FOTO'S VAN HENDRIK ROBBEN - 24 T/M 27-9 I
Door Niels in Agrifoto Foto's, zaterdag 17 oktober 2009 20:00
Deze nieuwe twee delige fotoserie van 24 tot en met 27 september staat volledig in het teken van het mais hakselen. Hendrik ging onder andere op bezoek bij twee biogasinstallaties waar natuurlijk veel mais voor nodig is.
Mais hakselen met een Claas Jaguar 850 Green Eye Speedstar met RU 450 bek en John Deere 6920S met Jan Veenhuis JVSK silagekipper van loonbedrijf Huls-Wortelboer uit Jipsingboertange.
Nu met een Case International MXU 115 van de klant met JVSK silagekipper onder de pijp.
Deutz-Fahr Agrotron 165 Mk. 3 met JVSK silagekipper.
Lohndrescherei Heinish uit het Duitse Haren was bezig energiemais te hakselen. In totaal moet er 400 hectare gehakseld worden met een gemiddelde opbrengst van 60t/ha. Er werd gehakseld met een Claas Jaguar 940 met Orbis 750 bek en Fendt 818 Vario met Hawe silagewagen.
Fendt 930 Vario met Hawe silagewagen. In totaal reden er zes combinaties mee.
Fendt Favorit 512C met aanhanger.
Fendt 820 Vario met Hawe silagewagen.
Fendt 712 Vario met aanhanger onder de pijp deze keer.
Fendt 815 Vario met Hawe silagewagen, de laatste combinatie.
REACTIES
Door xc70 op zaterdag 17 oktober 2009 23:33
prachtige volle wagens bij die eerste loonwerker
een 10-rij aan die claas 940 (453pk) vind ik persoonlijk toch wat licht , je zou eerder denken vanaf de 960 (623pk) dan heb je toch wat meer vermogen in zware maïs of op natte gronden .
een 10-rij aan die claas 940 (453pk) vind ik persoonlijk toch wat licht , je zou eerder denken vanaf de 960 (623pk) dan heb je toch wat meer vermogen in zware maïs of op natte gronden .
Door Niek456 op zondag 18 oktober 2009 17:35
xc70 schreef:
prachtige volle wagens bij die eerste loonwerker
een 10-rij aan die claas 940 (453pk) vind ik persoonlijk toch wat licht , je zou eerder denken vanaf de 960 (623pk) dan heb je toch wat meer vermogen in zware maïs of op natte gronden . het moet niet te hard gaan.. als de kuil maar goed vast zit. Hakselaars moeten allemaal groot en vervolgens staan ze stil omdat ze het aan de kuil niet bij kunnen houden.. waarom er dan een 10 rijer op een 450 pk hakselaar zit vraag ik me wel af..
een 10-rij aan die claas 940 (453pk) vind ik persoonlijk toch wat licht , je zou eerder denken vanaf de 960 (623pk) dan heb je toch wat meer vermogen in zware maïs of op natte gronden . het moet niet te hard gaan.. als de kuil maar goed vast zit. Hakselaars moeten allemaal groot en vervolgens staan ze stil omdat ze het aan de kuil niet bij kunnen houden.. waarom er dan een 10 rijer op een 450 pk hakselaar zit vraag ik me wel af..
Door henrio op zondag 18 oktober 2009 18:59
mooie foto's ook die van huls-wortelboer vooral die 6920S
Door Erik_Fiatman op zondag 18 oktober 2009 19:53
Mooie foto's van huls-wortelboer. Natuurlijk de andere foto's ook!
Door N_Abbink op maandag 19 oktober 2009 14:12
Wellicht is de kwaliteit van de kuil bij energie mais net wat minder belangrijk, en wordt de mais niet zo heel fijn gehakseld, wat dus minder vermogen vraagt.. dit denk ik tenminste, weet het niet zeker maar lijkt me wel.
Door Hendrikrobben (Crewlid) op dinsdag 20 oktober 2009 18:24
Ik weet bijna wel zeker dat die 940 een beetje geholpen is en dus wel iets meer vermogen heeft . verder heeft de hakselaar geen 1x stil gestaan omdat er genoeg wagens reden . IK en ben ook bij de kuil geweest daar liep ook alles op rolletjes genoeg tijd om de boel aan te rijden verder rijd je met een 10rijer gewoon langzamer dan met bijvoorbeeld een 8rijer dus blijft de capasiteit wel ongeveer gelijk . energie mais moet juist wel zo fijn mogelijk gehakseld worden lieft 2 a 3 mm zodat het beter vergist en je een beter rendement hebt .
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.