FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: FAMILIE VAN ARKEL I
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 8 december 2024 14:00
Een zeer bijzonder drieluik met oude foto's staat jullie te wachten. De familie Van Arkel boerde jarenlang op een 'Schipholboerderij'. Tussen de start- en landingsbanen voerde zij het landwerk uit. Begenadigd amateurfotograaf Aart van Arkel maakte er fantastische foto's van.
Aart vertelt eerst kort iets over het familiebedrijf: "Onze vader en ooms hadden voor 1960 een boerderij, die in de weg stond voor de nieuwe Kaagbaan. In 1960 is door Luchthaven Schiphol een nieuwe boerderij gebouwd. Zodoende zijn we 'Schipholboer' geworden. Al ons land lag op het Schipholterrein. In 1981 hebben de jongste oom, mijn broer en ik het bedrijf voortgezet tot 1992. Toen werd het te druk op de luchthaven. We hebben een ander bedrijf gevonden in de Wieringermeer en zijn daar nog altijd actief."Schiphol bezat in totaal zeven boerderijen tot eind jaren 80. Samen goed voor zo'n 900 hectare landbouwgrond in de Haarlemmermeerpolder. Dit waren gemengde bedrijven met akkerbouw en (melk)vee, die werden gevoerd met het gras dat tussen de start- en landingsbanen groeide. De familie Van Arkel was pachter op één van deze bedrijven.
Van Arkel boerde op de Evert van de Beek-hoeve. Van de Beek begon in 1926 met werken op Schiphol en schopte het tot adjunct-directeur. Onder zijn leiding komen er begin jaren 60 zeven boerderijen op het luchthaventerrein.
Voor er op het terrein gewerkt mocht worden moest altijd eerst naar de luchtverkeersleiding worden gebeld. Hier het toegangshek tot de luchthaven.
Stalvoeren met een Deutz Intrac 2002. In de fronthef een Deutz-Fahr KM 25 F frontmaaier en achter een Mengele opraapwagen.
In totaal was er 100 stuks vee aanwezig op het bedrijf. Melkvee een jongvee. Zij aten het gras dat tussen de start- en landingsbanen groeide en elders op het terrein.
De vaste medewerker van het bedrijf bezig met het schuiven van de standplaatsen, wat dagelijks gebeurde.
Hollandse glorie. Koeien en Martinair. Het vee raakte snel gewend aan het kabaal van de toestellen.
Zaagselmest uit de potstal schuiven met behulp van een County? bulldozer op basis van een Fordson Major.
Atlas 1302 D en Zetor Crystal 8011 met enkelas kipper die de zaagselmest weer opladen.
De mest wordt vervolgens na de oogst in het land over de stoppel uitgereden. Hier door loonbedrijf J.M. van Vliet uit Ter Aar, die de mest aan het laden is met een Caesar 2000 mobiele kraan.
Fendt Farmer 300 met Bergmann? meststrooier die het over de tarwestoppel verspreidt.
Let op de geblokte vlag op de trekker. Alle voertuigen moesten verplicht van rood/witte blokken zijn voorzien zodat ze extra herkenbaar voor de vliegtuigen waren.
Drijfmest werd gewoon met de ketstplaat uitgereden. Dit kwam niet van de koeien maar werd aangevoerd door Mostert & Van de Weg, wat we in een latere serie nog gaan zien.
Nadat werd gestopt met het melkvee werden de sleufsilo's afgebroken.
Het puin wegschuiven en opladen.
De voersilo wordt uit de schuur verwijderd.
De potstal wordt verhard zodat hij als aardappelbewaring kan worden gebruikt.
Het eerste landwerk in het voorjaar. Kunstmest strooien met een Deutz-Fahr D 7007C. Erachter een Vicon pendelstrooier, die slechts een stukje verderop in Nieuw-Vennep werden gebouwd. Op slechts 50 meter van de start- en landingsbaan!
Nog alles in kleine zakken maar met veel plezier, aldus Aart.
Land klaarleggen voor de suikerbieten met een Deutz D 10006, Lely Roterra en daarachter weer een 4-balks Vicon schudeg of 'spijkereg' zoals Aart het noemt.
Van Arkel verfde rode blokken op het witte dak van de trekker.
De finishing touch wordt aangebracht door een Deutz met penneneg en cambridgerollen. Dit was aanvankelijk ook nog nodig omdat de bieten gedund werden. Daarvoor moest het land goed vlak en stevig zijn.
Weer een andere trekker, een Deutz-Fahr D 6007 C zaait de bieten met een Vicon Monozentra. Ook wordt direct Temik toegediend bij het zaad.
Aardappelen poten is het volgende werk in het voorjaar. Dat doet deze Zetor Crystal 8045 met een zo te zien nog zeer nieuwe Underhaug pootmachine.
Uiteraard nog zonder gps.
Aanfrezen met een eveneens nieuw uitziende D-F DX 4.30 en Rumptstad hakenfrees.
Even poseren/uitrusten.
Nadat alles is gezaaid en gepoot is het tijd om de eerste snede gras te maaien. Dat doet de Intrac waar nu ook een D-F KM 24 achtermaaier aan hangt. Dit werk werd door vader Jan gedaan.
De totale werkbreedte bedraagt 3,60m.
De Intrac kon deze maaicombinatie goed hebben.
De D 7007 C aan het schudden met een D-F schudder.
Geregeld werd het gras geschud tot het hooi was.
Hooi persen door dezelfde trekker met een New Holland 378 pers.
Waar een Meijer balenslee achter hangt om 8 balen bij elkaar te verzamelen.
Heel de familie komt kijken.
Prachtige sfeerfoto van het werken in deze unieke omgeving. Hooibalen laden tussen de Boeings.
De Zetor 8045 met een Älo Quicke voorlader en Meijer pakkenklem die heel wat rugpijn voorkwam.
Totaaloverzicht.
De Intrac voor een platte wagen. Op 6 wagens paste 184 baaltjes van 22 kilo.
De baaltjes hooi worden met behulp van een transporteur op de hooiberg geladen.
De krachtpatsers.
Ook in de schuur past nog een klamp van wel 12.000 balen.
De suikerbieten staan boven. Er wordt rijen gespoten door de Intrac met een Hoegen Dijkhof rijenspuit en Vicon spuittank achter.
18 rijen kunnen tegelijk gespoten worden.
Na een zeer zware hagelbui planten tellen met de familie.
Dat leverde een dunne stand op van 50.000 planten per hectare. Met de hak wordt het laatste onkruid verwijderd.
Meer in deel 2. Met dank aan de familie Van Arkel voor de foto's en teksten!
REACTIES
Door modest op zondag 8 december 2024 19:34
Prachtig !
Door chrisknijnenburg op zondag 8 december 2024 20:30
Prachtige serie uit mijn "achtertuin". Aangezien ik me veel verdiep in de boerderijen uit de Haarlemmermeer vraag ik me af wat het aders van deze boerderij was? Aangezien er inderdaad meerdere schipholboerderijen waren. Hopelijk kijkt de fam. v. Arkel mee.
Door evert op zondag 8 december 2024 22:06
Ik denk dat ook velen willen weten, net als ik, waar de Ford is gebleven?
Door Bollenbouwer op maandag 9 december 2024 11:52
Mooiste serie van dit jaar.
Door Niels (Administrator) op maandag 9 december 2024 19:32
evert schreef:
Ik denk dat ook velen willen weten, net als ik, waar de Ford is gebleven?
De rupstrekker/bulldozer bedoel je?
Door niewiem op woensdag 11 december 2024 07:00
Super, prachtige serie.
Door evert op woensdag 11 december 2024 09:00
Ja, die rupstrekker/bulldozer, volgens mij is er ook geen andere Ford te zien.
Door charel op woensdag 11 december 2024 22:38
De Ford rupstrekker is in ieder geval niet mee verhuisd naar de Wieringermeer.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.