Resultaat 1 van 4 getoond

Gastfoto's van Geoffrey Hoving II

Donderdag 14 maart 2019

In de vorige fotoserie zagen we al de start van het Canadese hakselseizoen. Dat evolueert zich in deze serie van het graan en de luzerne tot de maïs. Daarbij mag ook de graanoogst niet worden vergeten waarvoor eveneens op Claas wordt vertrouwd.

foto

Een nieuwe Claas Jaguar 960 met 380 pick up staat in de schuur te wachten. Net afgeleverd door de dealer.

foto

Een kijkje in de loods.

foto

De 3 Western Star 4900 trucks met allemaal eigenbouw silagewagens.

foto

Een lokale boer zelf aan het hakselen met een John Deere 4650 en New Holland hakselaar.

foto

De eerste tonnen gaan door de nieuwe Jaguar.

foto

Een nieuwe tak van sport voor 2018. Naast kuilen kan het product ook in slurven worden gemaakt. Hiervoor wordt een Versa ID 912 Bagger gebruikt.

foto

De 3 aanrijdtrekkers in de loods.

foto

Tarwe zwadmaaien voor de hakselaar.

foto

JD 9510R die de kuil met tarwe aanrijdt.

foto

De MacDon M155 probeert de Jaguar 960 voor te blijven tijdens het hakselen van gerst.

foto


foto

JD 8320R met Penta DB50 kipper en JD 9520R met Grouser schuifblad.

foto


foto

Sommige klanten rijden zelf de kuil aan. Hier met 2 New Holland kniktrekkers bij een feedlot.

foto

JCB Fastrac 8330 met Penta DB50.

foto


foto


foto

JD 9510R op een bult met gerst.

foto

De nieuwe Jaguar aan het gerst hakselen.

foto


foto

Typische zomerdagen in Saskatchewan. Dagen met mooi weer en vervolgens onweer.

foto

Onderweg naar huis na de laatste hakselklus van het seizoen in de gerst.

foto

De eerste Jaguar 960 is inmiddels al omgebouwd om maïs te hakselen en klaar om te vertrekken.

foto

Koolzaad transporteren en lossen met de 8320R en Penta kipper. Normaal gebeurt dit eigenlijk met vrachtwagens.

foto

De kipper kwam in dit geval mooier uit omdat het maar een halve kilometer was van het veld naar de graansilo.

foto

Claas Lexion 760 met een 450 Swath Up pick-up.

foto

In de cabine van de combine.

foto

Vervolgens in de maïsoogst. Ook de Canadese maïs had afgelopen jaar veel van droogte te lijden.

foto

Voor de Jaguar 960 hangt een Orbis 750 bek.

foto


foto


foto


foto


foto


foto

Beide 9R's werken de maïskuil af.

foto

Even tijd om de hakselaar schoon te maken. De regen had het meeste al losgeweekt.

foto

200 kilometer naar het oosten was het wel droog genoeg om te kunnen hakselen.

foto


foto

Aangekomen bij de volgende klant met pickup en brandstoftank.

foto

Het laatste koolzaad dorsen met beide Claas Lexion 760 combines.

foto

De Versa bagger staat te wachten op een vrachtwagen.

foto


foto


foto

Tot slot MKS (maïs kolven schroot) hakselen met de oudere Jaguar 960 en Dominioni kolvenplukker.

foto


foto


foto

Demo Claas Xerion 5000 met Elmer's Super 7 strohark.

foto

JD 9510R met Degelman Pro-Till 40 schijveneg.

foto

Terug het grondverzet in.

foto

Vaste mest naar het veld rijden voor een melkveehouder.

foto

Een zand bassin vrij graven zodat er voldoende ruimte is voor de winter.

foto

Nog meer mest laden.

foto

Machines wassen in de werkplaats.

foto

En tot slot worden ze helemaal nagekeken, klaar voor een nieuw seizoen.
Advertentie

Reacties

KeesdeNood
15-03-2019 16:05 uur
Een prachtig vervolg Geoffrey , wordt het nooit eentonig op die grote percelen.
En blijven jullie dan slapen bij de klanten als je zo,n 200 Km van thuis ben of gaat er een Camper mee ?:7
  • Reageer
  • Quote
Gerbert
17-03-2019 10:12 uur
Ik vind helemaal mooi
  • Reageer
  • Quote
GPH
17-03-2019 18:41 uur
Het is allemaal in verhouding Kees. ja de percelen zijn groot, maar dat zijn de machines ook. Al met al zit je wel langer op een perceel, en alles wat je heel lang doet wordt wel een toning (1000 uur in het hakselaar zitten per jaar bijvoorbeeld haha)

Klussen over ver blijven we altijd in hotels. Het word soms wel aangeboden dat we bij klanten kunnen slapen maar we doen dit nooit. We verwachten het niet van ze, en we wille ze niet tot last zijn. In het verleden hadden we zo'n grote "crew trailer" / caravan waar we met 8 man in konden slapen, maar dit valt in de praktijk toch altijd tegen. Hotels werken voor ons het beste.
  • Reageer
  • Quote
niewiem
18-03-2019 08:28 uur
Super,Geoffrey.Hoe beviel die Xerion ? wij hebben hem hier in Polen ook op proef gehad maar dat beviel niet. Hij stuiterde teveel voor de Topdown. Vermogen had hij wel maar wist dit niet op de grond over te brengen.Ik kan me voorstellen dat dit in Canada beter gaat omdat jullie met grotere breedtes over de weg kunnen en dus dubbellucht kunnen monteren.:)
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.