FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE - 1968 VII
Door Niels in Agrifoto Foto's, zaterdag 11 februari 2023 19:00
Een niet alledaagse tentoonstelling werd door de redacteuren van LM bezocht. Namelijk, de show 'Agra 68' in Oost-Duitsland nabij Leipzig. Zo krijgen we een kijkje achter het ijzeren gordijn en de mechanisatie ontwikkeling die daar plaatsvond.
![image](/foto/Februari 23/680801.jpg)
Kantsnijden op de voorpagina van het nummer voor augustus. Foto: Ir. H.M. Elema.
![image](/foto/Februari 23/680802.jpg)
Begin juli werd door de firma Van Gemert uit Wanroy (die Saxonia zaaimachine en Weimar aardappelrooiers uit Oost-Duitsland importeert) een studiereis georganiseerd naar de tentoonstelling Agra 68 in Markkleeberg bij Leipzig. Hier de Fortschritt ZT 300, voorzien van een viercilinder 6,5 liter motor die 90 pk bij 1.850 toeren levert en bij 540 toeren slechts 49 pk. De hefinrichting heeft het ‘Pilot systeem’ waarbij de werkdiepte door 3 tastwieltjes wordt geregeld. Stuurbekrachtiging en een cabine zijn standaard aanwezig.
![image](/foto/Februari 23/680803.jpg)
Voor het transport van graan van het veld naar de centrale opslag worden vrachtauto’s gebruikt. Beide zijkippers vormen een 10 tons combinatie.
![image](/foto/Februari 23/680804.jpg)
De Fortschritt E512 die dit jaar in productie is genomen en de basis is voor mechanisering van de graanoogst. De machine is leverbaar met 5,70m en 4,20m maaiborden. Voor de aandrijving zorgt een 105 pk motor. Toerentallen van de trommel en haspel zijn met variators regelbaar.
![image](/foto/Februari 23/680805.jpg)
Grote stortbak met doseermechanisme voor gehakseld groenvoer of stro. De bak is 6m breed voor het lossen van zijkippers.
![image](/foto/Februari 23/680806.jpg)
Detail van de Tsjechische aardappelpootmachine. De aardappelen worden door plaatjes tegen de pootschijf geklemd en boven de grond losgelaten.
![image](/foto/Februari 23/680807.jpg)
De tweerijige Weimar aardappelrooier die Van Gemert importeert.
![image](/foto/Februari 23/680808.jpg)
Oost-Duitse drierijige bietenkopper met werpblazer om de koppen in een wagen te brengen
![image](/foto/Februari 23/680809.jpg)
Een Kirovets K700 uit de Sovjet-Unie met een achtcilinder 250 pk motor. Er hoort een 2,80m brede ploeg bij.
![image](/foto/Februari 23/680810.jpg)
Eveneens uit de Sovjet-Unie komt een gemotoriseerd onderstel waar verschillende machine op kunnen worden gebouwd. Links een kipbak, rechts de delen van een maaidorser.
![image](/foto/Februari 23/680811.jpg)
Drierijige bietenrooier uit de Sovjet-Unie. De bieten worden tussen de klemmen vastgehouden en in de machine gekopt. Let op de ijzeren wielen!
![image](/foto/Februari 23/680812.jpg)
Impulsa melkcaroussel met 40 standen voor 500 tot 1000 melkkoeien. Capaciteit met 4 personen is 200 koeien per uur.
![image](/foto/Februari 23/680813.jpg)
Van de DDR naar Engeland waar in Cambridge een demonstratie werd gehouden. Engelse telers moeten of voor precisiezaai kiezen of voor dunnen. Hier een Broadwater spuitmachine met grote werkbreedte voorop een Fordson Dexta.
![image](/foto/Februari 23/680814.jpg)
Dunelement van de Blackwelder rijendunner. Het kooiwiel zorgt ervoor dat de werkdiepte regelmatig is.
![image](/foto/Februari 23/680815.jpg)
Stanhay elektrochemische tastdunner met regelkast.
![image](/foto/Februari 23/680816.jpg)
Een element met de elektrisch gecommandeerde dribble-bar van Stanhay.
![image](/foto/Februari 23/680817.jpg)
Zelfrijdende NRDC elektrochemische tastdunner met 2 tanks.
![image](/foto/Februari 23/680818.jpg)
Element van deze machine met 2 elektrisch gecommandeerde spuitdoppen en een taster per rij.
![image](/foto/Februari 23/680819.jpg)
Een dunelement van de Cracknell tastdunner met een elektrisch bediend dunmes.
![image](/foto/Februari 23/680820.jpg)
Lichtontvanger met richtkijker, ondergebracht in een koker van Draiëntie voor de automatische diepteregeling op een draineermachine. In het wagentje bevindt zich de besturingseenheid en zender voor het radiosignaal plus accu’s.
![image](/foto/Februari 23/680821.jpg)
De draineermachine met een rechthoekige plaat voor het aftasten van de lichtlijn. Het systeem is ontwikkeld door Fa. Varel te Echt in samenwerking met J. Rutten en machinefabriek Draiëntie te Tiel.
![image](/foto/Februari 23/680822.jpg)
Eind vorig jaar is in Porz bij Keulen het ontwikkelcentrum van Klöckner-Humbold-Deutz (KHD) officieel geopend. Onlangs werd door een kleine groep Wageningse deskundigen samen met importeur Sieberg een bezoek gebracht aan de faciliteit. Hier een van de 30 cabines voor de beproeving van motoren. De motor wordt van buitenaf bediend.
![image](/foto/Februari 23/680823.jpg)
Proefstand voor het onderzoek naar trekkerzittingen.
![image](/foto/Februari 23/680824.jpg)
De beide carrousels voor beproeving van trekkers die automatisch worden bediend.
![image](/foto/Februari 23/680825.jpg)
LM bezocht ook Denemarken. Hier Jersey koeien op een bedrijf met 80 stuks melkvee. De koeien zoeken zelf hun stand op.
![image](/foto/Februari 23/680826.jpg)
De stal van Gebr. Nielsen op Funen met mesttransporteur.
![image](/foto/Februari 23/680827.jpg)
Taarup hoogkipbak lossen in doseerbak met transporteur.
![image](/foto/Februari 23/680828.jpg)
JF loswagen met dwarslosser voor een blazer.
![image](/foto/Februari 23/680829.jpg)
Dwars-aftakas voor de aandrijving van de blazer.
![image](/foto/Februari 23/680830.jpg)
Visgraat doorloopmelkstal van Manus.
![image](/foto/Februari 23/680831.jpg)
Het dubbelleidingsysteem van Nationaal op een weideinstallatie met melktank.
![image](/foto/Februari 23/680832.jpg)
De nieuwe Ford 5000 met een ander uiterlijk. De trekker werd in juli getoond.
![image](/foto/Februari 23/680833.jpg)
De nieuwe Lupad taludmaaier.
![image](/foto/Februari 23/680834.jpg)
Via deze ‘schrijfmachines met beeldbuis’ kunnen in Amerika bestellingen van IH aan een computer worden doorgegeven. IH heeft samen met IBM hiervoor een voorraadbeheersysteem ontwikkeld. Per dag kunnen 200.000 transacties worden afgehandeld.
REACTIES
Weer een interresante serie uit jaren 60 , zeker het deel over de mechanisatie in de DDR. Ik heb altijd de indruk dat ze met het bedenken van praktische oplossingen in die tijd verder waren als wij in het westen. Enig nadeel was dat de kwaliteit van het materiaal ver beneden peil was. .
Ja Kees ze waren hun tijd soms ver vooruit maar in de nadagen van het socialisme stokte die ontwikkeling ook.
Prachtig die foto’s uit de DDR. Tijd en arbeid was er genoeg toen en qua bedrijfsgrootte waren die agrar genossenshaften een stukje groter dan het gemiddelde Nederlandse bedrijf. Op zo’n kirovets rijden staat nog wel op de Bucket list, al zal het aardig Spartaans rijden.
charel schreef:
Prachtig die foto’s uit de DDR. Tijd en arbeid was er genoeg toen en qua bedrijfsgrootte waren die agrar genossenshaften een stukje groter dan het gemiddelde Nederlandse bedrijf. Op zo’n kirovets rijden staat nog wel op de Bucket list, al zal het aardig Spartaans rijden.
In de NOP rijden er 2 dus je hoeft alleen de dijk over Charel
![Loveit](/images/smilies/loveit.gif)
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.