de reden waarom Grimme gestopt is ze te bouwen.
  • Reageer
  • Quote
charel
17-10-2019 22:33 uur
Daarom snap ik ook niet goed dat Dewulf juist begonnen is zo’n type rooier te bouwen. Met een beetje fantasie zou je de Dewulf 4CE als een voorloper van de Varitron en Puma kunnen zien, alleen is die nooit verder door ontwikkeld.
  • Reageer
  • Quote
niewiem
18-10-2019 07:27 uur
Wij hebben hier ook een Tectron en laden er nu alleen nog uien mee die op vrachtwagens geladen worden en over een afstand van 40 km worden getransporteerd.Omdat we geen aardappelen meer hebben staat hij nu te koop.Eventuele gegadigden kunnen zich bij ons melden.:)
  • Reageer
  • Quote
charel
19-10-2019 07:03 uur
niewiem schreef
Wij hebben hier ook een Tectron en laden er nu alleen nog uien mee die op vrachtwagens geladen worden en over een afstand van 40 km worden getransporteerd.Omdat we geen aardappelen meer hebben staat hij nu te koop.Eventuele gegadigden kunnen zich bij ons melden.:)
Daar wilde ik nog naar vragen inderdaad, of jullie die inmiddels al verkocht hadden. Hier in Nederland staan er ook een aantal te koop, de goedkoopste voor nog geen 90.000 euro, maar die staat ook nog steeds te koop. Het is ook niet meer zo dat ze dus onder je neus vandaan verkocht worden, ze verdwijnen ook niet allemaal naar Rusland. Zitten ze in hetzelfde schuitje als 2ehands bietenrooiers, potentiële kopers zien wat op tegen mogelijk groot onderhoud?
  • Reageer
  • Quote
niewiem
19-10-2019 07:29 uur
Aan die van ons mankeert niks aan.Kan zo aan het werk.Er zit een uienset bij waarmee je meteen 2 rijen kunt opladen zoals te zien in die fotoserie met die Samon drierijige rooier en klapper.Zo doen wij het hier ook.
  • Reageer
  • Quote
Niels
19-10-2019 15:24 uur
charel schreef
Daarom snap ik ook niet goed dat Dewulf juist begonnen is zo’n type rooier te bouwen. Met een beetje fantasie zou je de Dewulf 4CE als een voorloper van de Varitron en Puma kunnen zien, alleen is die nooit verder door ontwikkeld.
Hou de ontwikkeling bij Dewulf maar in de gaten Charel..
  • Reageer
  • Quote
charel
22-10-2019 22:15 uur
Ik zag vandaag een foto van de nieuwe 4CE of hoe hij ook gaat heten langskomen op twitter inderdaad.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.