Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's van Niels van der Boom - 10-12

Zaterdag 08 januari 2011

Eind november en begin december werden we voor het eerst getrakteerd op een echte portie winterweer dat Nederland wit kleurde. Nadat de ergste sneeuw was opgedroogd bleek dat er her en der toch nog wel enkele percelen suikerbieten moesten worden gerooid. Zo zien we deze keer twee rooiers in actie in West-Brabant.

foto

Vervaet 17T van akkerbouwbedrijf Gebr. Vos uit Dinteloord. Helaas brak de losketting van de rooier dus moest er eerst gesleuteld worden.

foto

Case International 845xl Plus met een Dubex Mentor veldspuit.

foto


foto

Case IH MX 170 met een Lemken Vari-Opal 7 vier schaar ploeg van Gebr. Vos.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Vervaet Hydro Trike XL met bietenbak van loonbedrijf M. van Gastel uit Wouwse Plantage.

foto


foto

Vervaet Beet Eater 625.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Case IH 1455xl met een Miedema HST 175 kipper van Gebr. Vos.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto
Advertentie

Reacties

Schrabbekerke
08-01-2011 19:26 uur
is er op die 17t een nieuwe cabine gezet?
  • Reageer
  • Quote
Niels
08-01-2011 19:28 uur
Alleen een nieuw raam volgens mij.
  • Reageer
  • Quote
Schrabbekerke
08-01-2011 20:40 uur
nee maar omdat die alleen achterwielgetuurd is of zijn die ook nog gebouwd met die nieuwe cabines
  • Reageer
  • Quote
john6120
09-01-2011 10:02 uur
volgens mij zijn de meeste 17 t met deze cabine afgeleverd. op dit type 17t heeft nooit een andere cabine gestaan. allen op nieuwe 617 wordt de nieuwste cabine geleverd.
  • Reageer
  • Quote
Leon_Kramer
09-01-2011 10:20 uur
Mooie serie weer Niels!
@schrabbekerke: hoe kan je zien dat deze enkel achterwiel besturing heeft?
  • Reageer
  • Quote
REDPOWER
09-01-2011 11:46 uur
die 1455 blijven gewoon mooie trekkers
  • Reageer
  • Quote
Niels
09-01-2011 11:50 uur
Leon_Kramer schreef
Mooie serie weer Niels!
@schrabbekerke: hoe kan je zien dat deze enkel achterwiel besturing heeft?
Omdat deze alleen op de achterwielen een eindaandrijving heeft zitten, of hoe noem je dat. Voor zijn het gewoon normale assen. Ik had er niet op gelet eigenlijk maar nu Pim het zegt. Zal wel eens vragen hoe dat zit. Misschien was 4 wiel besturing ook een optie of is dit één van de allereerste ooit gemaakt met een Vista cabine?
  • Reageer
  • Quote
Leon_Kramer
09-01-2011 12:50 uur
Aha das duidelijk, als je geen besturing op de voorste as hebt kun je de aandrijving natuurlijk star maken. Volgens mij zijn die "potjes/eindaandrijving" de hydromotoren.
Op die manier hoeft men de aandrijving niet knikbaar (vergt meer onderhoud en kan kapot) te maken.
Achterwielaandrijving is volgens mij ook geen pretje met zulke natte omstandigheden. Mercedesen en BMW's hadden ook grote problemen in de sneew/ijs van de afgelopen maand.
  • Reageer
  • Quote
jeroenars
09-01-2011 16:00 uur
vervaet heeft al jaren vierwielbesturing op de 17T,deze hebben allemaal een andere vooras met op alle wielen een aparte rijmotor.Werkt goed want je stuurt veel korter en je kunt nu ook je stuurautomaat op 4 wielen of op 2 wielen gebruiken.
  • Reageer
  • Quote
Schrabbekerke
09-01-2011 16:54 uur
de rooiers hebben wel 4 wielaandrijving maar de oudere hebben alleen achtergestuurde assen maar ben wel benieuwd of dit dan één van de eerste met vista is of dat het een gereviseerde rooier van voor 1998
  • Reageer
  • Quote
Leon_Kramer
09-01-2011 17:04 uur
Lekker lomp, heb het eerst over starre voorwiel aandrijving en daarna over enkel achterwielaandrijving. Laten we het erop houden dat het zondag is :7
  • Reageer
  • Quote
Niels
09-01-2011 18:53 uur
Pim: Ik zal wel eens informeren bij de boer of bij Vervaet. Is wel interessant om te weten. Het is wel het eerste type 17T, dat kun je weer zien aan de stickers maar dat weet je zelf wss ook wel.

Leon: Mijn BMW 318 met kale zomerbanden heeft het gewoon goed gedaan hoor afgelopen maanden :+). Je kunt trouwens ook je reactie aanpassen hé en snel je voudt verbeteren ;).
  • Reageer
  • Quote
Leon_Kramer
09-01-2011 19:07 uur
Ik heb er hier veel zien ploeteren met achterwielaandrijving om door bochten en op de dijkjes te komen. Bij ons heeft er misschien wat meer gelegen dan. Maar de driver scheelt ook veel he.
Je kunt, als er al een reactie na is geweest, niets meer aanpassen toch?
  • Reageer
  • Quote
Niels
09-01-2011 19:48 uur
Ik heb ook wel door de polder gereden toen er 30cm sneeuw lag maar zoals je zegt doe de bestuurder het meeste. Ik sta alleen vast wanneer het niet sneeuwt :+).

Na het plaatsen van je reactie kun je door op het tekstballonnetje met het potloodje erin te klikken je reactie aanpassen gedurende een dag.
  • Reageer
  • Quote
Leon_Kramer
09-01-2011 19:57 uur
Ja dat weet ik (zie mijn aanpassingen). Maar als er een reactie na is geplaatst kan het bij mij niet meer.
  • Reageer
  • Quote
Niels
09-01-2011 20:15 uur
Ja nu je het zegt, dat was ik vergeten. Dat kunnen we nog wel even aanpassen.
  • Reageer
  • Quote
jeroenars
09-01-2011 21:46 uur
Pim,ik heb het op het werk nog eens nagevraagd en volgens hun is vervaet in 1998/1999 begonnen met de 17t met vista cabine en vierwielbesturing.dit is er waarschijnlijk een van de eerste serie want die heeft inderdaad de kleine letters en de manometers zitten bij deze nog in de cabine en later zijn die buiten de cabine komen staan.
  • Reageer
  • Quote
JorisC
10-01-2011 20:20 uur
In 1994 zijn alle 17T's geleverd met vierkante Claas-cabine. In 1995 zijn twee voorserie modellen ontwikkeld met de nieuwe Vista-cabine, alle overige hadden de oude cabine. Vanaf 1995 hebben alle 17T-modellen een bestuurbare Claas-vooras. De machine van Vos (ex-Klootwijk) is van 2000, heeft een kunststof voorruit en een bestuurbare Claas-vooras met planetaire eindaandrijvingen. Die zijn een stuk sterker dan de eerder gebruikte Claas-"billen". Vanaf 2002 is een eigenmaak portaalas toegepast met een wielmotor direct op de Brevini RFD255-eindaandrijving. De besturing op de vooras werkt met voetpedalen. Automatische voorwielbesturing (via tasters op de middelste rooielementen) was op de 17T's een optie, op de 617's is dit standaard geworden.
  • Reageer
  • Quote
Niels
10-01-2011 21:03 uur
Bedankt voor de informatie Joris. Uitgebreider hadden we het niet kunnen krijgen. Is die kunststof vooruit een extra optie?
  • Reageer
  • Quote
Zuidwester
11-01-2011 00:14 uur
JorisC kan altijd nog verkoper worden bij Vervaet.
  • Reageer
  • Quote
JorisC
11-01-2011 09:37 uur
De kunststof voorruit is ontwikkeld voor steenrijke gebieden. Deze wordt standaard gemonteerd voor Engeland en Zweden en als optie voor Frankrijk. De eerste versies (zoals deze bij Vos) waren rechthoekig. Daarna is een gezette plaat gebruikt met dezelfde rondingen als de standaard glazen ruit.
  • Reageer
  • Quote
Niels
11-01-2011 18:57 uur
Ok, zodoende. Heb er in Engeland wel meer gezien ja. Gebeurt dat zo vaak dan dat een steen door de ruit vliegt? Betekend dit dan ook dat deze 17T nieuw in het buitenland is verkocht en later weer terug geïmporteerd en verkocht aan Klootwijk?
  • Reageer
  • Quote
JorisC
13-01-2011 17:34 uur
Voor de Engelse omstandigheden is de kunststof voorruit een onmisbare toepassing.
De machine van Klootwijk was eerst voorbestemd voor de Engelse markt, maar is wel rechtstreeks vanaf de fabriek aan hem verkocht.
  • Reageer
  • Quote
Niels
13-01-2011 18:55 uur
Ok, bedankt voor de informatie Joris!
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.