FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE - 1970 I

Door Niels in Ingekomen Foto's, woensdag 15 maart 2023 19:00

We zijn aanbeland bij een nieuw jaar: 1970. Daarin wordt alvast een voorbeschouwing gemaakt op de aanstaande Landbouw RAI in Amsterdam en een nabeschouwing van de Smithfield Show. Daarnaast aandacht voor onder andere hakseltechniek voor gras en maïs.
image
Van maandag 19 tot en met zaterdag 24 januari 1970 wordt in het RAI-complex in Amsterdam weer de tweejaarlijkse tentoonstelling van land- en tuinbouwwerktuigen gehouden.

image
Lindeteves-Jacoberg heeft veel trekkernieuws op de RAI. De nieuwe Eicher Wotan 1 en 2 hebben 80 en 95 pk. Daarnaast toont het ook een nieuw merk in ons land: Valmet.

image
Er zijn 3 nieuwe maaidorsers op de tentoonstelling: de BM Volvo S830, Massey Ferguson 487 en de Laverda M150. Het prototype heeft reeds 2 seizoenen in ons land gewerkt. Het is een zeer grote machine met een 4,20m tot 5,40m maaibord en een trommelbreedte van 135cm. De graantank meet 34 hl en de motor levert 140 pk.

image
Bij verschillende firma’s kan men maïsplukinrichtingen zien. Vlogtman kan voor verschillende maaidorsers deze Geringhoff pluksnuit met of zonder hakselinrichting leveren

image
Lien achterlader met eigen hefcilinder.

image
De Magnifiek vastetandcultivator van Van Driel & Van Dorsten.

image
Tornado centrifugaalstrooier met 2 boven elkaar geplaatste verdelers. Dee draaien in tegengestelde richting. Er kan zowel symmetrisch als asymmetrisch (naar links of rechts) worden gestrooid.

image
Drierijige Farmhand bietenrooimachine. Het kopen gebeurt in een aparte werkgang.

image
Mengele Nico opraapwagen die Motrac te Zutphen toont. Hij is bedoeld voor kleine bedrijven en heeft een inhoud van 18m³.

image
De Gehl 300 kooihakselaar die Cebeco introduceert.

image
De Köla Silverstar die ook door Cebeco wordt verkocht. De machine kost 12.175 gulden inclusief btw.

image
De Gerstner bermenmaaier van Vogelenzang.

image
De Votex Ditchmaster taludmaaier die ook voor bermen kan worden gebruikt.

image
Begin december vond in Londen de Royal Smithfield Show plaats. Omdat Leyland en BMC zijn samengesmolten tot British Leyland zijn de Nuffield trekkers van naam veranderd. Deze worden nu als Leyland verkocht en hebben een uiterlijke wijziging gekregen. Hier de Leyland 384 als opvolger van de Nuffield 4/65. De viercilinder motor van 3,8 liter levert 70 pk.

image
John Salmon levert een combinatie van een voorlader en veiligheidsframe. De opstaande steunen van de voorlader zijn tevens de steunen van de voorste stijlen van het frame, dat ook als cabine kan worden ingericht.

image
De Howard Underbuster bestaat uit een aantal zware tanden die aan een frees worden bevestigd. Tijdens het frezen breken ze de ondergrond open.

image
Een nieuwe opraappers van Allis-Chalmers: de 505T. Deze heeft een 142cm brede opraper en een perswagen die 90 slagen per minuut maakt. Als capaciteit wordt 20,5 ton hooi per uur opgegeven.

image
Drierijig tweefasesysteem voor suikerbieten van Peter Standen. De rooier-lader is voorzien van een 500 kg verzamelbak om bij het wisselen tussen de wagens door te kunnen rijden.

image
Een voedermachine van Anbro die door Lister wordt verkocht. Deze is bestemd voor het voeren van meel. De vijzel wordt met een hydromotor aangedreven.

image
Verschillende firma’s leveren installaties en werktuigen voor de opslag en verwerking van dunne mest. Zo ook Howard.

image
Zware wieltrekker (John Deere 4020, 100 pk) in combinatie met 2 grote zaadwagens die een totaal laadvermogen van 12 ton hebben. Tot 1965 maakte de RIJP gebruik van houten en stalen zaadwagens met een inhoud van 3,5 ton tarwe. Op de weg werden deze door middelzware wieltrekkers getrokken. Als gevolg van een onderzoek naar de kosten voor transport is besloten om over te stappen op wagens met 6 ton (8m³) inhoud en zware wieltrekkers. Momenteel zijn 28 van deze trekkers en 135 zaadwagens in gebruik. In eerste instantie is geëxperimenteerd met wagens van 10m³ inhoud, maar deze bleken te diep in te sporen en de benodigde trekkracht was te groot. Er geldt een wettelijke maximumsnelheid van 16 km/u, maar hiervoor heeft de RIJP een ontheffing tot 25 km/u. Met luchtremmen is geëxperimenteerd maar de voordelen wogen niet op tegen de extra investering. De RIJP heeft bij hun 20.000 hectare exploitatie 28 100 pk trekkers in gebruik waarvan 20 met tweewiel- en 8 met vierwielaandrijving.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.