Uitgelicht: Steyr 9190
Woensdag 15 december 2010
Delen
Steyr trekkers zie je sowieso niet veel in ons land. De 9000 serie is zo mogelijk nog zeldzamer en kom je maar weinig tegen. Wij keken even kort bij een 9190, de grootste uit de serie, die in Zeeland aan het werk was.

Steyr is geen nieuwkomer op de trekkermarkt. Al sinds 1864 is de Oostenrijkse fabrikant actief. Origineel als wapenfabrikant, onder de leiding van Josef Werndl, in het kleine plaatsje Oberletten, nabij de plaats Steyr. De link naar de wapenproductie wordt met de schietschijf in het logo nog steeds behouden. Inmiddels is de fabrikant opgeslokt door het CNH concern, maar bouwt in het Oostenrijkse Sankt Valetin nog steeds trekkers. Zo verwierf het eind jaren 90 grote faam met de ontwikkeling van de continue variabele transmissie, kortweg CVT. Steyr's 9000 serie trekkers beschikt nog niet over deze revolutionaire versnellingsbak en onder de kap ligt zelfs verbazingwekkend weinig techniek uit Oostenrijk. De trekker staat namelijk beter bekend als Massey Ferguson's 3600 serie. Naast Steyr gebruikte onder andere ook Valmet dit ontwerp om zelf een trekker in de hoge vermogensklasse te kunnen bieden.


De 9000 serie vervangt in 1993 de grote trekkers uit Steyr's langlopende serie 8000. Alleen het type 8320 blijft behouden. De nieuwe serie bestaat uit drie modellen: De 155 pk 9155, 170 pk 9170 en het topmodel, de 190 pk 9190. De trekkers beschikken over een zelf ontworpen 6,6 of 7,4 liter motor motor, met turbo. Deze beschikken over het High Performance Controlled Emission (HPCE) inspuitsysteem die zorgt voor een betere verbranding. Een katalysator is daarom voor de uitlaatgassen niet nodig. Het inlaatspruitstuk is aan de koude zijde, tegenover het uitlaatsysteem, geplaatst voor een optimale verbranding.
De Dynashift versnellingsbak van MF heet bij Steyr Power-4. Vier trappen zijn per versnelling onder belasting schakelbaar. De transmissie met omkeerschakeling heeft in totaal 32+32 versnellingen. Het Infomat 2 systeem zorgt ervoor dat de bak onder belasting altijd naar de juiste trap schakelt. Ook zijn zowel de voor- als achteras voorzien van een hydraulisch bediend differentieelslot. Om wegrollen op een heuvel te voorkomen schakelt de trekker automatisch zijn vierwiel aandrijving in tijdens het starten. De elektronisch bediende hefinrichting is voorzien van dansonderdrukking voor wegtransport.

In de stille cabine (72db/a) is het voor de chauffeur goed toeven. Hij is namelijk standaard voorzien van airconditioning, een luchtgeveerde stoel, koelbox en een radio. De Datatronic boordcomputer, MF's paradepaardje, is niet leverbaar maar een boordcomputer in het dashboard wel. De samenwerking met Massey Ferguson eindigde hier niet. Ook de 8100 serie van MF was leverbaar als de 9100 serie bij Steyr.
Tekst: Niels van der Boom
Foto's: Hendrik Robben en Niels van der Boom
Heb je zelf een goed idee, informatie of foto's voor een uitgelicht artikel? Mail het ons: info@agrifoto.nl
Reacties
lijkt mij dat er zo`n 30serie cabine op zit
John: Zou eerst het verhaal eens lezen...