FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: FIRMA DE FEIJTER I
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 24 november 2024 14:00
Geregeld kregen we al vragen wanneer we weer oude foto's gingen publiceren. Nu de dagen weer flink korter zijn, en het landwerk een eind gevorderd, is dat de ideale tijd. We beginnen dit 'seizoen' met de historie van aardappelteelt- en handelsbedrijf De Feijter uit Breskens.
![image](/foto/November 24/FB 001.jpg)
Begin jaren 50 begonnen de gebroeders De Feijter uit Breskens (Zeeland) met het kopen en verhandelen van aardappelen. Het rooien werd vanaf het begin in eigen beheer gedaan. De eerste rooimachine was deze BAV voorraadrooier achter een Ford Dearborn petroleumtrekker.
![image](/foto/November 24/FB 002.jpg)
De eerste vrachtwagen van het bedrijf was een Bedford.
![image](/foto/November 24/FB 003.jpg)
In de Duinstraat, Breskens, vlakbij de handelshaven werd een opslag- en sorteerloods gebouwd. Beide schuren waren 12 x 25 meter.
![image](/foto/November 24/FB 004.jpg)
Aardappelen rooien in het droge najaar van 1959. Voor de BAV voorraadrooier staat inmiddels een Fordson Dexta.
![image](/foto/November 24/FB 005.jpg)
Aardappelen sorteren met een verrijdbare Campfens sorteermachine op het bedrijf van Piet de Greef in Oud-Vossemeer. Een heel eind van huis voor die tijd.
![image](/foto/November 24/FB 006.jpg)
In het begin is alles nog handwerk. Zakken laden direct vanaf het land.
![image](/foto/November 24/FB 007.jpg)
Hier komt verandering in wanneer de eerste heftruck wordt gekocht.
![image](/foto/November 24/FB 008.jpg)
Na het droge jaar 1959 volgde in 1960 een zeer nat najaar. Tot eind december was men bezig om de aardappelen van het land te krijgen. Veelal met handwerk. Daarom kregen de gebroeders het idee om een zelfrijdende 3-rijïge rooimachine te bouwen.
![image](/foto/November 24/FB 009.jpg)
Deze machine werd gebouwd in de werkplaats van het Centraal Bureau te Schoondijke (later Cebeco). Men had daar al ervaring met de benodigde techniek. Het Centraal Bureau was namelijk dealer van Amac aardappelrooiers en Cramer pootmachine.
![image](/foto/November 24/FB 010.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 011.jpg)
Als krachtbron werd een viercilinder Porsche trekker met 44 pk gebruikt. De machine bleek direct een succes te zijn.
![image](/foto/November 24/FB 012.jpg)
De chauffeur staat naast de grote opvoerelevator voor een goed zicht op het geheel.
![image](/foto/November 24/FB 013.jpg)
De aardappelen worden hier direct in kisten gelost.
![image](/foto/November 24/FB 014.jpg)
Een tweede man was benodigd om de elevator te bedienen.
![image](/foto/November 24/FB 015.jpg)
Nadat de Porsche trekker het had begeven werd er later een International 724 op gebouwd.
![image](/foto/November 24/FB 016.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 017.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 018.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 019.jpg)
De rooimachine werd diverse keren getoond op rooidemonstraties.
![image](/foto/November 24/FB 020.jpg)
Veel belangstelling voor deze noviteit.
![image](/foto/November 24/FB 021.jpg)
En de (aangepaste) voorraadrooier.
![image](/foto/November 24/FB 022.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 023.jpg)
Een Amac 1-rijer. In 1963 kwam deze Zeeuwse fabrikant met een identieke zelfrijdende 3-rijer. Alleen gebruikte zij een Fordson Major als krachtbron.
![image](/foto/November 24/FB 024.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 025.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 026.jpg)
Een artikel over de rooimachine in het Engelse blad Farmers Weekly.
![image](/foto/November 24/FB 027.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 028.jpg)
De aanvoer van kistjes met voorgekiemd pootgoed in het voorjaar van 1964.
![image](/foto/November 24/FB 029.jpg)
De eerste zware trekker op het bedrijf. Een International Farmall Super BMD.
![image](/foto/November 24/FB 030.jpg)
De anhanger met de aanaarder wordt voor het gemakkelijk aankoppelen even in de sloot geduwd.
![image](/foto/November 24/FB 031.jpg)
De Farmall met een lading zakgoed in de haven van Breskens.
![image](/foto/November 24/FB 032.jpg)
Hier werd een coaster geladen.
![image](/foto/November 24/FB 033.jpg)
Een Zetor 4011 met aanhanger en transporteur wordt gebruikt om de zakken te laden.
![image](/foto/November 24/FB 034.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 035.jpg)
In 1967 werd in de eigen werkplaats een 4-rijïge rooimachine gebouwd. Als krachtbron werd een nieuwe IH Farmall 806 met 105 pk gebruikt.
![image](/foto/November 24/FB 036.jpg)
De diepteregeling van de machine.
![image](/foto/November 24/FB 037.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 038.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 039.jpg)
Ernaast een Fordson Major met kisten.
![image](/foto/November 24/FB 040.jpg)
![image](/foto/November 24/FB 041.jpg)
Nog niet alles was hydraulisch bediend en na vier seizoenen werd de rooier verkocht naar Engeland. Het vervolg van de zelfbouwavonturen zien we in deel 2.
Met dank aan Kees de Nood voor het inscannen van de foto's en alle tekst en informatie.
REACTIES
Hoi Kees leuk om dit nog eens terug te zien het zijn echt oude bekende plaatjes vr.gr.Herman
Dankje Herman ja dit roept zeker herinneringen op aan onze jonge jaren . Feijter was een grote klant van ons (wij deden o.a al het spuitwerk).
Prachtig stukje geschiedenis !
Prachtige serie van deze pioniers.
![Cool](/images/smilies/cool.gif)
![Smile](/images/smilies/smile.gif)
Bedankt Ed en modest.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.