GASTFOTO'S VAN BETS VOGELAAR
Door Niels in Ingekomen Foto's, donderdag 13 augustus 2009 16:00
Begin dit seizoen nam loonbedrijf Gerrit Kalis uit het Zuid-Hollandse Numansdorp een gloednieuwe New Holland CR 9080 combine in gebruik. Hiermee is het een van de weinige die met een axiaaldorsmachine werken.
De nieuwe New Holland CR 9080 met een 7.3m breed Varifeed maaibord.
REACTIES
Door massafout op donderdag 13 augustus 2009 16:34
zo zo mooi spul
Door Henny op donderdag 13 augustus 2009 17:31
Wie weet wat nu het voordeel is van een axiaal dorser ?
Is dit nou echt nog veel meer dan bijvoorbeeld een CX880 ?
Is dit nou echt nog veel meer dan bijvoorbeeld een CX880 ?
Door Schrabbekerke op donderdag 13 augustus 2009 18:14
Mooie combines ooh
Door Bas89 op donderdag 13 augustus 2009 18:34
@ henny
een axiaal dorser heeft een veel hogere cappaciteit dan een normale combine maar van het stro blijft nagenoeg niet veel meer over dan tegenover een combine met schudders. maar ik denk dat een combine van dit formaat al snel een ton of 45 a 50 per uur dorst dus je kan gigantisch veel doen op een dag.
een axiaal dorser heeft een veel hogere cappaciteit dan een normale combine maar van het stro blijft nagenoeg niet veel meer over dan tegenover een combine met schudders. maar ik denk dat een combine van dit formaat al snel een ton of 45 a 50 per uur dorst dus je kan gigantisch veel doen op een dag.
Door alberta op donderdag 13 augustus 2009 20:05
geef mij m,n 9660 sts maar.
Door limburger op donderdag 13 augustus 2009 20:28
dus als ik het goed begrijp is hij alleen goed te gebruiken als je het stro laat hakselen? Want als je alleen maar een berg stof hebt als stro is ook niet geweldig..
wel schitterende machine.
wel schitterende machine.
Door Bas89 op donderdag 13 augustus 2009 21:01
nou volgens mij kan je het wel persen maar het stro ziet er niet zo mooi meer uit als uit een schudder combine
Door Niels (Administrator) op donderdag 13 augustus 2009 21:09
Of iemand het stro wil kopen van een axiaal dors machine of niet is ieders afweging. Ik persoonlijk krijg vaak het idee dat de ideeën over deze machines vaak tussen de oren zitten. Omdat ze afwijken van wat 'normaal' is, is het per definietie slecht(er).
Dat is jammer want zulke machines hebben geweldige potentie. Ook in Nederland zie ik deze combines 65t/hr dorsen en met steeds minder zomerse dagen kan men dan toch veel graan bij het goede vochtgehalte binnenhalen wanneer het gehele systeem meewerkt (de afvoer).
Laatst aangepast door: Niels op donderdag 13 augustus 2009 21:10.
Dat is jammer want zulke machines hebben geweldige potentie. Ook in Nederland zie ik deze combines 65t/hr dorsen en met steeds minder zomerse dagen kan men dan toch veel graan bij het goede vochtgehalte binnenhalen wanneer het gehele systeem meewerkt (de afvoer).
Laatst aangepast door: Niels op donderdag 13 augustus 2009 21:10.
Door Bas89 op donderdag 13 augustus 2009 21:28
nou ik denk niet dat ze per defenitie slechter zijn maar voor in nederland zijn het niet altijd ideale machines en daar zijn een paar redenen voor, ook deze machine dorst hier in nederland geen 65 ton/uur ik denk dat het bij 50 a 55 T ophoud maar 50 ton/uur is nog erg veel en er zijn dus ook maar weinig boeren die dat af kunnen voeren in die korte tijd. ook wordt er nog veel stro geperst in nederland en zoals ik al zei komt het stro niet mooier uit een axiaal dorser. dan is er ook nog het het feit dat als je zo'n capaciteits vreter koopt als loonwerker dan wil je veel kunnen doen maar in nederland zijn er nou eenmaal niet percelen van 40 of 50 ha maar eerder van 6 ha dan doe je uiteindelijk waarschijnlijk net zo veel als een andere normale combine. maar over 1 ding zijn we het allemaal eens denk ik... het is eeen heel mooi apparaat.
Door Niels (Administrator) op donderdag 13 augustus 2009 23:07
Bas, een aantal van deze machines lopen bij mij in de regio en die staan ook allemaal op de foto. Ik beweer zeker geen combine expert te zijn, zeker niet maar er zijn een aantal dingen die verbeterd kunnen worden.
Eén van de voornaamste problemen met deze nieuwe grote capaciteitsmachine is de chauffeur die erop zit. Je ziet regelmatig dat een chauffeur van een hypermoderne machine het idee heeft dat hij nog steeds met een Clayson M103 bezig is en ook zo werkt. Daar is niets mis mee en deze mensen hebben veel ervaring maar zijn in mijn ogen NIET geschikt voor zulke combines. Deze combines zijn ontworpen om in korte tijd heel erg veel te kunnen doen en het aller aller belangrijkste is om de machine 100% vol te houden. Dit lost qua stro problematiek en verliezen al heel erg veel op. Dat is een simpel feit. De mensen zijn gewoon bang om een 9m breed maaibord te gebruiken en 5,5km te rijden omdat ze het totaal niet gewend zijn. Met alle moderne electronica aan boord (genoeg om een klein treinstation draaiende te houden) en andere technische vooruitgangen als een vario maaibord en GPS/Laserpilot is het mogelijk om de machine optimaal te benutten. Iets wat maar zeer weinig gebeurd, zeker wanneer een chauffeur daar niets van wilt weten. Dat heeft niets met deze combine te maken in de fotoserie maar gewoon in het algemeen wat mijzelf opvalt.
Naar mijn idee hebben deze machines geweldige potentie zoals ik al zei en hebben ze hun plek, ook in de Nederlandse landbouw. Niet zozeer omdat de machine broodnodig zijn maar meer omdat mensen ze kunnen betalen. Ik vind het gewoon erg zonde om zo'n machine bij wijze van spreken de grond in geboord te zien worden vanwege slechte resultaten alleen maar omdat de eigenaar er niet goed mee om kan gaan. Een cursus van de fabrikant voor enkele dagen die vaak wordt aangeboden is zeker geen overbodige luxe in mijn ogen.
Eén van de voornaamste problemen met deze nieuwe grote capaciteitsmachine is de chauffeur die erop zit. Je ziet regelmatig dat een chauffeur van een hypermoderne machine het idee heeft dat hij nog steeds met een Clayson M103 bezig is en ook zo werkt. Daar is niets mis mee en deze mensen hebben veel ervaring maar zijn in mijn ogen NIET geschikt voor zulke combines. Deze combines zijn ontworpen om in korte tijd heel erg veel te kunnen doen en het aller aller belangrijkste is om de machine 100% vol te houden. Dit lost qua stro problematiek en verliezen al heel erg veel op. Dat is een simpel feit. De mensen zijn gewoon bang om een 9m breed maaibord te gebruiken en 5,5km te rijden omdat ze het totaal niet gewend zijn. Met alle moderne electronica aan boord (genoeg om een klein treinstation draaiende te houden) en andere technische vooruitgangen als een vario maaibord en GPS/Laserpilot is het mogelijk om de machine optimaal te benutten. Iets wat maar zeer weinig gebeurd, zeker wanneer een chauffeur daar niets van wilt weten. Dat heeft niets met deze combine te maken in de fotoserie maar gewoon in het algemeen wat mijzelf opvalt.
Naar mijn idee hebben deze machines geweldige potentie zoals ik al zei en hebben ze hun plek, ook in de Nederlandse landbouw. Niet zozeer omdat de machine broodnodig zijn maar meer omdat mensen ze kunnen betalen. Ik vind het gewoon erg zonde om zo'n machine bij wijze van spreken de grond in geboord te zien worden vanwege slechte resultaten alleen maar omdat de eigenaar er niet goed mee om kan gaan. Een cursus van de fabrikant voor enkele dagen die vaak wordt aangeboden is zeker geen overbodige luxe in mijn ogen.
Door limburger op vrijdag 14 augustus 2009 12:25
Dat ben ik wel met je eens niels, toen ik las wat voor maaibord ze hadden bij deze combine was mijn 1e gedachte ook: Dat is nou niet het optimaal benutten van zulke machine. Deze machine moet voor zijn capaciteit gewoon minimaal 9 meter voorop hebben en dan tot het uiterste dwingen. En vaak doen deze machines dat volledig van zelf.
Het is allemaal echt schitterend om te zien, maar ik zet er grote vraagtekens bij of ze rendabel zijn hier in nederland. ALS, dan echt maar bij een hele enkele loonwerker.
Het is allemaal echt schitterend om te zien, maar ik zet er grote vraagtekens bij of ze rendabel zijn hier in nederland. ALS, dan echt maar bij een hele enkele loonwerker.
Door Niels (Administrator) op vrijdag 14 augustus 2009 16:22
Het probleem waar deze loonwerker tegenaan liep met een breder maaibord is dat de tank dan weer eigenlijk te klein zou zijn omdat hij te snel vol raakt. Op lange percelen kan je dan niet geheel rond komen. Maar net wat je zegt is het met een 7,3m een stuk moeilijker om de combine goed vol te houden (om verliezen te beperken en het stro heel te laten). Je gaat dan zo hard rijden dat het maaibord niet meer stabiel blijft.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.