FOTO'S VAN NIELS VAN DER BOOM - 10-12

Door Niels in Agrifoto Foto's, zaterdag 8 januari 2011 19:00

Eind november en begin december werden we voor het eerst getrakteerd op een echte portie winterweer dat Nederland wit kleurde. Nadat de ergste sneeuw was opgedroogd bleek dat er her en der toch nog wel enkele percelen suikerbieten moesten worden gerooid. Zo zien we deze keer twee rooiers in actie in West-Brabant.
image
Vervaet 17T van akkerbouwbedrijf Gebr. Vos uit Dinteloord. Helaas brak de losketting van de rooier dus moest er eerst gesleuteld worden.

image
Case International 845xl Plus met een Dubex Mentor veldspuit.

image

image
Case IH MX 170 met een Lemken Vari-Opal 7 vier schaar ploeg van Gebr. Vos.

image

image

image

image

image

image

image

image
Vervaet Hydro Trike XL met bietenbak van loonbedrijf M. van Gastel uit Wouwse Plantage.

image

image
Vervaet Beet Eater 625.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image
Case IH 1455xl met een Miedema HST 175 kipper van Gebr. Vos.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

REACTIES

comment Door Schrabbekerke op zaterdag 8 januari 2011 19:26 quote
is er op die 17t een nieuwe cabine gezet?
comment Door Niels (Administrator) op zaterdag 8 januari 2011 19:28 quote
Alleen een nieuw raam volgens mij.
comment Door Schrabbekerke op zaterdag 8 januari 2011 20:40 quote
nee maar omdat die alleen achterwielgetuurd is of zijn die ook nog gebouwd met die nieuwe cabines
comment Door john6120 op zondag 9 januari 2011 10:02 quote
volgens mij zijn de meeste 17 t met deze cabine afgeleverd. op dit type 17t heeft nooit een andere cabine gestaan. allen op nieuwe 617 wordt de nieuwste cabine geleverd.
comment Door Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 10:20 quote
Mooie serie weer Niels!
@schrabbekerke: hoe kan je zien dat deze enkel achterwiel besturing heeft?
comment Door REDPOWER op zondag 9 januari 2011 11:46 quote
die 1455 blijven gewoon mooie trekkers
comment Door Niels (Administrator) op zondag 9 januari 2011 11:50 quote
Leon_Kramer schreef: Mooie serie weer Niels!
@schrabbekerke: hoe kan je zien dat deze enkel achterwiel besturing heeft?
Omdat deze alleen op de achterwielen een eindaandrijving heeft zitten, of hoe noem je dat. Voor zijn het gewoon normale assen. Ik had er niet op gelet eigenlijk maar nu Pim het zegt. Zal wel eens vragen hoe dat zit. Misschien was 4 wiel besturing ook een optie of is dit één van de allereerste ooit gemaakt met een Vista cabine?
comment Door Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 12:50 quote
Aha das duidelijk, als je geen besturing op de voorste as hebt kun je de aandrijving natuurlijk star maken. Volgens mij zijn die "potjes/eindaandrijving" de hydromotoren.
Op die manier hoeft men de aandrijving niet knikbaar (vergt meer onderhoud en kan kapot) te maken.
Achterwielaandrijving is volgens mij ook geen pretje met zulke natte omstandigheden. Mercedesen en BMW's hadden ook grote problemen in de sneew/ijs van de afgelopen maand.
Laatst aangepast door: Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 12:54.
comment Door jeroenars op zondag 9 januari 2011 16:00 quote
vervaet heeft al jaren vierwielbesturing op de 17T,deze hebben allemaal een andere vooras met op alle wielen een aparte rijmotor.Werkt goed want je stuurt veel korter en je kunt nu ook je stuurautomaat op 4 wielen of op 2 wielen gebruiken.
comment Door Schrabbekerke op zondag 9 januari 2011 16:54 quote
de rooiers hebben wel 4 wielaandrijving maar de oudere hebben alleen achtergestuurde assen maar ben wel benieuwd of dit dan één van de eerste met vista is of dat het een gereviseerde rooier van voor 1998
comment Door Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 17:04 quote
Lekker lomp, heb het eerst over starre voorwiel aandrijving en daarna over enkel achterwielaandrijving. Laten we het erop houden dat het zondag is Loveit
comment Door Niels (Administrator) op zondag 9 januari 2011 18:53 quote
Pim: Ik zal wel eens informeren bij de boer of bij Vervaet. Is wel interessant om te weten. Het is wel het eerste type 17T, dat kun je weer zien aan de stickers maar dat weet je zelf wss ook wel.

Leon: Mijn BMW 318 met kale zomerbanden heeft het gewoon goed gedaan hoor afgelopen maanden Clown . Je kunt trouwens ook je reactie aanpassen hé en snel je voudt verbeteren Wink .
comment Door Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 19:07 quote
Ik heb er hier veel zien ploeteren met achterwielaandrijving om door bochten en op de dijkjes te komen. Bij ons heeft er misschien wat meer gelegen dan. Maar de driver scheelt ook veel he.
Je kunt, als er al een reactie na is geweest, niets meer aanpassen toch?
Laatst aangepast door: Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 19:08.
comment Door Niels (Administrator) op zondag 9 januari 2011 19:48 quote
Ik heb ook wel door de polder gereden toen er 30cm sneeuw lag maar zoals je zegt doe de bestuurder het meeste. Ik sta alleen vast wanneer het niet sneeuwt Clown .

Na het plaatsen van je reactie kun je door op het tekstballonnetje met het potloodje erin te klikken je reactie aanpassen gedurende een dag.
Laatst aangepast door: Niels op zondag 9 januari 2011 19:50.
comment Door Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 19:57 quote
Ja dat weet ik (zie mijn aanpassingen). Maar als er een reactie na is geplaatst kan het bij mij niet meer.
comment Door Niels (Administrator) op zondag 9 januari 2011 20:15 quote
Ja nu je het zegt, dat was ik vergeten. Dat kunnen we nog wel even aanpassen.
comment Door jeroenars op zondag 9 januari 2011 21:46 quote
Pim,ik heb het op het werk nog eens nagevraagd en volgens hun is vervaet in 1998/1999 begonnen met de 17t met vista cabine en vierwielbesturing.dit is er waarschijnlijk een van de eerste serie want die heeft inderdaad de kleine letters en de manometers zitten bij deze nog in de cabine en later zijn die buiten de cabine komen staan.
comment Door JorisC op maandag 10 januari 2011 20:20 quote
In 1994 zijn alle 17T's geleverd met vierkante Claas-cabine. In 1995 zijn twee voorserie modellen ontwikkeld met de nieuwe Vista-cabine, alle overige hadden de oude cabine. Vanaf 1995 hebben alle 17T-modellen een bestuurbare Claas-vooras. De machine van Vos (ex-Klootwijk) is van 2000, heeft een kunststof voorruit en een bestuurbare Claas-vooras met planetaire eindaandrijvingen. Die zijn een stuk sterker dan de eerder gebruikte Claas-"billen". Vanaf 2002 is een eigenmaak portaalas toegepast met een wielmotor direct op de Brevini RFD255-eindaandrijving. De besturing op de vooras werkt met voetpedalen. Automatische voorwielbesturing (via tasters op de middelste rooielementen) was op de 17T's een optie, op de 617's is dit standaard geworden.
comment Door Niels (Administrator) op maandag 10 januari 2011 21:03 quote
Bedankt voor de informatie Joris. Uitgebreider hadden we het niet kunnen krijgen. Is die kunststof vooruit een extra optie?
comment Door Zuidwester op dinsdag 11 januari 2011 00:14 quote
JorisC kan altijd nog verkoper worden bij Vervaet.
comment Door JorisC op dinsdag 11 januari 2011 09:37 quote
De kunststof voorruit is ontwikkeld voor steenrijke gebieden. Deze wordt standaard gemonteerd voor Engeland en Zweden en als optie voor Frankrijk. De eerste versies (zoals deze bij Vos) waren rechthoekig. Daarna is een gezette plaat gebruikt met dezelfde rondingen als de standaard glazen ruit.
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 11 januari 2011 18:57 quote
Ok, zodoende. Heb er in Engeland wel meer gezien ja. Gebeurt dat zo vaak dan dat een steen door de ruit vliegt? Betekend dit dan ook dat deze 17T nieuw in het buitenland is verkocht en later weer terug geïmporteerd en verkocht aan Klootwijk?
comment Door JorisC op donderdag 13 januari 2011 17:34 quote
Voor de Engelse omstandigheden is de kunststof voorruit een onmisbare toepassing.
De machine van Klootwijk was eerst voorbestemd voor de Engelse markt, maar is wel rechtstreeks vanaf de fabriek aan hem verkocht.
comment Door Niels (Administrator) op donderdag 13 januari 2011 18:55 quote
Ok, bedankt voor de informatie Joris!

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.