Resultaat 1 van 4 getoond

Morsø Tractor Museum I

Zondag 17 november 2024

Wat doe je als de dagen korter worden en het weer natter? Wellicht een museumbezoekje. Dat doen we wel op Agrifoto. Deze zomer bezocht Erik Koolhof er verschillende. We trappen af met het Morsø Tractor Museum in Denemarken, waar 150 'vintage' trekkers staan.

foto

Het Morsø Tractor Museum is naar eigen zeggen het oudste trekkermuseum in Denemarken. Het staat in Nykøbing, ten zuiden van Kopenhagen. De collectie bestaat uit ruim 150 trekkers van 100 verschillende merken. Bijna allemaal in de vintage klasse. De oudste stamt uit 1917 en de nieuwste uit 1960. Trekkers uit heel Europa zijn verenigd, maar ook uit Noord-Amerika. In totaal zijn er 7 schuren, goed voor 1400m².

foto

De oudste trekker in de collectie. Een Heider van bouwjaar 1917. Bijzonder is dat de trekker voortbeweegt middels een soort duwbandconstructie en de motor op een rails staat, zodat hij van positie kan wisselen om een riem strakker of losser te trekken. Er werden 6 verkocht aan het Deense leger in 1920. De boer John Heider verkocht zijn bedrijf in 1916 aan de Rock Island Plow Company in Rock Island, Illinois.

foto

Case 10-18 van bouwjaar 1919. Deze heeft een dwars geplaatste motor die 18 pk levert aan de poelie en 10 aan de trekhaak.

foto

Hart-Parr 18-36 uit 1927. Naar eigen zeggen was deze fabrikant de uitvinder van het woord tractor. In 1929 gingen ze failliet en werden ze door Oliver overgenomen.

foto

The Minneapolis 17-30 B van bouwjaar 1927. Later fuseerde de fabrikant met Moline.

foto

Een wat bekender exemplaar: International Titan 10-20 van 1919. Tot en met 1922 werden er 78.000 stuks gebouwd. Ook in Denemarken liepen ze.

foto

IH Farmall Regular van 1927. De eerste trekker met 2 voorwielen naast elkaar (narrow front) voor werken tussen gewassen.

foto

RULA.

foto

Massey Haris 744 D van 1951. Gebouwd in Schotland met een 6 cilinder Perkins motor.

foto

Fordson E27N Major, eveneens met een Perkins 6 cilinder op diesel.

foto

Turner MK2 van 1953. Uitgerust met een 4 cilinder V-motor. Slechts 4 jaar later stopte de productie bij 2.100 gebouwde Turner trekkers.

foto

Field Marshall series 2 van 1947. Met een liggende 1 cilinder gloeikopmotor die je start met een schietpatroon of via het vliegwiel.

foto

Fordson Major van 1952, een jaar na de introductie. Vooral het dieselmodel was populair.

foto

Newman N4 van 1949, gebouwd in het Britse Bristol.

foto

David Brown VAK 1A uit 1946. De voorloper van de Cropmaster en daarmee de oer-DB.

foto

Fiat R231 Vigneto uit 1960, de nieuwste trekker.

foto

Loiseau trekker voor gebruik in wijngaarden. Uitgerust met een Mercedes-Benz motor.

foto

Fiat 211R die zo af fabriek door Fiat werd geleverd voor gebruik in boomgaarden.

foto

IH O4. Eigenlijk een W4 Standard. Dankzij de Marshallhulp zijn er na de oorlog 6 van naar Denemarken gekomen voor gebruik in boomgaarden.

foto

Ford-Ferguson 9N uit 1939. In totaal werden er 306.000 van gebouwd, maar het eindigde met een ruzie tussen Harry Ferguson en Henry Ford.

foto

Allis-Chalmers model G.

foto


foto

Austin.

foto

OTA Monarch uit 1951. Uitgerust met een Ford benzinemotor en gebouwd in Engeland.

foto

Holder B10 uit 1952.

foto

British Anzani.

foto

Massey Ferguson 630 S.

foto

Caterpillar scholingsmodel.

foto

IH Farmall Cub en M-H Pony.

foto


foto

A-C model B.

foto

A-C model U.

foto

M-H 12-20 uit 1929. De trekker heeft geen framewerk maar een dragende bodemplaat.

foto

M-H Pacemaker uit 1938. De eerste rode trekker van het merk dat later met Ferguson fuseerde.

foto

Cleveland 'The General' uit 1939. Via het warenhuis Montgomery Ward kon de trekker ook via postorder worden gekocht.

foto

Oliver 12-24 uit 1936. Uitgerust met een 6 cilinder benzinemotor. Destijds werd hij uitgeroepen tot de meest moderne trekker ter wereld. Tot en met 1948 werd hij gebouwd.

foto

Oliver Hart-Parr 18/28 uit 1934. Een product van 5 fabrikanten die fuseerden. Er zijn er 3000 van gebouwd. De achterwielen zijn zo gemaakt voor gebruik in de kruidenteelt.

foto

Twin City.

foto

McCormick Deering 10-20. Het antwoord van IH op de Fordson model F in 1924. Er zijn er ruim 200.000 van gebouwd. Tot en met 1937 bleef hij in productie, toen de trekker inmiddels rood werd geverfd.

foto

Case model D uit '39. Een volledig nieuwe trekker met optionele elektrische start. Gebouwd tot en met 1953, toen inmiddels ook een hefinrichting leverbaar was.

foto

Case model R uit '39. Een jaar later werd hij alweer uit productie genomen en opgevolgd door het type VA.

foto

John Deere model BR. Uitgerust met een 2 cilinder liggende motor. Er zijn er 'slechts' 11.000 van gebouwd, wat voor JD weinig is.

foto

IH W-14 uit 1938. Met 12 pk en voor het eerst in het rood en niet in het grijs.

foto

Chauvin R6 uit 1954. In 1947 startte de Fransman Albert Chauvin met het bouwen van trekkers op basis van Jeep onderdelen. In 1954 bracht hij een verbeterd model op de markt. Ook werden onderdelen van Farmall gebruikt.

foto

Moto Treuil Giraud F5 uit 1951. Deze driewielige wijnbouwtrekker werd gebruikt voor het werken tussen de wijnranken.

foto

Gunsmith MKII uitgerust met een 5 pk JAP motor. Later werd een Briggs & Stratton ingebouwd.

foto

Gibson D. Het idee was om een zo goedkoop mogelijke trekker te bouwen. Zelfs op het stuurwiel werd bezuinigd.

foto

Garner uit 1950, Engeland. Vooral bedoeld voor tuinbouwwerkzaamheden.

foto

Fordson E27N 'The peace tractor'. Gebouwd in 1945 en geleverd via de Marshallhulp.

foto

Fordson model N uit 1940.

foto

Een model N uit 1934.

foto

En een model N uit 1932.

foto

Fahr.

foto

Kramer.

foto

Fordson model F uit 1924.

foto

Omgebouwde Ford model T. In de VS waren er meer dan 100 bedrijven actief die deze auto's ombouwde tot 'trekker' zodat kleinere boeren ook de beschikking hadden tot een voertuig.

foto

Panther 47 uit 1947. Hij heeft een 4 cilinder 16 pk motor en is gebouwd in Texas.

foto

M-H GP uit 1932. Eén van de eerste trekkers met vierwielaandrijving en even grote wielen. Een succes werd het niet en 2 jaar later stopte de productie.

foto

Minneapolis-Moline ZAS op propaangas.

foto

Case model C (1938) en uitgerust met een houtgasgenerator van Bolinders die tijdens de Tweede Wereldoorlog werd opgebouwd.
Advertentie

Reacties

xc70
17-11-2024 19:04 uur
mooie en goed geïnformeerde reeks :)
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.