FOTO'S VAN NIELS VAN DER BOOM - 10-12
Door Niels in Agrifoto Foto's, zaterdag 8 januari 2011 19:00
Eind november en begin december werden we voor het eerst getrakteerd op een echte portie winterweer dat Nederland wit kleurde. Nadat de ergste sneeuw was opgedroogd bleek dat er her en der toch nog wel enkele percelen suikerbieten moesten worden gerooid. Zo zien we deze keer twee rooiers in actie in West-Brabant.
Vervaet 17T van akkerbouwbedrijf Gebr. Vos uit Dinteloord. Helaas brak de losketting van de rooier dus moest er eerst gesleuteld worden.
Case International 845xl Plus met een Dubex Mentor veldspuit.
Case IH MX 170 met een Lemken Vari-Opal 7 vier schaar ploeg van Gebr. Vos.
Vervaet Hydro Trike XL met bietenbak van loonbedrijf M. van Gastel uit Wouwse Plantage.
Vervaet Beet Eater 625.
Case IH 1455xl met een Miedema HST 175 kipper van Gebr. Vos.
REACTIES
Door Schrabbekerke op zaterdag 8 januari 2011 19:26
is er op die 17t een nieuwe cabine gezet?
Door Niels (Administrator) op zaterdag 8 januari 2011 19:28
Alleen een nieuw raam volgens mij.
Door Schrabbekerke op zaterdag 8 januari 2011 20:40
nee maar omdat die alleen achterwielgetuurd is of zijn die ook nog gebouwd met die nieuwe cabines
Door john6120 op zondag 9 januari 2011 10:02
volgens mij zijn de meeste 17 t met deze cabine afgeleverd. op dit type 17t heeft nooit een andere cabine gestaan. allen op nieuwe 617 wordt de nieuwste cabine geleverd.
Door Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 10:20
Mooie serie weer Niels!
@schrabbekerke: hoe kan je zien dat deze enkel achterwiel besturing heeft?
@schrabbekerke: hoe kan je zien dat deze enkel achterwiel besturing heeft?
Door REDPOWER op zondag 9 januari 2011 11:46
die 1455 blijven gewoon mooie trekkers
Door Niels (Administrator) op zondag 9 januari 2011 11:50
Leon_Kramer schreef:
Mooie serie weer Niels!
@schrabbekerke: hoe kan je zien dat deze enkel achterwiel besturing heeft? Omdat deze alleen op de achterwielen een eindaandrijving heeft zitten, of hoe noem je dat. Voor zijn het gewoon normale assen. Ik had er niet op gelet eigenlijk maar nu Pim het zegt. Zal wel eens vragen hoe dat zit. Misschien was 4 wiel besturing ook een optie of is dit één van de allereerste ooit gemaakt met een Vista cabine?
@schrabbekerke: hoe kan je zien dat deze enkel achterwiel besturing heeft? Omdat deze alleen op de achterwielen een eindaandrijving heeft zitten, of hoe noem je dat. Voor zijn het gewoon normale assen. Ik had er niet op gelet eigenlijk maar nu Pim het zegt. Zal wel eens vragen hoe dat zit. Misschien was 4 wiel besturing ook een optie of is dit één van de allereerste ooit gemaakt met een Vista cabine?
Door Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 12:50
Aha das duidelijk, als je geen besturing op de voorste as hebt kun je de aandrijving natuurlijk star maken. Volgens mij zijn die "potjes/eindaandrijving" de hydromotoren.
Op die manier hoeft men de aandrijving niet knikbaar (vergt meer onderhoud en kan kapot) te maken.
Achterwielaandrijving is volgens mij ook geen pretje met zulke natte omstandigheden. Mercedesen en BMW's hadden ook grote problemen in de sneew/ijs van de afgelopen maand.
Laatst aangepast door: Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 12:54.
Op die manier hoeft men de aandrijving niet knikbaar (vergt meer onderhoud en kan kapot) te maken.
Achterwielaandrijving is volgens mij ook geen pretje met zulke natte omstandigheden. Mercedesen en BMW's hadden ook grote problemen in de sneew/ijs van de afgelopen maand.
Laatst aangepast door: Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 12:54.
Door jeroenars op zondag 9 januari 2011 16:00
vervaet heeft al jaren vierwielbesturing op de 17T,deze hebben allemaal een andere vooras met op alle wielen een aparte rijmotor.Werkt goed want je stuurt veel korter en je kunt nu ook je stuurautomaat op 4 wielen of op 2 wielen gebruiken.
Door Schrabbekerke op zondag 9 januari 2011 16:54
de rooiers hebben wel 4 wielaandrijving maar de oudere hebben alleen achtergestuurde assen maar ben wel benieuwd of dit dan één van de eerste met vista is of dat het een gereviseerde rooier van voor 1998
Door Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 17:04
Lekker lomp, heb het eerst over starre voorwiel aandrijving en daarna over enkel achterwielaandrijving. Laten we het erop houden dat het zondag is
Door Niels (Administrator) op zondag 9 januari 2011 18:53
Pim: Ik zal wel eens informeren bij de boer of bij Vervaet. Is wel interessant om te weten. Het is wel het eerste type 17T, dat kun je weer zien aan de stickers maar dat weet je zelf wss ook wel.
Leon: Mijn BMW 318 met kale zomerbanden heeft het gewoon goed gedaan hoor afgelopen maanden . Je kunt trouwens ook je reactie aanpassen hé en snel je voudt verbeteren .
Leon: Mijn BMW 318 met kale zomerbanden heeft het gewoon goed gedaan hoor afgelopen maanden . Je kunt trouwens ook je reactie aanpassen hé en snel je voudt verbeteren .
Door Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 19:07
Ik heb er hier veel zien ploeteren met achterwielaandrijving om door bochten en op de dijkjes te komen. Bij ons heeft er misschien wat meer gelegen dan. Maar de driver scheelt ook veel he.
Je kunt, als er al een reactie na is geweest, niets meer aanpassen toch?
Laatst aangepast door: Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 19:08.
Je kunt, als er al een reactie na is geweest, niets meer aanpassen toch?
Laatst aangepast door: Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 19:08.
Door Niels (Administrator) op zondag 9 januari 2011 19:48
Ik heb ook wel door de polder gereden toen er 30cm sneeuw lag maar zoals je zegt doe de bestuurder het meeste. Ik sta alleen vast wanneer het niet sneeuwt .
Na het plaatsen van je reactie kun je door op het tekstballonnetje met het potloodje erin te klikken je reactie aanpassen gedurende een dag.
Laatst aangepast door: Niels op zondag 9 januari 2011 19:50.
Na het plaatsen van je reactie kun je door op het tekstballonnetje met het potloodje erin te klikken je reactie aanpassen gedurende een dag.
Laatst aangepast door: Niels op zondag 9 januari 2011 19:50.
Door Leon_Kramer op zondag 9 januari 2011 19:57
Ja dat weet ik (zie mijn aanpassingen). Maar als er een reactie na is geplaatst kan het bij mij niet meer.
Door Niels (Administrator) op zondag 9 januari 2011 20:15
Ja nu je het zegt, dat was ik vergeten. Dat kunnen we nog wel even aanpassen.
Door jeroenars op zondag 9 januari 2011 21:46
Pim,ik heb het op het werk nog eens nagevraagd en volgens hun is vervaet in 1998/1999 begonnen met de 17t met vista cabine en vierwielbesturing.dit is er waarschijnlijk een van de eerste serie want die heeft inderdaad de kleine letters en de manometers zitten bij deze nog in de cabine en later zijn die buiten de cabine komen staan.
Door JorisC op maandag 10 januari 2011 20:20
In 1994 zijn alle 17T's geleverd met vierkante Claas-cabine. In 1995 zijn twee voorserie modellen ontwikkeld met de nieuwe Vista-cabine, alle overige hadden de oude cabine. Vanaf 1995 hebben alle 17T-modellen een bestuurbare Claas-vooras. De machine van Vos (ex-Klootwijk) is van 2000, heeft een kunststof voorruit en een bestuurbare Claas-vooras met planetaire eindaandrijvingen. Die zijn een stuk sterker dan de eerder gebruikte Claas-"billen". Vanaf 2002 is een eigenmaak portaalas toegepast met een wielmotor direct op de Brevini RFD255-eindaandrijving. De besturing op de vooras werkt met voetpedalen. Automatische voorwielbesturing (via tasters op de middelste rooielementen) was op de 17T's een optie, op de 617's is dit standaard geworden.
Door Niels (Administrator) op maandag 10 januari 2011 21:03
Bedankt voor de informatie Joris. Uitgebreider hadden we het niet kunnen krijgen. Is die kunststof vooruit een extra optie?
Door Zuidwester op dinsdag 11 januari 2011 00:14
JorisC kan altijd nog verkoper worden bij Vervaet.
Door JorisC op dinsdag 11 januari 2011 09:37
De kunststof voorruit is ontwikkeld voor steenrijke gebieden. Deze wordt standaard gemonteerd voor Engeland en Zweden en als optie voor Frankrijk. De eerste versies (zoals deze bij Vos) waren rechthoekig. Daarna is een gezette plaat gebruikt met dezelfde rondingen als de standaard glazen ruit.
Door Niels (Administrator) op dinsdag 11 januari 2011 18:57
Ok, zodoende. Heb er in Engeland wel meer gezien ja. Gebeurt dat zo vaak dan dat een steen door de ruit vliegt? Betekend dit dan ook dat deze 17T nieuw in het buitenland is verkocht en later weer terug geïmporteerd en verkocht aan Klootwijk?
Door JorisC op donderdag 13 januari 2011 17:34
Voor de Engelse omstandigheden is de kunststof voorruit een onmisbare toepassing.
De machine van Klootwijk was eerst voorbestemd voor de Engelse markt, maar is wel rechtstreeks vanaf de fabriek aan hem verkocht.
De machine van Klootwijk was eerst voorbestemd voor de Engelse markt, maar is wel rechtstreeks vanaf de fabriek aan hem verkocht.
Door Niels (Administrator) op donderdag 13 januari 2011 18:55
Ok, bedankt voor de informatie Joris!
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.