GASTFOTO'S VAN BERT DEFRUYT I
Door Niels in Ingekomen Foto's, dinsdag 15 februari 2011 14:00
Voor deze drie delige fotoreportage reizen we af naar het oosten van Duitsland, naar het plaatjes Deetz. Daar liep Bert Defruyt afgelopen zomer stage op een Nederlands melkvee- en akkerbouwbedrijf. Hij was er voornamelijk voor de akkerbouw en het zag er letterlijk groen en geel!
Het bedrijf Vrieswoud KG van De Vries en Van Ginkel telt in totaal 1300 hectare en ligt in het plaatsje Deetz, Lindau. Ook zijn er 700 melkkoeien op het bedrijf. Bijna alle werkzaamheden worden in eigen beheer uitgevoerd met een vloot aan John Deere trekkers en machines.
Alleerst een John Deere 7810 met pompwagen waar de compressor bovenop staat. Deze werd gebruikt om restproduct te verpompen bij een biogasinstallatie.
JD 7720 met een spuitboom voor het uitrijden van de mest. Injecteren gebeurt wel maar is niet verplicht.
JD 6920S met twee slangenhaspels. Deze werd aan het einde van Bert's stageperiode vervangen door een nieuwe JD 7430.
Het was WK voetbal in die periode dus prijkte er op de trekker een Duitse vlag.
Op zo'n oude DDR kasseienweg zijn een geveerde cabine en vooras zeker geen overbodige luxe.
Claas Axion 810 met een mestmixer/pomp van lohnunternehmen Frieling uit Uplengen.
De aftakas loopt rechtstreeks naar de centrifugaalpomp. De mixer kan gemakkelijk over de muur van de mestopslag komen en pompen. Met twee zes duims slangen is een 36m³ vrachtwagen zo vol.
Een kleine lekkage in de lasnaad, met een vieze trekker tot gevolg.
JD W650 combine bij de dealer in Lindau.
Een deel van het machinepark buiten.
De JD 9400 kniktrekker 'Little Boy' had enkele problemen.
Fortschritt ZT 300, een echte DDR klassieker.
De curvebaan van de pick-up repareren in de werkplaats.
Ook de nieuwe Kuhn PZ 320 F frontmaaier moest na 50ha in de werkplaats.
En dan kunnen we eindelijk wintergerst dorsen. Met een JD 2264 combine. Deze heeft na 10 jaar al 8500 uur op de klok staan.
JD 6520 met twee Conow/HW 80 aanhangers.
Overal in het land zitten putten. Schade die is aangericht door wilde zwijnen.
JD 6920S met twee HW 80 kippers.
Nieuw aangelegde wegen met Europese subsidie. Dit waren vroeger allemaal zandweggetjes.
Lossen bij een opslagplaats in Lietzo, enkele kilometers van het bedrijf vandaan.
JD 7720 met twee HW 80 aanhangers. De eerste aanhanger is een nieuwer type met sterkere veren. Deze neemt 12 ton graan mee, twee ton meer dan de andere.
Hij past net op de weegbrug.
Manoevreren tussen de middenpalen in de hal.
John Deere 8430 met een Rabe cultivator op het akkerbouwbedrijf waar het graan opgeslagen wordt.
Kuhn HXL 5,5m schijveneg. Deze stond aan de rand van het perceel omdat er een grote kans op brandgevaar was. Als het begon te branden moest die meteen aangekoppeld worden en moest er zo snel mogelijk gewerkt worden om het vuur tegen te houden.
Nog 1,1 km slechte kasseiweg. Met een gangetje van 17 km/h erover.
Immer fahren.
JD 7530 met een 14m brede Krone hark op een ander stagebedrijf.
Een van de twee nieuwe maaidorsers daar. Een JD T660 met 9m breed maaibord.
Eveneens nieuwe JD 8330.
Oude Lamborghini met een enkelas Veenhuis tank.
Maaien met de 7720 en Kuhn PZ 900 trommelmaaier en Kuhn GMD 802 F schijvenmaaier. Hun oude frontmaaier kwam eventjes terug want de andere was weg voor reparatie.
REACTIES
Door ErnstJan (Crewlid) op dinsdag 15 februari 2011 15:43
Mooi bedrijf en mooie foto´s. Vanwaar de keuze voor trommelmaaiers? Die hebben toch minder capaciteit?
Door HuibZ op dinsdag 15 februari 2011 18:56
dan doe je toch wat rustiger aan, het komt toch ook allemaal niet op een uur of een dag aan.
Door Bert_D op dinsdag 15 februari 2011 18:58
Bedankt
Ik denk dat de belangrijkste voordelen van die trommelmaaiers is dat ze goedkoper in aanschaf zijn, ze hebben een simpeler constructie, ze 'glijden' door de onderste schotels meer over de grond dus vragen volgens mij minder trekkracht, ook de bediening was veel eenvoudiger (goed voor stagiairs) dan hun vorige luxere maaier.
Ik denk ook dat het bij maaien vooral afhangt van het vermogen van de tractor. Waarom zou hij zoveel meer capaciteit moeten hebben als de rest van de inkuilploeg niet kan volgen? Daar was alles perfect op elkaar afgestemd. De maandag zijn we na 4u beginnen maaien tot 10 u elke avond, de dag erna is de hakselaar begonnen, de woensdagavond had ik gedaan met maaien en de donderdagmorgen lag alles in de kuil..
Ik denk dat de belangrijkste voordelen van die trommelmaaiers is dat ze goedkoper in aanschaf zijn, ze hebben een simpeler constructie, ze 'glijden' door de onderste schotels meer over de grond dus vragen volgens mij minder trekkracht, ook de bediening was veel eenvoudiger (goed voor stagiairs) dan hun vorige luxere maaier.
Ik denk ook dat het bij maaien vooral afhangt van het vermogen van de tractor. Waarom zou hij zoveel meer capaciteit moeten hebben als de rest van de inkuilploeg niet kan volgen? Daar was alles perfect op elkaar afgestemd. De maandag zijn we na 4u beginnen maaien tot 10 u elke avond, de dag erna is de hakselaar begonnen, de woensdagavond had ik gedaan met maaien en de donderdagmorgen lag alles in de kuil..
Door Bert_D op dinsdag 15 februari 2011 19:00
en dat voor 250 ha in totaal
Door dries op dinsdag 15 februari 2011 19:37
een pottemaaier (trommelmaaier) doet veel minder schade aan het gras dan een schijvenmaaier en het gras begint veel sneller terug te groeien
Door Tim op dinsdag 15 februari 2011 19:51
dries schreef:
een pottemaaier (trommelmaaier) doet veel minder schade aan het gras dan een schijvenmaaier en het gras begint veel sneller terug te groeien
Interessant, wist ik niet. Heb je er een artikel/test of iets dergelijks van?
Door Rickvos op dinsdag 15 februari 2011 20:52
mooi spul maar bij die foto met die schijveneg wat gaat er dan branden,het stro?
Door dries op dinsdag 15 februari 2011 22:28
Tim schreef:
[..]
Interessant, wist ik niet. Heb je er een artikel/test of iets dergelijks van?
euh neen ik heb geen artikel liggen maar kan er wel een maken over maaiers in het algemeen als er intresse in is
pottenmaaiers, schijvenmaaier, kneuzers, getrokken of gedragen maaiers
pottenmaaiers, schijvenmaaier, kneuzers, getrokken of gedragen maaiers
Door dries op dinsdag 15 februari 2011 22:29
Rickvos schreef:
mooi spul maar bij die foto met die schijveneg wat gaat er dan branden,het stro?
ja het stro kan gaan branden door de warmte van machines of een klein vonkje
dan wil je zo snel mogelijk een strook stroo onder de grond hebben zodat het vuur niet verder kan
dan wil je zo snel mogelijk een strook stroo onder de grond hebben zodat het vuur niet verder kan
Door Bert_D op dinsdag 15 februari 2011 23:29
dries schreef:
[..]
ja het stro kan gaan branden door de warmte van machines of een klein vonkje
dan wil je zo snel mogelijk een strook stroo onder de grond hebben zodat het vuur niet verder kan
Ja het stro, of hetgeen er nog staat vat vuur. Meestal is dit doordat er een steentje door de strohakselaar gaat of een druppeltje hete olie van een lekkende leiding die op een elektrisch contactje valt kan ook al voldoende zijn om brand te veroorzaken.
Het was die dag tegen de 40° en redelijk veel wind dus het brandgevaar was groot. En ik heb die dag in de verte ook rookwolken gezien. De maaidorser die die veroorzaakt heeft staat in een volgende reportage. 2 jaar geleden hebben ze het zelf ook gehad, gelukkig stond de schijveneg op het perceel. De chauffeur raakte zelfs bijna ingesloten door het vuur.
In Frankrijk, waar ik 2 jaar geleden was, gebruikten ze hun ploeg om een rondje rond het perceel of de vuurhaard te maken en zo een dijkje op te werpen.
dan wil je zo snel mogelijk een strook stroo onder de grond hebben zodat het vuur niet verder kan
Ja het stro, of hetgeen er nog staat vat vuur. Meestal is dit doordat er een steentje door de strohakselaar gaat of een druppeltje hete olie van een lekkende leiding die op een elektrisch contactje valt kan ook al voldoende zijn om brand te veroorzaken.
Het was die dag tegen de 40° en redelijk veel wind dus het brandgevaar was groot. En ik heb die dag in de verte ook rookwolken gezien. De maaidorser die die veroorzaakt heeft staat in een volgende reportage. 2 jaar geleden hebben ze het zelf ook gehad, gelukkig stond de schijveneg op het perceel. De chauffeur raakte zelfs bijna ingesloten door het vuur.
In Frankrijk, waar ik 2 jaar geleden was, gebruikten ze hun ploeg om een rondje rond het perceel of de vuurhaard te maken en zo een dijkje op te werpen.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.