FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: FAMILIE COOLS II
Door Niels in Ingekomen Foto's, zaterdag 28 december 2024 19:00
Met deze tweede reportage vertellen we het verhaal verder van landbouw- en loonbedrijf Cools uit het Belgische Essen. In de jaren 80 neemt de mechanisatie alsook het aantal aangeboden diensten toe. Zo zien we uiteindelijk hoe het bedrijf de jaren 90 ingaat.
Renault 981-4 met Ipsam silagekipper.
International 744 met BAV silagekipper.
Een Fendt Farmer met silagekipper van de familie Peeters uit Essen-Wildert. Deze werd vaak ingeschakeld als een extra afvoercombinatie nodig was.
Een nieuwe Renault met bloter.
De Europa opraapwagen werd op verschillende punten verbeterd. Ook werd de wagen bij Ipsam 'nagebouwd' en verbeterd. Dit resulteerde erin dat de fabrikant deze machines aan hun pakket kon toevoegen.
Hakselen met de Claas Jaguar 70 SF waar een Cavero universele wagen achter hangt.
Een nieuwe Mengele opraapwagen wordt in 1984 aangeschaft.
Atlas AB 1302.
Renault met Monosem maïszaaimachine.
Een oudere foto van de David Brown 990 met New Holland pers waar opvallend genoeg Clayson stickers op zitten.
IH 824 met Baas voorlader. Met de komst van een grotere opraapwagen was deze nodig voor op de kuil.
Ook werd deze Veenhuis kuilverdeler gekocht.
Om in de winter voldoende werk te hebben werd een Amazone getrokken strooier gekocht om kalk te gaan strooien.
Met de Renault 981-4 ervoor.
Een IH 845 die Piet kocht van collega-loonwerker Marcel Sprangers (tegenwoordig Bart Sprangers). Deze trekker reed op de weg te traag, waardoor hij tijdens de maïsoogst andere combinaties ophield. Piet vond dat geen probleem en nam de trekker over.
De 744 met een Köckerling doorzaaimachine.
De 845 voor de Europa opraapwagen.
Renalt met een zelfbouw dumper. Piet bouwde deze dumper zelf van een afgedankte Shawnee Pool dumper met zwanenhals.
Een tweede dumper. De zwanenhalzen werden verwijderd en vervangen door een gewone trekboom.
Voor het kalk strooien werd een grote silo neergezet op het bedrijf om over voldoende voorraad te beschikken.
Wanneer het enkele dagen gevroren had kon het strooien beginnen.
Piet liet een van zijn medewerkers met volle strooier vertrekken naar een naburige gemeente. Nog voor hij aan de terugweg begon had Piet al één of meerdere telefoontjes van boeren die ook nog graag kalk over hun land gestrooid wilden hebben. Het zien rijden van de combinatie was genoeg voor velen om eraan herinnert te worden.
Natte maïsoogst eind jaren 80.
Een Fendt trekker van Fam. Peeters duwt de Claas Jaguar 80 SF, die de 70 SF heeft vervangen.
Piet's laatst aangekochte trekker: een Renault 103-14 TX.
Ook het grotere zescilinder model uit de 14-serie is even op het erf.
Levering van een nieuwe O&K MH Plus mobiele kraan.
Toen de Claas hakselaar aan vervanging toe was leek de overstap naar een 6-rijïge bek logisch. Een grotere hakselcapaciteit betekende ook dat de transportcapaciteit moest groeien. Met twee boerenzoons als werknemers, die binnen korte tijd het bedrijf thuis zouden overnemen, werd van de investering afgezien. Het vinden van voldoende arbeid was toen ook al een uitdaging. Zo werd het loonwerk afgebouwd en ging Piet als zelfstandig kraanmachinist verder in de onderaanneming van een groot wegenbouwbedrijf.
Na de O&K kwamen nog enkele Doosan kranen.
De DB 990 met een Agrostroj Pelhrimov RUR-55 meststrooier.
De laatste Renault voor de Amazone kalkstrooier.
Ook werden meerdere silo's geplaatst voor de kalkopslag.
Piet ging uiteindelijk in 2016 met pensioen.
REACTIES
Door modest op zaterdag 28 december 2024 19:57
wederom mooi !
Door modest op zaterdag 28 december 2024 20:32
de shawnee pool dumper doet me denken aan het Britains model
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.