FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE - 1968 VII

Door Niels in Agrifoto Foto's, zaterdag 11 februari 2023 19:00

Een niet alledaagse tentoonstelling werd door de redacteuren van LM bezocht. Namelijk, de show 'Agra 68' in Oost-Duitsland nabij Leipzig. Zo krijgen we een kijkje achter het ijzeren gordijn en de mechanisatie ontwikkeling die daar plaatsvond.
image
Kantsnijden op de voorpagina van het nummer voor augustus. Foto: Ir. H.M. Elema.

image
Begin juli werd door de firma Van Gemert uit Wanroy (die Saxonia zaaimachine en Weimar aardappelrooiers uit Oost-Duitsland importeert) een studiereis georganiseerd naar de tentoonstelling Agra 68 in Markkleeberg bij Leipzig. Hier de Fortschritt ZT 300, voorzien van een viercilinder 6,5 liter motor die 90 pk bij 1.850 toeren levert en bij 540 toeren slechts 49 pk. De hefinrichting heeft het ‘Pilot systeem’ waarbij de werkdiepte door 3 tastwieltjes wordt geregeld. Stuurbekrachtiging en een cabine zijn standaard aanwezig.

image
Voor het transport van graan van het veld naar de centrale opslag worden vrachtauto’s gebruikt. Beide zijkippers vormen een 10 tons combinatie.

image
De Fortschritt E512 die dit jaar in productie is genomen en de basis is voor mechanisering van de graanoogst. De machine is leverbaar met 5,70m en 4,20m maaiborden. Voor de aandrijving zorgt een 105 pk motor. Toerentallen van de trommel en haspel zijn met variators regelbaar.

image
Grote stortbak met doseermechanisme voor gehakseld groenvoer of stro. De bak is 6m breed voor het lossen van zijkippers.

image
Detail van de Tsjechische aardappelpootmachine. De aardappelen worden door plaatjes tegen de pootschijf geklemd en boven de grond losgelaten.

image
De tweerijige Weimar aardappelrooier die Van Gemert importeert.

image
Oost-Duitse drierijige bietenkopper met werpblazer om de koppen in een wagen te brengen

image
Een Kirovets K700 uit de Sovjet-Unie met een achtcilinder 250 pk motor. Er hoort een 2,80m brede ploeg bij.

image
Eveneens uit de Sovjet-Unie komt een gemotoriseerd onderstel waar verschillende machine op kunnen worden gebouwd. Links een kipbak, rechts de delen van een maaidorser.

image
Drierijige bietenrooier uit de Sovjet-Unie. De bieten worden tussen de klemmen vastgehouden en in de machine gekopt. Let op de ijzeren wielen!

image
Impulsa melkcaroussel met 40 standen voor 500 tot 1000 melkkoeien. Capaciteit met 4 personen is 200 koeien per uur.

image
Van de DDR naar Engeland waar in Cambridge een demonstratie werd gehouden. Engelse telers moeten of voor precisiezaai kiezen of voor dunnen. Hier een Broadwater spuitmachine met grote werkbreedte voorop een Fordson Dexta.

image
Dunelement van de Blackwelder rijendunner. Het kooiwiel zorgt ervoor dat de werkdiepte regelmatig is.

image
Stanhay elektrochemische tastdunner met regelkast.

image
Een element met de elektrisch gecommandeerde dribble-bar van Stanhay.

image
Zelfrijdende NRDC elektrochemische tastdunner met 2 tanks.

image
Element van deze machine met 2 elektrisch gecommandeerde spuitdoppen en een taster per rij.

image
Een dunelement van de Cracknell tastdunner met een elektrisch bediend dunmes.

image
Lichtontvanger met richtkijker, ondergebracht in een koker van Draiëntie voor de automatische diepteregeling op een draineermachine. In het wagentje bevindt zich de besturingseenheid en zender voor het radiosignaal plus accu’s.

image
De draineermachine met een rechthoekige plaat voor het aftasten van de lichtlijn. Het systeem is ontwikkeld door Fa. Varel te Echt in samenwerking met J. Rutten en machinefabriek Draiëntie te Tiel.

image
Eind vorig jaar is in Porz bij Keulen het ontwikkelcentrum van Klöckner-Humbold-Deutz (KHD) officieel geopend. Onlangs werd door een kleine groep Wageningse deskundigen samen met importeur Sieberg een bezoek gebracht aan de faciliteit. Hier een van de 30 cabines voor de beproeving van motoren. De motor wordt van buitenaf bediend.

image
Proefstand voor het onderzoek naar trekkerzittingen.

image
De beide carrousels voor beproeving van trekkers die automatisch worden bediend.

image
LM bezocht ook Denemarken. Hier Jersey koeien op een bedrijf met 80 stuks melkvee. De koeien zoeken zelf hun stand op.

image
De stal van Gebr. Nielsen op Funen met mesttransporteur.

image
Taarup hoogkipbak lossen in doseerbak met transporteur.

image
JF loswagen met dwarslosser voor een blazer.

image
Dwars-aftakas voor de aandrijving van de blazer.

image
Visgraat doorloopmelkstal van Manus.

image
Het dubbelleidingsysteem van Nationaal op een weideinstallatie met melktank.

image
De nieuwe Ford 5000 met een ander uiterlijk. De trekker werd in juli getoond.

image
De nieuwe Lupad taludmaaier.

image
Via deze ‘schrijfmachines met beeldbuis’ kunnen in Amerika bestellingen van IH aan een computer worden doorgegeven. IH heeft samen met IBM hiervoor een voorraadbeheersysteem ontwikkeld. Per dag kunnen 200.000 transacties worden afgehandeld.

REACTIES

comment Door KeesdeNood op zondag 12 februari 2023 13:34 quote
Weer een interresante serie uit jaren 60 , zeker het deel over de mechanisatie in de DDR. Ik heb altijd de indruk dat ze met het bedenken van praktische oplossingen in die tijd verder waren als wij in het westen. Enig nadeel was dat de kwaliteit van het materiaal ver beneden peil was. .
comment Door Niels (Administrator) op zondag 12 februari 2023 19:11 quote
Ja Kees ze waren hun tijd soms ver vooruit maar in de nadagen van het socialisme stokte die ontwikkeling ook.
comment Door charel op maandag 13 februari 2023 18:39 quote
Prachtig die foto’s uit de DDR. Tijd en arbeid was er genoeg toen en qua bedrijfsgrootte waren die agrar genossenshaften een stukje groter dan het gemiddelde Nederlandse bedrijf. Op zo’n kirovets rijden staat nog wel op de Bucket list, al zal het aardig Spartaans rijden.
comment Door Niels (Administrator) op maandag 13 februari 2023 19:16 quote
charel schreef: Prachtig die foto’s uit de DDR. Tijd en arbeid was er genoeg toen en qua bedrijfsgrootte waren die agrar genossenshaften een stukje groter dan het gemiddelde Nederlandse bedrijf. Op zo’n kirovets rijden staat nog wel op de Bucket list, al zal het aardig Spartaans rijden. In de NOP rijden er 2 dus je hoeft alleen de dijk over Charel Loveit

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.