FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE - 1972 VII
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 30 april 2023 19:00
LM geeft een update van de snijmaïsteelt en oogst. Het areaal is namelijk van 4.000 naar 29.000 hectare gegroeid in 3 jaar tijd. In Zweden werd een bezoek gebracht aan een machinetentoonstelling voor machines die met de bietenteelt te maken hebben.
De teelt van korrelmaïs is een nieuw gewas in ons land. Om na dit gewas koren te zaaien is een uitdaging. Hier een Rau zaaifrees waarmee wintergraan wordt gezaaid. Het stro is eerst gehakseld.
De teelt van snijmaïs groeit enorm in Nederland. Van 4.237 hectare in 1969 naar 29.329 hectare in 1972. Er is daarom veel vraag naar hakselcapaciteit. Hier de New Idea hakselaar met een 3-rijïge voorzetstuk en een Schuitemaker UTW erachter. Deze combinatie was van loonbedrijf Flierman uit Colmschate.
In 1971 introduceerde PZ de 1-rijïge aanbouwhakselaar. Die is zeer populair bij boeren.
Ook toen al was bekend dat bij gebruik van een grote hakselaar het vastrijden tijd nodig heeft om goed te gebeuren. Zorg ervoor dat de trekker voorzien is van een veiligheidscabine of rolbeugel, zo luidt het devies.
Een hydraulisch bediende oppikhaak is onmisbaar wie hakselt en wagens trekt.
Bij grote oppervlaktes snijmaïs worden steeds vaker sleufsilo’s toegepast.
Voor het vullen van een torensilo zijn er transporteurs met bandlengtes tot 18 meter beschikbaar. De capaciteit bedraagt tot 20 ton/uur.
De Eberhardt silopers is in 1971 voor het eerst in ons land gebruikt.
Melkstand van Ross-Holm-Lactomaat met automatische apparatuur voor afname van het melkstel op de DLG tentoonstelling in Hannover.
Een uitklapbare Sti-vouwschuif.
Eveneens op de DLG tentoonstelling, die tegenwoordig als Agritechnica door het leven gaat, werd deze Riga snelkoppeling van Schmotzer getoond. Van Driel en van Dorsten importeert het systeem in ons land.
Opnieuw aandacht voor valbeveiligingen. Hier een praktijkvoorbeeld van een ongeval met een zwaar beladen kipper en een te lichte trekker.
Op 18 juli 1972 werden 15 Ford 4000 trekkers overgedragen aan de Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders. De trekkers werden geleverd door dealer D. van der Kooy te Dronten. Ze zijn uitgerust met Select-O-Speed, 14 x 30 Nylabour achterbanden, Sirocco veiligheidscabines (die hier blijkbaar deels? nog moesten worden opgebouwd) en diverse accessoires. Ze worden vooral ingezet voor het reinigen van sloten, maai- en transportwerk. Met deze levering is het totaal aantal Ford trekkers bij de RIJP op 135 stuks gekomen.
Fabrikant Brouwer N.V. Oudenbosch (BAV) leverde aan een luzernedrogerij in Noord-Frankrijk een Marrel containersysteem. Ook zien we een Franse Promill hakselaar met hoogkipper.
De redactie bezocht een suikerbieten mechanisatie tentoonstelling in Zweden. Met een uurloon van bijna 10 gulden is arbeid er duur. Mechanisering staat daarom hoog in het vaandel. Hier een zelfrijdende 6-rijïge SSA bietenkopper met zijafvoer.
En een zelfrijdende SSA bietenrooier voor de gekopte bieten. De machine heeft een bodemdruk van 1,2 kg/cm².
Een 5-in-1 combinatie op een BM Volvo bietenrooier-onderstel. De machine vlakt het zaaibed, strooit kunstmest, schudegt, zaait de bieten en spuit in de rij. De gronddruk is 1 kg/cm².
Een 12-rijïge precisiezaaimachine met pneumatische cilinders voor het in en uit het werk stellen van de markeurs en versnellingsbakken met klauwkoppelingen om met 1 handbeweging de zaaiafstand tijdens het zaaien te wisselen.
Pneumatische cilinders op een schoffelbalk om de elementen in de grond te houden.
Werktuigdrager met kokerbalk. Een ontwerp van SSA met 80 pk motor. Er hangt een 8-rijïge schoffelbalk onder. SSA staat voor Svenska Sockerfabriks AB, de Zweedse coöperatieve bietenfabriek met 7 raffinaderijen en 13.000 telers die samen 40.000 hectare bieten verbouwen.
Om de schoffelbalk onder de werktuigdrager te krijgen worden de voorwielen over de balk heen gezet.
Een schoffelbalk voor de trekker waarbij de voorwielen in de lucht hangen.
Schoffelbalk onder een zelfbouw werktuigendrager op basis van een trekker.
Met een groot aantal hydraulische cilinders wordt de machine in- en uit het werk gezet. Ook klappen de zijkanten hydraulisch op.
Rijendunner ontworpen door SSA met messen die van 1 kant door de rij worden getrokken.
Hydraulische cilinders voor beveiliging van de ploeglichamen.
De vindingrijke melkveehouder G. Braakman uit Heino staat centraal in dit artikel. Met land op afstand moet flink wat drijfmest worden vervoerd over een afstand van 8,8 kilometer. Daarvoor werden twee tanks aan elkaar gekoppeld. Het gaat om een Veenhuis met 3.000 liter en transporttank met 6.000 liter.
Overzuigen van de mest uit de tank naar de vacuümtank.
Op 13 en 14 september kwamen 1.400 John Deere dealers bijeen in Saarbrücken om de nieuwe trekkers en machines te bekijken. De dag ervoor werden 80 landbouwjournalisten verwelkomd. Hier het nieuwe zwaarste type van de Europese John Deere trekkers: de nieuwe 3130 met 89 pk.
De nieuwe Amerikaanse John Deere 4430 met 145 pk. Deze is met een geluiddichte veiligheidscabine leverbaar. Een powershift transmissie is ook leverbaar. De cabine heeft desgewenst air-conditioning en een stereoradio met bandrecorder!
Ook werd de nieuwe Amerikaanse veldhakselaar 5200 en 5400 getoond met 160 of 212 pk. Deze zijn uitgerust met een hydrostatische aandrijving. Er zijn inmiddels 3 machines verkocht voor 1973. Twee in Frankrijk en één in Nederland.
Regelmatig besteed LM aandacht aan het transport van landbouwproducten in containers als mogelijke vervanging van kipwagens of landbouwwagens. Hier Omega containers voor varkens. Ze hebben 3 compartimenten.
Een Omega container voor de aanvoer van kunstmest op een weidebedrijf. De uitstroomopening is zo hoog dat de strooier er direct onder past.
Containersysteem Dinosaur in gebruik voor consumptieaardappelen bij de firma Sikkema in Emmeloord.
Het Movibenne systeem waarbij een hydraulisch bediende arm wordt gebruikt. Dit bleek uiteindelijk de toekomst, zoals we nu weten.
Met het Tracon afzetsysteem worden containers naast de vrachtauto neergezet.
Met het Teha-systeem van Netam kunnen kleine ladingen worden getransporteerd.
Het Ruthmann-systeem gecombineerd met een Unimog voorstel. Het systeem wordt op Schiphol toegepast.
REACTIES
Er zijn nog geen reacties geplaatst.VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.