FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE 1977 V
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 23 februari 2025 19:00
Een nieuwe maand, een nieuwe beurs. Deze keer is dat de Italiaanse 'Salone Macchina Agricola' in Verona. In het nummer over juni zien we de laatste ontwikkelingen rond de oogst van erwten en wat er verder zoal nieuw is op mechanisatiegebied in Nederland.

Op de 30ste Salone Macchina Agricola in Verona was o.a. deze Landini 12500 met Siac cabine nieuw. Hij is ook met voorwielaandrijving leverbaar. De trekker heeft een zescilinder Perkins die 125 pk levert.

Nieuw voor West-Europa is de ZT 300 van Fortschritt. Deze Oost-Duitse trekker heeft een viercilinder MAN-motor met 6,56 liter inhoud. Deze levert een vermogen van 100 pk. De trekker weegt 4.800 kg en is ook met voorwielaandrijving leverbaar.

Een zelfrijdende spuitmachine bij KWH. Door de spuit te demonteren houdt met een trekker over. De lucht in de cabine wordt eerst gezuiverd.

De Eros rotoregge met een vlakstrijkende en diepteregelende rol voor het aangedreven gedeelte.

Een van de zelfrijdende opraapwagens voorzien van een hydraulisch aangedreven cirkelmaaier.

De Omas pakkenverzamelwagen met een capaciteit van 70 pakken. Deze worden in een rote cilinder opgeborgen.

De verzamelwagen van Pancaldi kan 126 of 144 pakken in stapels neerzetten.

Bietenrooier van OMF die de bieten na het rooien omhoogvoert met kettingen.

Een gigantische vacuümmestzuiger van Agliari op een 3 assige onderstel. Op hetzelfde onderstel is ook een 20 tons kipwagen leverbaar.

Bij zomerstalvoerdering is het van groot belang dat de koeien steeds gras van goede kwaliteit krijgen. Het graslandgebruik mag daarom niets te wensen overlaten.

Ook op weidebedrijven wordt steeds vaker een haspelinstallatie gebruikt. Beregenen vindt plaats in rechthoekige stroken over de gehele lengte van het perceel.

Een installatie met draaiende bomen waarmee een cirkelvormige oppervlakte wordt beregend.

In Nederland is nog steeds schaalvergroting en sanering van bestaande bedrijven zichtbaar. Dit betekent relatief veel nieuwbouwactiviteiten, voornamelijk van rundveestallen. In de afgelopen 4 tot 5 jaren zijn jaarlijks zo’n 2000 ongeïsoleerde stallen gebouwd. Men verwacht dat dit aantal tot 1980 gehandhaafd blijft. Hier een aardappelbewaarplaats in aanbouw met aluminiumsandwichpanelen als drukvaste wandconstructie.

Pluimveehok met aluminium dak en wandbekleding.

Interieur van een varkensstal met aluminium hokafscheiding.

De nieuwe diepspitfreescombinatie van loonbedrijf Aerts uit Broekhuizen. Loonwerker Hay Aerts heeft de spitfrees ontwikkeld voor een diepe grondbewerking. In het eigen bedrijf is een machine gebouwd die 100cm diep werkt en 200cm breed. Resultaten op Texel en in Zeeland zijn zeer goed. In 1975 en 76 zijn 1000 hectare gespit. De nieuwe machine kan tot 120cm diep spitten en werkt 12 tot 15 uur per hectare. Dit kost 1000 gulden per hectare. Ervoor staat een Steyr 8160.

De PZ CZ 330 superhark voor luchtige zwaden.

De PZ HS 360 harkstrela. Een universele machine met een ewrkbreedte van 3 meter.

De Fella Senior-Kombi K-34 opraapdoseerwagen met 32m³ inhoud.

Het grootste deel van het kuilvoer in Nederland wordt in rijkuilen opgeslagen. Hiervoor zijn een aantal opties beschikbaar. Hier het vastrijden van het product op een betonplaat. Let ook op de zak met gewicht op de neus van de Massey Ferguson 135.

Een rijkuil afgedekt met dubbele plasticfolie en vastgelegd met trevirabanden en zandzakken als gewichten.

Het maken van een pakjeskuil met behulp van een pakkenklauw aan een Same trekker met Lien voorlader.

Sleufsilo met schuine wanden waarbij de bodem en het talud met betonelementen zijn bekleed.

Sleufsilo met grondwallen waarvan de bodem is bestraat.

Het vullen van de sleufsilo gemaakt door ter plaatse gestort beton. We zien een Ford 4000 met opraapwagen.

In dit geval wordt het kuilvoer uitgehaald met een hydraulische kraan. Dit is dezelfde silo als op de vorige foto.

Wordt op een groot bedrijf de voordroogkuil in rijkuilen opgeslagen. Dan is hiervoor veel ruimte nodig.

Opslag van de voordroogkuil in en torensilo. Zo is slechts beperkte ruimte vereist.

De vorkheftruck is in verschillende agrarische bedrijfstakken handig gereedschap. De ontwikkeling en het gebruik van palletkisten heeft langzaam opgang gekregen, maar is thans ine en stroomversnelling gekomen. Hier een MF 155 met hefmast en kantelaar. Geen ideale combinatie!

Een Yale heftruck in gebruik op een bollenbedrijf (Gebr. Mastenbroek).

Heftruck van Matral met LPG-installatie in gebruik op een fruitteeltbedrijf.

Terreinvorkheftruck van Manitou voor gebruik in het veld.

De nieuwe FMC ‘plukdopper’ bezig met de oogst van erwten in Engeland. De machine heeft een werkbreedte van 3m en werkt volgens het H2-dopsysteem. Al in 1883 ontwierp de Française Madame Faure een dopmachine die werkte met een trommel.

De FMC (Food Machine Coorporation) heeft de stuurwielen achter en weegt inclusief gevulde bunker ruim 14 ton. Naast FMC biedt ook Herbort een zelfrijdende oogstmachine.

De SF 45 Super van Herbort met een werkbreedte van 2,5m. Deze heeft een dopsysteem met 2 schoepenassen en een kantelas.

De getrokken FMC zwaddopper, hier uitgerust met het H2-dopsysteem. Deze loopt op 4 lagedrukbanden.

Het IMAG heeft samen met Ter Borg & Mensinga’s Machinefabriek in Appingedam een proefopstelling van een wrijfdopper gebouwd. Door Fa. Borga wordt eveneens een zelfrijdende plukdopper als prototype gebouwd.

Amerikaanse Fordson van bouwjaar 1917 zonder waterpomp, te zien in het Ford-museum in Dearborn bij Detroit.

De McCormick 10/20 en 15/30 (1921-22) waren geduchte concurrenten van Fordson. Ze hadden meer vermogen en een moderne bouw. Deze trekker is eigendom van verzamelaar Kinzers nabij New Holland.

Massey-Harris bracht een row crop trekker met vierwielaandrijving uit in 19390. Het werd geen succes.

De Case 22/40 waarvan de productie in 1920 begon. Hij werd enkel met een gasgenerator uitgerust gedurende de oorlog en dreef in Nederland dorsmachines aan.

Hart Parr 12/24 van bouwjaar 1926. Een zeer bekend trekkermerk dat in 1929 door Oliver werd overgenomen.

Met het Make-a-Tractor attachement van Ford cars kon in 20 tot 30 minuten een personenauto tot trekker worden omgebouwd. Aan de auto werd een raam met as en trekkerwielen met andwielen aangebracht. Deze werden aangedreven door tandwielen die op de plaats van de achterwielen kwamen.

De nieuwe Iseki TX 1300 is voorzien vaan een 2-cilinder dieselmotor die 13 pk levert en door Cebeco wordt geïmporteerd.

De Lely Lelyterra 350 met egalisatiebalk die aan de voorzijde is gemonteerd.

De Jafix T afzakmachine die Kooyman uit Oud-Beijerland wordt geïmporteerd van Jabelman.

Kistenkantelaar van Kooi gemonteerd aan een heftruck of hefmast.

De Lely L2010 kunstmeststrooier met 1.000 kg bakinhoud. Hij kost 2.500 gulden.

De nieuwe Bamford Brigand berm- en taludmaaier met een driedelige arm geïmporteerd door J.J. Dabekousen.

Vicon Hercules zeefketting voor montage de aardappelstortbakken van dit merk.

Lemken Koralle zaaibedcombinatie met 4,4m werkbreedte. De machine is hydraulisch opklapbaar.

Roger xR zaaimachine met een grote zaaibak van 600 liter en een 3 meter werkbreedte.

Een van de nieuwe zware Landini trekkers, de 14500. Sinds 1974 is door het merk 30 miljoen gulden geïnvesteerd in de fabriek. De trekker is met een Perkins A6.3544 motor uitgerust met turbo die 145 pk levert. In de loop van 1977 start de serieproductie.

De nieuwe Delta veiligheidscabine van Sirocco is trapeziumvormig.

Gemonteerd op een MF 135. De fabrikant heeft daarnaast de Multicomfort-cabine.

De Poclain DX wiellader die Kuiken heeft geïntroduceerd. Hij heeft een Deutz 2-cilinder 30,5 pk motor.

Voor de Vicon cirkelmaaier is thans een steunpoot leverbaar die het mogelijk maakt de machine in opgeklapte stand weg te zetten.

Drie van de 5 White Field Boss 4-180 kniktrekkers die onlangs door O. de Leeuw aan de Rijksdienst IJsselmeerpolders zijn afgeleverd. Nadat vorig jaar 1 trekker grondig is getest heeft de RIJP besloten er 5 aan te schaffen. Het gaat om het zwaarste type van White. De trekker heeft een Caterpillar V8 motor met ruim 10 liter inhoud en 210 pk vermogen. De cabine is voorzien van airconditioning en zonwerend glas maar zonder de optionele kleurentelevisie. Met de trekker kan straks 100 hectare per dag worden bewerkt.

C.P.M. van Beek heeft op 9 mei afscheid genomen van de Bovag.
REACTIES
Er zijn nog geen reacties geplaatst.VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.