FOTO'S VAN NIELS V.D BOOM - VAKANTIE DUITSLAND 2009 III

Door Niels in Agrifoto Foto's, dinsdag 14 juli 2009 20:00

Na een dag reizen werd uiteindelijk de eindbestemming in het Zuid Duitse Thüringen bereikt rond het plaatsje Eisfeld. Daar zagen we veel van de oude DDR techniek waarvoor we speciaal waren afgereisd.
image
Fortschritt ZT 300 met een HW 60.11 zij-kipper op het bedrijf Milch-Land in Veilsdorf. Een geprivatiseerd ex-staatsbedrijf met 11,5 miljoen kg melkquotum en 3950 hectare akkerland.

image

image

image

image
Fortschritt T 174-2 mobiele kraan.

image

image
Fortschritt ZT 300.

image

image
Belarus MTS 550.

image

image
IFA W50 LA vrachtwagen uitgevoerd als mobiele werkplaats.

image

image
Fortschritt ZT 303 met veewagen.

image

image
ZT 300.

image

image

image
Claas Ranger 965 verreiker.

image

image
Belarus MTS 82 met HTS 30.10 kipper.

image

image
ZT 300 met sneeuwploeg en zoutstrooier.

image

image

image
Na het melkveebedrijf bezocht te hebben gingen we op bezoek bij de 'afdeling' akkerbouw (pflanzenproduktion) waar de akkerbouw trekkers en machines stonden geparkeerd. Hier een Fendt 926 Vario met een HW 80.11 en 60.11 zij-kipper.

image

image

image
Fendt 415 Vario met een 4x80 voorlader.

image
Belarus MTS 80.

image

image
Inuma-Trac (Ag-Chem RoGator) 618 met een Inuma Itas 4020 veldspuit met 24m brede spuitbomen.

image

image
MAN TGA 35.410 vrachtwagen met Annaburger mesttank.

image

image

image
ZT 300-C.

image

image
Fendt Favorit 716 Vario.

image
Kirovets K700-A.

image

image

image
Fortschritt ZT 323-A.

image

image
ZT 303.

image

image
ZT 303.

image

image

image

image
ZT 323-A.

image
ZT 303.

image

image

image

image

image
IFA W50 LA/Z.

image
Belarus MTS 52.

image

image
Belarus MTS 82.

image
Fendt 930 Vario met een Lemken Vari-Diamant zeven schaar ploeg.

image

image
Claas Lexion 480.

image
Claas Lexion 570 Montana.

REACTIES

comment Door massafout op dinsdag 14 juli 2009 21:04 quote
mooi fendt 936 en 930
comment Door fiat op dinsdag 14 juli 2009 21:29 quote
ene moment ouwe roestbende andere moment het nieuwste spul
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 14 juli 2009 22:13 quote
Ja ik vond het zelf ook jammer dat er nieuwe trekkers tussen stonden.
comment Door Daniel op dinsdag 14 juli 2009 22:19 quote
dat kan je wel zeggen ja! Worden al die oude trekkers gehouden als historisch erfgoed of sow? Wel mooi om te zien dat oude materiaal, rijden/staan er nog een mooi beetje en wat een verschil met een Fendt Vario! De cabine van de ZT 323-A heeft trouwens wel wat weg van een Schlüter Super Trac cabine.
comment Door tonisss op dinsdag 14 juli 2009 22:20 quote
vind het juist wel mooi dat contrast op die bedrijven. Als je daar over 15 jaar komt zie je waarschijlijk niks meer van dat oude spul nu nog wel gelukkig
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 14 juli 2009 23:06 quote
Daniel: Alle trekkers die je ziet worden allemaal nog gebruikt. De meeste voor kipper werk tijdens het gras/mais hakselen of andere klussen zoals mais zaaien. Alle werknemers vinden de trekkers fantastisch en rijden er graag mee dus er is geen reden ze weg te doen. De oudste trekkers die er stonden zijn van bouwjaar 1975/1976 en doen het nog steeds goed. Reparaties zijn simpel uit te voeren door iedereen.

Tonis: Dat is juist de reden waarom ik daar foto's heb gemaakt. Over een aantal jaar zal inderdaad al het oude spul weg zijn. Nu is al veel vervangen.
comment Door Daniel op dinsdag 14 juli 2009 23:29 quote
Oke, het zijn dus echt al trekker met de nodige uurtjes en een verhaal. Wel mooi om te zien dat een bedrijf toch nog relatief lang door blijft rijden met het materiaal. Toch zou ik er niet graag mee willen werken, gezien werking en ergonomie. Heb je toevallig ook foto's van het interieur? Hier ben ik wel benieuwd naar...
comment Door ErnstJan (Crewlid) op woensdag 15 juli 2009 15:18 quote
Mooie foto's. Had ik niet verwacht dat op zo'n bedrijf toch nog veel werk met van die oude trekkers gebeurd. Ik had verwacht dat dat helemaal niet uit zou kunnen, vanwege loonkosten, dat het werk vaak stil ligt vanwege reparatie (of valt dat mee) en brandstofverbruik. Vooral dat laatste is denk ik, want in Duitsland krijgen boeren maar een bepaald aantal liters diesel per hectare land die ze hebben.

Hoeveel werknemers heeft zo'n bedrijf nou ongeveer?
comment Door Niels (Administrator) op woensdag 15 juli 2009 23:34 quote
Daniel: Nee ik heb geen foto's van het interieur. De cabines zijn niet zo comfortabel als bij de nieuwe Fendt trekkers maar de werknemers rijden er nog steeds erg graag mee.

EJ: Nog maar een paar jaar geleden had dit bedrijf, en ook vele andere, nog veel meer Fortschritt en Belarus trekkers. Deze worden nu langzaam vervangen door Westerse trekkers. De werknemers hebben altijd met dit materiaal gewerkt en zijn van een heel ander type als in Nederland. Die zullen zelf niet tegen de baas zeggen dat ze een luxe trekker willen maar gaan gewoon aan de slag met wat ze hebben en vinden het nog machtig mooi ook.
Dat ze in Duitsland maar een bepaald aantal liters krijgen daar heb ik nog nooit van gehoord. Voorheen tankte je in Duitsland gewoon witte diesel waarna je later de BTW gedeeltelijk terug kon vragen. Ook is het een tijdje zo geweest dat je niets terug kon vragen. Inmiddels kennen ze ook in Duitsland weer speciale landbouw (rode) diesel. Ik snap niet hoe een syteem van liters per hectare kan werken.

Bij het bedrijf Milch-Land werkt ongeveer 110 man personeel. Dit is dan echt alles van stageloper tot kok (eigen restaurant/kantine) en bedrijfsleider/manager.
Laatst aangepast door: Niels op woensdag 15 juli 2009 23:43.
comment Door ErnstJan (Crewlid) op donderdag 16 juli 2009 14:20 quote
Ik zal eens navragen hoe dat nou zit, m'n oom zit met zijn grondverzetbedrijf gedeeltelijk in Duitsland en deels in Nederland Wink Misschien verschild dit wel per deelstaat.

comment Door NielsNewHolland op vrijdag 17 juli 2009 11:51 quote
machtig, dit zie je niet meer, alleen werken met oude trekkers, tegenwoordig heeft elke landbouwer een fendt vario of iets dergelijks in zijn loods staan, hier ook weer, dat vind ik soms jammer.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.