FOTO'S UIT DE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE 1974 VII
Door Niels in Agrifoto Foto's, vrijdag 16 februari 2024 19:00
Veel beelden verslaan de DLG-tentoonstelling in Frankfurt, wat we nu als Agritechnica kennen. In 1974 was het alweer tijd voor de 53ste editie. Veel iconische trekkers werden er geïntroduceerd: Nieuwe MB Trac, Deutz Intrac, Schlüter Profi Trac 3000 en White Field Boss.
![image](/foto/Februari 24/740901.jpg)
Door de aanwezigheid van een veiligheidsframe verdronk deze bestuurder niet.
![image](/foto/Februari 24/740902.jpg)
De EEG-partners werken al sinds 1961 in een werkgroep aan landbouwveiligheid. Eén onderdeel is de OECD-norm voor de kantelbeveiligingsinrichting.
![image](/foto/Februari 24/740903.jpg)
Op 3 juli werd in Mariahout een demonstratie voor zomerstalvoedering gehouden. Hier een New Holland 37 Double Chop maaikneushakselaar en Schuitemaker UTW loswagen. Ervoor een Renault 96. De sticker van de loonwerker is helaas net niet leesbaar.
![image](/foto/Februari 24/740904.jpg)
MB Trac 65/70 met Niemeyer frontmaaier en Krone SW 5000 opraapwagen.
![image](/foto/Februari 24/740905.jpg)
Renault 461 met Mentor frontmaaier en Hagedorn opraapwagen.
![image](/foto/Februari 24/740906.jpg)
Welger SM 4 cirkelmaaier op een Same Corsaro 70 gebouwd. De maaier wordt hydrostatisch aangedreven. Erachter een Welger opraapwagen.
![image](/foto/Februari 24/740907.jpg)
De nieuwe International 844 met een PZ CKC 165 cirkelmaaier en Fella opraapwagen.
![image](/foto/Februari 24/740908.jpg)
Vicon CM 165 met Pöttinger opraapwagen achter en International 824.
![image](/foto/Februari 24/740909.jpg)
De Miedema opraapdoseerwagen met dwarsafvoerband.
![image](/foto/Februari 24/740910.jpg)
Herbort, geïmporteerd door de heer Mouwen te Harderwijk heeft een nieuw type oogstmachine voor doperwten. Het gewas wordt niet eerst gemaaid maar met een breedplukelement geoogst. Omdat minder loof hoeft te worden verwerkt (zo’n 40%) ligt de capaciteit flink hoger. De machine heeft 3 dors- en keerhaspels en een grotere en langere trommel. Het plukhaspel is 3 meter.1
![image](/foto/Februari 24/740911.jpg)
Baas GmbH uit Wedel bij Hannover heeft voor de Deutz Intrac 2003 3 voorladers en 3 hefmasten ontwikkeld. Hier de voorlader.
![image](/foto/Februari 24/740912.jpg)
De hefmast mest snelkoppeling.
![image](/foto/Februari 24/740913.jpg)
De heer A.J. Vogelenzang uit Andels, bekend van zijn Votex boomgaard- en taluudmaaiers en Votex-Fella cirkelmaaier, heeft een verbeterde versie van de vingerbalkmaaier ontwikkeld. Die hoeft niet te worden geslepen en kan rijsnelheden tot 20 km/u aan.
![image](/foto/Februari 24/740914.jpg)
Deze schaarmaaier heeft achter elkaar lopende bewegende snijvingers en vaste snijplaatjes.
![image](/foto/Februari 24/740915.jpg)
Oktober.
![image](/foto/Februari 24/741001.jpg)
Van 15 tot en met 21 september werd in Frankfurt aan de Main de 53e DLG-tentoonstelling gehouden. Niet in mei zoals gebruikelijk want de Frankfurter Messe was in die tijd niet beschikbaar. De meeste Duitse trekkerfabrikanten toonden nieuwe modellen Mercedes-Benz toonde ook deze Unimog U120 met een 120 pk dieselmotor. De machine was felgroen gespoten. Maximale snelheid uit de OM 352 zescilinder bedraagt 84 km/u.
![image](/foto/Februari 24/741002.jpg)
De MB Trac 95 heeft een van de motor en transmissie geïsoleerde cabine. De zitting en bedieningsorganen kunnen 180 graden draaien. Helaas is de trekker pas in 1976 leverbaar. Hij kost 60.000 DM en de Unimog 74.000 DM.
![image](/foto/Februari 24/741003.jpg)
Ook Deutz had groot nieuws. Alle trekkers hebben een andere kleur groen gekregen om ze beter zichtbaar te maken. Daarnaast is er de nieuwe 06-serie met 4 types. Ook bij de Intrac’s is er nieuws. Nieuw is de 2003 met een 4-cilinder van 60 pk. De indertijd getoonde 2005 is de Intrac 2006 geworden. Deze is voorzien van een 116 pk 6-cilinder. Hij heeft een Linde-Güldner hydrostatische transmissie.
![image](/foto/Februari 24/741004.jpg)
Fendt had verschillende nieuwe trekkers. Een nieuwe is de F 275 GT met 72 pk motorvermogen en volledig gesynchroniseerde versnellingsbak met 14 versnellingen.
![image](/foto/Februari 24/741005.jpg)
Hele grote trekkers waren er ook. Schlüter spande de kroon met hun Profi Trac 3000 TVL. Deze weegt 11,5 ton en heeft een 6-cilinder Schlüter motor die 280 pk levert. De trekker heeft een hydrostatische voor- en achterwielbesturing. De achteras wordt op de weg vastgezet. De differentieelgrendels werken automatisch. Detail: De trekker is voorzien van een radiotelefoon.
![image](/foto/Februari 24/741006.jpg)
Steyr heeft voor hun vlaggenschip de 1400A gekozen voor tweewielbesturing met iets kleinere voorwielen. Hij levert 140 pk en er zijn 36x12 versnellingen.
![image](/foto/Februari 24/741007.jpg)
Naast de Amerikaanse IH 4366 en MF 1800 was de White Field Bos 4-150 aanwezig. Deze heeft een Caterpillar 3208 V8 motor met 10,4 liter inhoud en 150 pk vermogen. De trekker heeft 6 versnellingen en een Hydraul-shift waarmee de snelheid 20% verlaagd en verhoogd kan worden onder last.
![image](/foto/Februari 24/741008.jpg)
De Weichel-Porter is een werktuigtrekker met vierwielaandrijving. De motor is een 45 pk Perkins en het drijfwerk is van Reform-Muli. De trekker heeft 5! aftakassen en 3 hefinrichtingen. Er kunnen allerlei werktuigen aan worden gebouwd.
![image](/foto/Februari 24/741009.jpg)
De halfgedragen wentelploeg van Rabewerk heeft een speciale kop waarmee gemakkelijker kan worden gedraaid.
![image](/foto/Februari 24/741010.jpg)
De Amazone Jet 2000 pneumatische kunstmeststrooier met 12 meter werkbreedte.
![image](/foto/Februari 24/741011.jpg)
Bij de Streumaster Perfekt van Diadem wordt de kunstmest aangevoerd door kettingen en verstrooid met tuimelschijven boven een spleet.
![image](/foto/Februari 24/741012.jpg)
Nieuwe uitvoering van de Monosem pneumatische precisiezaaimachine.
![image](/foto/Februari 24/741013.jpg)
Twee 2-rijige Gruse pootmachines kunnen tot een 4-rijer worden samengesteld. De inhoud bedraagt tweemaal 400 kilo.
![image](/foto/Februari 24/741014.jpg)
De Perrot Minimat 50 voor in de hefinrichting van de trekker. Er kan 55 meter breed beregend worden.
![image](/foto/Februari 24/741015.jpg)
De Krone TM 4/270 cirkelmaaier met aangebouwde schudder die het gras met klepels langs een vaste kam slaat.
![image](/foto/Februari 24/741016.jpg)
Fella doet wat tegen het euvel van tanden die verloren worden en grote schade kunnen veroorzaken. Deze veiligheidstanden kunnen ook op oudere machines worden gemonteerd.
![image](/foto/Februari 24/741017.jpg)
De opraapdoseerwagen van Fella, de Senior-Kombi.
![image](/foto/Februari 24/741018.jpg)
De opraapdoseerwagen van Fristein heeft 2 loswalsen en een dwarsband.
![image](/foto/Februari 24/741019.jpg)
In de machine van Mengele wordt het lossysteem van de hakselwagen toegepast.
![image](/foto/Februari 24/741020.jpg)
Grote opraapwagen van Hagedorn met een inhoud van 50m³. Op de DLG werd hij getoond met een normale opraapwagen in de bak.
![image](/foto/Februari 24/741021.jpg)
Claas Jaguar 80 SF met 3-rijige maisbek. Duitse fabrikanten beginnen langzaam aandacht aan zelfrijders te besteden. Deze machine is met een 8-cilinder 180 pk of 10-cilinder 238 pk motor leverbaar en hydrostatische aandrijving.
![image](/foto/Februari 24/741022.jpg)
Extra schudsysteem boven de stroschudders bij de Claas Dominator en Mercator.
![image](/foto/Februari 24/741023.jpg)
De Gehlbale 1400 oprolpers.
![image](/foto/Februari 24/741024.jpg)
Prototype van de zelfrijdende Grimme SF aardappelrooier voorzien van een 90 pk motor en hydrostatische Poclain aandrijving. De bunker bedraagt 3.500 kilo.
![image](/foto/Februari 24/741025.jpg)
Tweerijige Hagedorn aardappelrooier gebouwd op de Weichel-Porter werktuigdrager.
![image](/foto/Februari 24/741026.jpg)
De Schmotzer Euromat II bietenrooier. Het blad wordt na het koppen verspreid.
![image](/foto/Februari 24/741027.jpg)
Prototype van de 2-rijige Rustica bietenrooier. De machine heeft veel hydrauliek.
![image](/foto/Februari 24/741028.jpg)
De Kleine Automatic 10000 1-rijige bietenrooier met 2 bunkers voor de bieten en het gehakseld blad.
![image](/foto/Februari 24/741029.jpg)
Krone Agro-Trailer. Een containersysteem voor de landbouw.
![image](/foto/Februari 24/741030.jpg)
Op een perceel zware kleigrond van 50% afslibbaar in Biddinghuizen werd een rooidemonstratie georganiseerd. De Grimme Duplex D2 wijkt af van andere 2-rijers door de verticale opvoer en naar voren lopende terugvoerband.
![image](/foto/Februari 24/741031.jpg)
De nieuwe 2-rijige Hassia SG2B gebouwd volgens het beproefde concept van een brede zeefketting, loofrollen en dwarsafvoer.
![image](/foto/Februari 24/741032.jpg)
De getrokken Vicon heeft dezelfde werkende delen als de zelfrijder.
![image](/foto/Februari 24/741033.jpg)
Wühlmaus rooier met een afvoerband met rubber pennetjes die veel loof, onkruid en kluitjes verwijderd.
![image](/foto/Februari 24/741034.jpg)
De zelfrijdende Amac ZR met hydrostatische aandrijving.
![image](/foto/Februari 24/741035.jpg)
De nieuwe zelfrijder van Barth met hydrostatische aandrijving en 3-versnellingsbak. De machine heeft als enige geen diabolo’s.
![image](/foto/Februari 24/741036.jpg)
De zelfrijdende Krakei met Ford trekker.
![image](/foto/Februari 24/741037.jpg)
De zelfrijdende Wühlmaus met een Fiat trekker. De zelfrijders hebben een capaciteit van 60 tot meer dan 200 hectare in de praktijk, zo blijkt uit proeven.
![image](/foto/Februari 24/741038.jpg)
De losbak van Vicon-Hercules met reinigingssysteem van rubberen sterrollen.
![image](/foto/Februari 24/741039.jpg)
Op het veld opgestelde losinstallaties werden door dieselaggregaten aangedreven.
![image](/foto/Februari 24/741040.jpg)
Timmerman & Verbeek uit Steenwijk heeft een aantal Hesston Field Queen bunkerhakselaars in ons land verkocht. Twee zijn in gebruik bij Grasdrogerij Abbekerk. De machine doet het goed op slappe en drassige grond.
![image](/foto/Februari 24/741041.jpg)
Er zijn 4 extra wielen gemonteerd om wegzakken te voorkomen. Er wordt gelost in een Marrel container die met vrachtwagens wordt getransporteerd.
REACTIES
Van een 2 rij aard rooier van Barth ben ik in LM nooit iets tegen gekomen . De 4 rijer die na gebouwd werd van Aard handel De Feijter uit Breskens was meer bekend en daarvan stonden meerdere artikels in LM . Maar veel zijn er niet van gebouwd voor zover ik weet. Mogelijk doordat de 4 rijer zijn tijd te ver vooruit was.
Ik heb volgens mij ook nooit een 2 rijer gezien Kees, hebben ze die gehad?
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.