70 JAAR BERGMANN STROOIERS
Door Niels in Ingekomen Foto's, zaterdag 21 december 2024 14:00
Al 70 jaar lang ontwikkelt en bouwt de Duitse machinefabrikant Bergmann universeelstrooiers voor organische meststoffen. Dat begon in 1954 met een kleine stalmeststrooier en groeide uit tot imposante machines boordevol elektronica.
Machinefabrik Ludwig Bergmann werd al in 1896 opgericht in het plaatsje Goldenstedt, ten zuiden van Bremen. Het bedrijf werd vooral bekend van hun dorsmachines. In de oorlogsjaren kwamen daar hooiblazers bij, gevolgd door aardappelrooiers begin jaren 50. Uiteindelijk was het de stalmeststrooier en later 'universeelstrooier' waarmee het wereldwijd bekend werd. Hier kwam de focus van het bedrijf te liggen. Daarnaast bouwt het opraap-, silage- en overlaadwagens. Bergmann is nog altijd een familiebedrijf.In 1954 introduceerde het de M 50, M 60 en M 70 stalmeststrooiers. Deze machines hadden 1, 2 of 3 horizontale strooiwalsen en een laadvermogen van 2,5 of 3 ton. De M 70 werd in 1959 opgevolgd door de M 75 met 3,5 ton laadvermogen. Tot begin jaren 60 werd de M-serie gebouwd.
De Bergmann M 70 met L 100 laadkraan. Naast mest kon er ook hooi of stro mee worden geladen. In 1962 volgde een vernieuwde serie van 5 modellen met 1 of 2 assen.
Om de machines veelzijdiger in te zetten werd de AL 10 ontwikkeld een aanbouw-opraper voor gras, stro, bietenblad en andere producten. Daarmee werd de wagen universeel inzetbaar.
Eind jaren 60 kwam de M 92 in het programma met 5,7 en 6,5 ton laadvermogen. Vanaf midden jaren 80 was de M 92 ook met geveerde assen leverbaar. Er waren drie strooitafels leverbaar: tand-strooiwals, vijzel-strooiwals en 2 horizontale strooiwalsen.
Van begin tot midden jaren 70 werden de 5 bestaande modelen opgevolgd door 6 nieuwe types met een groter laadvermogen, van 4,9 tot 7,5m³. Ook hadden ze een grotere spoorbreedte, banden en hoger toegestaan totaalgewicht. Tot ongeveer 1990 werd dit model met houten bak gebouwd.
De Bergmann M 92 TA. De eerste strooier van het bedrijf met een tandem-onderstel. Hier uitgerust met optionele opzetschotten.
In de jaren 80 kwam een nieuwe generatie stroiers op de markt met laadvermogens van 4,5 tot 16 ton. Deze waren standaard uitgerust met 2 walsvijzels. Het model M 700 kreeg in 1994 voor het eerst zijwanden van staal. Hier het type M 800 met een stalen opbouw en 10m³ laadvermogen.
In 1991 startte de productie van universeelstrooiers met de modellen TSW 700 en TSW 800. Deze hadden een tweewals-freeswerk en schijven. Daarmee werd het mogelijk om tot 22 meter breed te strooien om andere mestsoorten als stalmest te verdelen.
In de jaren 90 werd dit programma uitgebreid met nieuwe modellen tot 18 ton totaalgewicht en 2 horizontale walsen. Hier de M 1614 SX prototype in 1997 achter een Zetor 16145.
In 1998 begon de productie van een wisselchassis (Variosix) waar naast een TSW A 21 strooieropbouw ook een silagewagen, tankopbouw of kipbak op gemonteerd kon worden. Het Vario-chassis was ook van hydraulische ascompensatie voorzien en voor het eerst een weeginrichting.
In 2001 verscheen de eerste strooier met een conische en volledig stalen laadbak. Hier het model TSW 1414 S. Dit type bak zorgt voor minder verstopping door brugvorming. Naast 2 freeswalsen waren er ook 3 optioneel leverbaar. Het model bestaat nog steeds.
De eerste zelfrijder van Bergmann. Een Mercedes Actros met TSW A 19 opgebouwd. Deze werd in 2005 op de Agritechnica geïntroduceerd en was voorzien van gps-gestuurde afgifte.
In 2011 werd samen met DLG een uitgebreide test uitgevoerd met 5 machines. Het model M 2120 (geheel links) werd nieuw op de Agritechnica van 2011 geïntroduceerd.
Op de Agritechnica van 2017 kwam Bergmann met de TSW 2140 E, een 'diepbedstrooier' of dieplader-model zoals we in Nederland meestal zeggen. De 480/95 R 50 banden zitten naast de bak. Twee jaar later werd het V-spread systeem gelanceerd met schuin geplaatste strooischijven.
Model TSW 6240 W met V-spread voor een werkbreedte tot 36 meter.
Model M 2140 E met een hybride strooiwerk voor zowel een grote doorvoer als breed strooien met verticale walsen.
Tijdens de laatste Agritechnica werd het model Xpert 5.24 geïntroduceerd. Een nieuwe generatie strooiers die vanaf najaar 2025 in productie wordt genomen. Het is voor het eerst dat de machines met Isobus TIM worden voorzien (waarbij de strooier de trekker kan aansturen). Zo regelt de strooier de rijsnelheid van de trekker voor de juiste rijsnelheid en kan hij zelf de aftakas aansturen.
Een Holmer Terra Variant 500 uitgerust met Bergmann strooier bij een loonwerker in Engeland.
Het model M 6420 S met het 2-Spread systeem.
In 1961 werd in Nederland deze Bergmann K30 S 1-rijïge aardappelrooier gedemonstreerd. Foto: Vakblad Landbouwmechanisatie
de Bergmann K 30 S bunkerrooier. Het merk werd destijds door L.J. Blaauw uit Stadskanaal geïmporteerd. Foto: Vakblad Landbouwmechanisatie
Bergmann bouwde lange tijd ook hooiblazers. Foto: Vakblad Landbouwmechanisatie
Nieuwe K130 2-rijïge bunkerrooier op de Landbouw RAI van 1978. Foto: Vakblad Landbouwmechanisatie
Demonstratie van de Bergmann K125 wagenrooier door Blaauw. Tot ongeveer eind jaren 80/begin 90 werden de aardappelrooiers geproduceerd, waarna Bergmann zich terugtrok van deze markt. Vanaf begin jaren 70 begon het opraapwagens te produceren, die nog wel in het programma zitten. Foto: Vakblad Landbouwmechanisatie
REACTIES
Er zijn nog geen reacties geplaatst.VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.