LEYLAND 804
Door Peter in Achtergrondartikelen, dinsdag 16 maart 2010 19:06
Trekkers van het merk Leyland zijn in ons land nooit populair geweest. Toch zijn er sporadisch nog enkele blauwe en gele modellen te vinden. In dit artikel gaan we dieper in op het model Leyland 804.
Dit jaar is het dertig jaar geleden dat Leyland de 'Golden Harvest' trekkerserie lanceerde, in 1980. Het grootste model in de serie was de 804. De 802 was hiervan de twee wiel aangedreven variant. De modellen waren in grote lijnen hetzelfde als de oude 482 en 282 Synchro, hebben dezelfde Leyland 4/98 motor met 82 pk vermogen, dankzij een turbo. Ook hebben ze dezelfde Synchro versnellingsbak. Een van de grootste verandering was de nieuwe cabine. De Explorer cabine werd door Sekura voor Leyland gebouwd en toont veel gelijkenis met die van de David Brown 90 serie trekkers, die vanaf 1979 werd gebouwd. De cabine is hoger gemonteerd dan de oude QM cabine waardoor je een beter zicht, en meer comfort hebt. Dit betekende wel dat de versnellingspoken en andere hendels moesten worden aangepast om goed in de nieuwe cabine te passen. De andere grote aanpassing was de goudgele verf en aangepaste typestickers die de serie een meer moderne, en frisse look gaven. Iets wat hopelijk meer kopers zou trekken.Dit gebeurde in 1982 toen de trekker divisie van Leyland werd overgenomen door Marshall. Hierna verhuisde de gehele productie van Bathgate, Schotland, naar Gainsborough in Lincolnshire. Dit betekende voor de 804, en alle andere modellen in de Golden Harvest serie, dat ze maar twee jaar lang onder de naam Leyland zijn gebouwd. Ook was het de laatste trekkerserie die de naam Leyland droeg. Dit maakt de Leyland 804 misschien wel specialer dan een ander trekker model.Een folder van de Leyland 802 en 804 is HIER te downloaden.
Tekst & foto's: Jonathan Whitlam en Stephen Richmond
Een dvd over de geschiedenis van Leyland trekkers, 'Leyland Tractors - A Power On The Land 1969-1982' is verkrijgbaar via de webshop van Tractor Barn Productions
REACTIES
Door Joris op dinsdag 16 maart 2010 20:31
je hoort idd niet veel over dit merk
Door dries op dinsdag 16 maart 2010 21:13
ik had er zelfs nog nooit van gehoord
Door Rens op dinsdag 16 maart 2010 21:48
Ja simpele trekkers, ik kende leyland wel, maar niet die gele.
Door Schrabbekerke op dinsdag 16 maart 2010 22:28
die heb ik nog nooit gezien maar w habben wel zon ieniemini blauwe leyland gehad voor bij het sleepslangen die hing dan in de hef bij deford 8630 leuk ding!
Door Arjen op woensdag 17 maart 2010 15:40
Altijd mooi om te zien die oude folders
Door John op woensdag 17 maart 2010 18:03
Leyland was vroeger een groot concern, naast tractoren bouwden ze ook auto's, vrachtwagens en nog wel het een en ander. Maar net zoals vele andere engelse bedrijven ten onder gegaan. Dit had zeker ook te maken met de niet al te goede engelse techniek en kwaliteit.
Wat is er nu eigenlijk nog over van de engelse industrie? de fabrieken die er nog staan zijn allemaal van buitenlandse concerns. Volgens mij is alleen JCB nog echt engels?
Wat is er nu eigenlijk nog over van de engelse industrie? de fabrieken die er nog staan zijn allemaal van buitenlandse concerns. Volgens mij is alleen JCB nog echt engels?
Door Niels (Administrator) op woensdag 17 maart 2010 20:10
JCB is nog echt Engels. Dan heb je het ook wel gehad. Auto industrie is ook overleden. DAF heeft de vrachtwagens van Leyland/ERF overgenomen.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.