CATERPILLAR D2, ROOFDIER IN HET WILD
Door Niels in Achtergrondartikelen, zondag 26 april 2009 20:43
Het gebeurt niet vaak dat je een rupstrekker als deze, Caterpillar D2, nog in het ‘wild’ aantreft. De enige plaats voor deze machine lijkt een museum of oldtimershow. Toch zagen de gebroeders Blaak uit het Zuid-Hollandse Zuidland hier niets in en zetten zij hun rupstrekker weer in voor het echte werk.
Het gebeurt niet vaak dat je een rupstrekker als deze, Caterpillar D2, nog in het ‘wild’ aantreft. De enige plaats voor deze machine lijkt een museum of oldtimershow. Toch zagen de gebroeders Blaak uit het Zuid-Hollandse Zuidland hier niets in en zetten zij hun rupstrekker weer in voor het echte werk.“Deze trekker is, na de tweede wereld oorlog, via het Marshallplan op ons bedrijf terecht gekomen vanuit Amerika” zo verteld Piet Blaak, eigenaar van de trekker. De machine is omstreeks 1938 gebouwd in Caterpillar’s fabriek in Peoria, Illinois.
Na jarenlange dienst op het gemengde veehouderij- en akkerbouwbedrijf van de gebroeders Blaak is de trekker met pensioen gegaan en recentelijk weer tot leven gewekt.
De urenstand, die 9170 bedraagt is het feit van het drukke leven dat deze trekker in het verleden heeft gehad.
‘Wij gebruikten de trekker voor alle zware werkzaamheden op land zoals het ploegen en land klaarleggen” verteld Piet Blaak. “In die tijd was er op de trekker ook een cabine gemonteerd die tijdens de koude winterdagen, wanneer men aan het ploegen was, de ergste kou moest buiten houden. Veel comfort bood de cabine niet want, in combinatie met de stalen rupsen, trilde de cabine en maakte hij veel lawaai. Dat de trekker niet erg comfortabel was blijkt ook uit het feit dat de chauffeur maar amper 50 jaar is geworden.”


Na zijn actieve dienst stond de trekker 25 jaar stil alvorens weer tot leven te worden gewekt voor een oldtimershow in de buurt. Ook hierna bleef de trekker weer achterin een hoek van de stuur staan totdat vijf jaar later, in april 2009, de familie Blaak besloot de trekker weer tevoorschijn te halen. Met behulp van een kennis en oldtimerspecialist Jan Dingemans werd de trekker weer opgelapt zodat ermee gewerkt kon worden.


“Vroeger gebruikten wij deze pennenbrug in combinatie met een zware eg om het land in één werkgang goed te krijgen.” Achterop de pennenbrug staat eigenaar Piet Blaak. Niet alleen om een oogje op de jeugdige chauffeurs te houden maar ook om de pennenbrug in beweging te houden. Onkruid of gewasresten kunnen bijvoorbeeld onder de eg ophopen, het heen en weer bewegen moet dit tegengaan.
REACTIES
Mooi verhaal! Mooi dat ze hun oude beestje nog uit de schuur halen.
Na een paar kleine problemen staat dit mooie artikel dan toch goed en wel online

Mooi verhaal!
ja indd mooi en je ziet dat het niet altijd nieuwe trekkers moeten zijn
de oude zijn even nuttig
de oude zijn even nuttig
Leuk zo'n verhaal over een oud beestje! Alleen een klein foutje: In die tijd was er op de trekker ook een cabine gemonteerd die tijdens de koude winterdagen, wanneer men aan het ploegen was, de ergste kou moest binnen houden.
Volgens mij moet het zijn: de ergste kou moest buiten houden.
Volgens mij moet het zijn: de ergste kou moest buiten houden.
Oja 8-|
Interessant artikel! Ik snap alleen het verband niet tussen het oncomfortabel zijn van deze machine en het vroege overlijden van de chauffeur...
Ken wel een wijlen loonwerker die vanwege vergif vroeg is overleden, had een rare miltaandoening hierdoor gekregen. Het schijnt dat veel meer loonwerkers/mensen die met gif werkten dit hadden. Maar lijkt me onwaarschijnlijk dat deze trekker voor vergifspuiten werd gebruikt...
Ken wel een wijlen loonwerker die vanwege vergif vroeg is overleden, had een rare miltaandoening hierdoor gekregen. Het schijnt dat veel meer loonwerkers/mensen die met gif werkten dit hadden. Maar lijkt me onwaarschijnlijk dat deze trekker voor vergifspuiten werd gebruikt...
wij hebben ook nog zon brug. die hangt achter de zogenaamde Boxereg van lely. dit is een cultivator met springveren er op zodat hij kan bewegen. zo werd vroeger bij ons het bietenland opgereden
Ook hierna bleef de trekker achterin een hoek van de stuur staan.
ik denk dat stuur schuur moet zijn
ik denk dat stuur schuur moet zijn

Wij gebruikten eerst ook altijd van die dingen om het bietenland klaar teleggen maar dan met 3 ford 4600 tjes maar in plaats van een man een groot betonblok
k had vandaag nog een catepilair D4 gezien zijn die ook nog bijzonder of niet.
'Gezien' niet maar aan het werk gezien in de landbouw wel.
gezien hij stond buiten een beetje te verregenen was wel zonde
Laatst aangepast door: janjorritbo0 op donderdag 14 mei 2009 18:55.
Laatst aangepast door: janjorritbo0 op donderdag 14 mei 2009 18:55.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.