FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: RIEMENS MECHANISATIE II

Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 5 februari 2023 14:00

Begin dit jaar lieten we al foto's van mechanisatiebedrijf Riemens uit IJzendijke zien. Na die serie kwamen nog veel meer foto's van vroeger naar boven, waaronder van het loondorsbedrijf waar in 1947 mee werd begonnen. Daar krijgen we nu meer van te zien.
image
De boerderij in de Zachariaspolder. Hier begon Ko Riemens in 1947 met een loondorsbedrijf.

image
Het eerste bedrijfsvervoermiddel was een DKW type NZ uit 1939. Dit was niet ongebruikelijk voor diverse loonwerkers in die tijd. Ook de vader van Kees reed met een motor rond.

image
Het eerste werd was dorsen met een getrokken Allis-Chalmers All Crop 60 met opbouwmotor. Hij wordt hier getrokken door een Oliver Hart-Parr op houten wielen.

image

image
In 1949 werd een Cockshutt zelfrijdende maaidorser gekocht met een 10 voet (3 meter) maaibord.

image

image

image
In 1951 kwam de tweede Cockshutt maaidorser op het bedrijf. Deze keer met een opgebouwde Welger lagedrukpers.

image

image
In 1953 kwam er een Borga stationaire dorsmachine en pers.

image
Aangedreven door een International McCormick Farmall W6.

image
Koolzaad maaien met een International Farmall M met voorop een zelfgebouwde zwadmaaier. Dit is in de Braakmanpolder. Deze werd begin jaren 50 ingepolderd. Het werk was in juni 1952 gereed, net voor de watersnoodramp van februari 1953.

image
Voor het oogsten van dit koolzaad (900 hectare in totaal) werden 27 maaidorsers ingezet, waaronder ook die van Ko Riemens. Dit dorswerk werd aangenomen door een combinatie van 4 loonbedrijven: Hoondert uit ‘s-Heerenhoek en Rijk uit Heinkenszand, Schijve uit Groede en als laatste Gebr. Pladdet uit Biervliet, Becu uit Groede en De Nood uit Waterlandkerkje met ondersteuning van o.a. Ko Riemens uit IJzendijke.

image
Op de foto staat een deel van de maaidorservloot. De Willy's jeep in het midden is van Gebr. Pladdet uit Biervliet. De Chevrolet C60L 4x4 is van aannemersbedrijf Toussaint uit Cadzand. Deze werd gehuurd om het zaad naar de haven van Breskens te brengen. Net achter de jeep staat een International rupstrekker die dient als sleeptrekker.

image
Aan de combine hangt een zware sleepketting. Op de jonge grond konden de machine snel wegzakken.

image

image

image
Na de Cockshutt combines kwamen er 2 Claeys MZ maaidorsers. Op de achtergrond staat een IH McCormick D-436 met McCormick opraappers. Een verbinding met het rode trekkermerk zat er al vroeg in. Het dealerschap kwam pas later.

image

image

image
In 1962 kwamen er 2 Claeys M103 combines.

image
Men begon ook met bieten rooien, met een Unimog en Stoll rooimachine.

image

image
En aardappelen rooien met een Bergmann.

image

image
De laatste maaidorser was deze Clayson M140 Armada in 1967. Vervolgens werd het loonbedrijf afgestoten. Het was niet meer te combineren met het mechanisatiebedrijf.

image
Begin jaren 60 verkocht Ko 2 Fendt F 225 GT werktuigdragers met opgebouwde bietenrooiers. Beide rooigedeeltes zijn vele jaren later helaas op de schroothoop beland. Beide werktuigdragers zijn nog in West Zeeuws-Vlaanderen, waarvan 1 bij de eerste eigenaar en de ander bij een verzamelaar.

image
Een beeld van het mechanisatiebedrijf in 1969.

image
Zoals veel bedrijven had men in die tijd nog geen heftruck. Dus, er werd een hefmast achterop een lichte trekker gebouwd. In dit geval een 1 cilinder Eicher met een paar extra frontgewichten.

image
Ford 8N Dearborn met cambridgerollen.

image

image
Zetor 3011 smalspoortrekker voor een fruitteler.

image

image
De RVV werktuigdrager, nog zonder cabine. De historie van deze machine hebben we in de vorige serie behandeld.

image
Tijdens een rooidemonstratie in Duitsland.

image
Een blik in de werkplaats. Rechts een Zetor, Unimog en Hanomag. Merken die toen werden verkocht.

image
In 1972 werd de oude werkplaats vervangen door een grote hal. Die was ingericht als showroom en opslag voor ingeruilde machines.

image
De RVV op de landbouwsalon van 1972 in Brussel.

image
Eicher met Hoegen Dijkhof veldspuit.

image

image

image
De eerste hydraulische RVV: de SPH 120.

image
De Riecam werktuigdrager in verschillende uitvoeringen en toepassingen. Hier met ontbladeraar voorop en rooiunit tussen de wielen.

image
Schijvenrooier achterop van Schmotzer.

image
De kale werktuigdrager.

image
En een combinatie met schudeg en Cramer pootmachine om aardappelen te planten.

image
Men bedacht en bouwde oplossingen op vraag van klanten. Hier een kappenspuit voorop een BM Volvo 320.

image

image
Of deze mobiele duoband voor het laden van vrachtwagens.

image

image

image
Op de voorgrond staat een Eicher Unisuper G400 voor een grote reparatie. Aan de andere kant staat de bietenrooier opbouw.

image

image
Muir-Hill 101 met RVV dumper.

image
RVV knikdumper op basis van een Belarus trekker, waarvan we de historie ook al eerder hebben beschreven.

image
Een tijd lang was men ook Landini dealer.

image
Landini 5000 met veldspuit.

image
Achter de werkplaats werd een loods gebouwd voor gebruikte machines.

image
De eerste 1 fase Riecam bunkerrooier in de loods in Borssele. In 1975 werd het merk Riecam ondergebracht in een aparte firma.

image
Een foto van een rooidemonstratie.

image
John Deere met Gilles bietenlader tijdens een demo van een Riecam zwadrooier in Neder-Oostenrijk op 15 en 16 oktober 1976.

image
1978 en 79 waren natte jaren. Loonwerker André Cammaert kocht daarom een Caterpillar D6B. Bij Riemens werd een hefinrichting opgebouwd zodat kon worden geploegd met een Rabe Werk 5 schaar. Het enige probleem was het transport tussen de percelen.

image
Ook kocht André Cammaert in die tijd 2 Faun legertrucks. Er werd een kipbak opgebouwd. Met een aanhanger erachter kon 25 ton bieten mee vervoerd worden naar de fabriek in Sas van Gent. Maar was het nu een landbouwvoertuig met beperkte snelheid (16 km/u) of een vrachtwagen die zonder kenteken reed? Na verschillende bekeuringen en processen werden de Fauns aan de kant gezet. Akkerbouw- en loonbedrijf Fam. Janse uit Wolphaartsdijk ging er vervolgens mee rijden. Daar is deze foto genomen in 1978. Uiteindelijk maakte een andere loonwerker er aangedreven maïskippers van.

image
In de jaren 80 werd gezocht naar een oplossing om de vlasteelt minder arbeidsintensief te maken. Om het vlas te kunnen rollen moesten hier de schoven wel eerst met de hand in een rij worden gelegd.

image
Hetzelfde met deze oplossing. De schoven moesten in de pers worden gelegd, waarna er een pak van werd gemaakt. Voor het transport was dat handig maar, bij de vlasser moest alles weer met de hand worden gedaan.

image
Dit was de oplossing en zo gebeurt het nog steeds.

REACTIES

comment Door Verplanke op zondag 5 februari 2023 14:36 quote
Gelukkig hebben we de foto's nog. Prachtig om te zien !
comment Door bolinder op zondag 5 februari 2023 16:57 quote
Geweldig mooie serie en inderdaad de ketting achterop de combine herkenbaar bij de Calandpolder in Arnemuiden de Volvo,s hadden de motor op de vooras en kwamen (met stuurmanskunst) er doorheen en de M103 moest er steeds uitgetrokken worden hoop dat er nog foto,s voor de dag komen wie weet?
comment Door KeesdeNood op dinsdag 7 februari 2023 20:00 quote
Bedankt Marc en Corne.
comment Door Bollenbouwer op vrijdag 10 februari 2023 11:03 quote
Reed die Catterpillar bovenover? Was dat er toen al?
comment Door Niels (Administrator) op vrijdag 10 februari 2023 17:04 quote
Bollenbouwer schreef: Reed die Catterpillar bovenover? Was dat er toen al? Aan de ploeg te zien denk ik door de voor maar er waren wel (Engelse) fabrikanten die bovenover ploegen bouwde zoals Dowdeswell. Speciaal voor rupstrekkers.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.