Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Gastfoto's van Bets Vogelaar
Donderdag 13 augustus 2009 Delen
Begin dit seizoen nam loonbedrijf Gerrit Kalis uit het Zuid-Hollandse Numansdorp een gloednieuwe New Holland CR 9080 combine in gebruik. Hiermee is het een van de weinige die met een axiaaldorsmachine werken.

De nieuwe New Holland CR 9080 met een 7.3m breed Varifeed maaibord.







Advertentie
Reacties
Is dit nou echt nog veel meer dan bijvoorbeeld een CX880 ?
een axiaal dorser heeft een veel hogere cappaciteit dan een normale combine maar van het stro blijft nagenoeg niet veel meer over dan tegenover een combine met schudders. maar ik denk dat een combine van dit formaat al snel een ton of 45 a 50 per uur dorst dus je kan gigantisch veel doen op een dag.
wel schitterende machine.
Dat is jammer want zulke machines hebben geweldige potentie. Ook in Nederland zie ik deze combines 65t/hr dorsen en met steeds minder zomerse dagen kan men dan toch veel graan bij het goede vochtgehalte binnenhalen wanneer het gehele systeem meewerkt (de afvoer).
:p
Eén van de voornaamste problemen met deze nieuwe grote capaciteitsmachine is de chauffeur die erop zit. Je ziet regelmatig dat een chauffeur van een hypermoderne machine het idee heeft dat hij nog steeds met een Clayson M103 bezig is en ook zo werkt. Daar is niets mis mee en deze mensen hebben veel ervaring maar zijn in mijn ogen NIET geschikt voor zulke combines. Deze combines zijn ontworpen om in korte tijd heel erg veel te kunnen doen en het aller aller belangrijkste is om de machine 100% vol te houden. Dit lost qua stro problematiek en verliezen al heel erg veel op. Dat is een simpel feit. De mensen zijn gewoon bang om een 9m breed maaibord te gebruiken en 5,5km te rijden omdat ze het totaal niet gewend zijn. Met alle moderne electronica aan boord (genoeg om een klein treinstation draaiende te houden) en andere technische vooruitgangen als een vario maaibord en GPS/Laserpilot is het mogelijk om de machine optimaal te benutten. Iets wat maar zeer weinig gebeurd, zeker wanneer een chauffeur daar niets van wilt weten. Dat heeft niets met deze combine te maken in de fotoserie maar gewoon in het algemeen wat mijzelf opvalt.
Naar mijn idee hebben deze machines geweldige potentie zoals ik al zei en hebben ze hun plek, ook in de Nederlandse landbouw. Niet zozeer omdat de machine broodnodig zijn maar meer omdat mensen ze kunnen betalen. Ik vind het gewoon erg zonde om zo'n machine bij wijze van spreken de grond in geboord te zien worden vanwege slechte resultaten alleen maar omdat de eigenaar er niet goed mee om kan gaan. Een cursus van de fabrikant voor enkele dagen die vaak wordt aangeboden is zeker geen overbodige luxe in mijn ogen.
Het is allemaal echt schitterend om te zien, maar ik zet er grote vraagtekens bij of ze rendabel zijn hier in nederland. ALS, dan echt maar bij een hele enkele loonwerker.