Resultaat 1 van 4 getoond

Fordson Super Major

Vrijdag 07 mei 2010

De Fordson Super Major viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Wij kijken terug naar dit trekker icoon van de Engelse fabrikant die zijn populariteit nog niet verloren heeft en nog steeds een schare fans achter zich heeft staan.

imageIn 2010 viert de Fordson Super Major zijn vijftigste verjaardag. Het eerste model werd namelijk gelanceerd in 1960 en is, net als alle Fordson trekkers vanaf 1933, gebouwd in de Dagenham fabriek in Essex. De Super Major is een doorontwikkeling van de originele E1A New Major die werd geïntroduceerd in 1951 en in 1958 werd omgevormd tot de Power Major.

De oudere trekkers waren zeer succesvol maar, na de lancering van de Super Major, schoten de verkoopcijfers naar een ongekende hoogte. Naast een 52 PK vier cilinder dieselmotor was de trekker ook uitgevoerd met schijfremmen, differentieelslot, Qualitrol positieregeling en het Flow Control hydraulisch systeem.imageOrigineel werd het model geleverd in het lichtblauw met oranje/rode velgen maar in 1963 werd een nieuw kleurenschema, het blauw en donker wit, geïntroduceerd om beter naast de Amerikaanse trekkers te passen. De naam werd veranderd tot New Performance Super Major met wat extra vermogen tot 54 PK. De Super Major was niet alleen een populaire trekker op zichzelf maar werd ook veel gebruikt als basis voor vele honderden rupstrekkers en vier wiel aangedreven conversies die bekende firma's als Roadless, County en Doe hebben gebouwd.

imageDe Super Major was 'maar' vier jaar lang in productie maar, in die korte periode, wist de trekker zich toch een ongekende populariteit toe te kennen waardoor we hier nu best even bij stil mogen staan. Het feit dat nog veel van deze modellen in werkende conditie zijn en op veel bedrijven nog zijn te vinden geeft zijn populariteit wel aan. Ook wordt de trekker niet vergeten door menig verzamelaar en enthousiasteling die een Major opknapte tot in nieuw staat, of zelfs nog beter.

Tekst & Foto's: Jonathan Whitlam & Stephen Richmond
Advertentie

Reacties

xc70
07-05-2010 18:31 uur
inderdaad , zeer goede trekkers geweest met een enorme trekkracht !
mijn traktor rijden is ook begonnen bij een fordson major Diesel uit de jaren 50 waarmee ik alles heb kunnen leren .
en die fordson werkt tot op vandaag nog steeds bij die landbouwer samen met een ford 5610 .(h)(h)(h)
  • Reageer
  • Quote
Co
07-05-2010 19:11 uur
Waarom heten deze Fordson en niet gewoon Ford? Oftewel, waarom is Ford overgestapt naar Fordson en later weer terug naar Ford? :s
  • Reageer
  • Quote
Niels
07-05-2010 19:31 uur
Ford en Fordson waren eerst twee merken. In Amerika en in Groot Britannië. Toen zijn ze samen gegaan en is het Ford geworden. Ik denk omdat het lekker bekt. Inmiddels is Ford de geregistreerde naam voor auto's en New Holland voor de trekkers.
  • Reageer
  • Quote
xc70
07-05-2010 19:43 uur
de naam fordson komt van de kompanie " Henry Ford en Son " dus de zoon van Henry Ford , de stichter van de wereld beroemde ford T
dit alles kan je lezen in het boek " the Ford Tractor Story " part one : Dearborn to Dagenham 1917 - 1964 :)
  • Reageer
  • Quote
Niels
07-05-2010 19:55 uur
Ik had beter eerst dat boek uit de kast gepakt. :+)
  • Reageer
  • Quote
xc70
07-05-2010 19:59 uur
graag gedaan , we zijn er om elkaar te helpen (h)
  • Reageer
  • Quote
basiedeere
07-05-2010 20:44 uur
ik heb er ook een. starte en lopen ma hij staat te koop. Liefhebbers?
  • Reageer
  • Quote
manus
07-05-2010 21:13 uur
Deze trekkers zijn beresterk. Ik heb zelf ook een maar dan voor trekkertrek. Toen ik hem kocht zat er een cabine op maar die is er af gesloopt. jammer dat je er niet meer foto,s bij hebt staan
  • Reageer
  • Quote
Niels
07-05-2010 21:19 uur
Zoek even op 'Super Major' en je kunt nog wel een aantal foto's vinden van deze trekker Manus.
  • Reageer
  • Quote
Pascal
07-05-2010 21:43 uur
Ik heb er ook een. Een geweldige trekker.
Op dit moment ben ik bezig om 'm om te bouwen naar een 6 cilinder. (h)
  • Reageer
  • Quote
Teun68
08-05-2010 12:17 uur
@ Pascal.

Gaaf hoor, zo n 6cil. Heb je al een zware carterpan?
Ik begreep dat ze daar nog veel geld voor vragen.
Leuk stuk verder.

  • Reageer
  • Quote
Pascal
08-05-2010 19:28 uur
@ Teun,
Helaas heb ik geen gietijzeren carterpan. Die zijn zowat hun gewicht in goud waard. :s
Ik heb een aluminium carterpan en maak de nodige verstevigingen en een nieuw frame voor de vooras.
  • Reageer
  • Quote
kirovets
09-05-2010 05:30 uur
dit waren de beste trekkers van fordson (ford)
beter dan dat blauwe spul wat ze nu maken.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.