GASTFOTO'S VAN BART SCHAAP
Door Niels in Ingekomen Foto's, maandag 9 maart 2009 16:00
In de buitenland rubriek hebben we deze keer weer een serie foto's van Bart Schaap uit Oost Engeland zitten. Het was er mooi weer dus druk op het land. Maarliefst acht verschillende combinaties waren er op één perceel te zien.
John Deere 6930 met een Jones beddenfrees.
Massey Ferguson 7480 met een Warrens Delta Planter bezig tweede jaars plantuien te poten.
Schijveneggen met een MF 8480 met Simba schijveneg.
JD 7810 met een Underhaug Scanstone stenenrooier.
MF 7495 met een Cousins V-Form diepwoeler.
MF 7490 met een Underhaug Scanstone stenenrooier.
MF 7495 met een Lemken zes schaar ploeg.
De JD 6930 nu met een Standen beddenvormer/ruggentrekker.
REACTIES
Door johanmf op maandag 9 maart 2009 16:59
Mooi MF spul!
Door Max op maandag 9 maart 2009 17:10
Hoe hard rijden ze ongeveer met dat stenen rooien?
Door dries op maandag 9 maart 2009 17:23
waarom smijten ze die stenen niet op een kar en voeren ze ze weg
Door rdwit op maandag 9 maart 2009 17:27
omdat ze dan volgend jaar weer kunnen... blijf je bezig..
nu rij je nog stevig ook
nu rij je nog stevig ook
Door Rens op maandag 9 maart 2009 18:13
Ja mooie massey fergusons, maar, nemen ze die stenen die ze neergelegd hebben de volgende keer niet mee?
Door Schrabbekerke op maandag 9 maart 2009 18:21
Wat voor grond hebben ze daar en ik snap het nut niet zo van dat rooien wel dat dan die verdomde stenen weg zijn maar niet dat ze ze laten liggen en niet op een wagen gooien
Door claasfan op maandag 9 maart 2009 18:43
die stenen hebben denk'k een bepaald nut,,
Door Max op maandag 9 maart 2009 18:50
Nee als ze toch tussen de rijen liggen heb je er toch geen last van en als je ze oplaad liggen er volgend jaar wel weer andere dus daarom gooien ze ze tussen de bedden.
Door Niels (Administrator) op maandag 9 maart 2009 18:51
Iedereen die zelf geen stenen rooit vindt het inderdaad nogal vreemd dat ze niet direct worden afgevoerd. Je zal inderdaad een enorme berg stenen hebben uiteindelijk maar hier zou je bijv. weer een weg van kunnen maken.
Veel Engelse boeren die ik heb gesproken weten zelf eigenlijk ook niet waarom ze het doen. Gemeengoed zeg maar, ze hebben het altijd al zo gedaan dus waarom niet? Zelfde als met Nederlanders en ploegen. Het is wel zo dat de grond uit zichzelf stenen omhoog werkt, je zult dus iedere keer weer een flinke lading stenen kunnen verwachten. Zo blijf je toch rooien. Andere zeggen dat je structuur en je waterberging enorm achteruit gaat. Nu zie ik heel die beddenteelt met het ontstenen en frezen ook niet echt als positief punt voor je structuur en heb zelf met eigen ogen aanschouwd hoeveel erosie er wel niet is op die lichte percelen. Bart zal hier ook wel over mee kunnen praten. Je staat daar echt versteld van, zeker als je weet hoeveel bijv. de Limburgse boeren doen aan erosie etc.. Er zijn ook mensen die zeggen dat grond met stenen eerder en langer warm is. Dit omdat de stenen overdag warmte opnemen en s'avonds langer warm blijven en je dus zo een betere gewas ontwikkeling krijgt. Ik heb geen idee hoeveel verschil dit maakt maar het is wel zo dat een wijngaard die op een ondergrond met veel stenen staat beter produceert als die met minder stenen.
Veel Engelse boeren die ik heb gesproken weten zelf eigenlijk ook niet waarom ze het doen. Gemeengoed zeg maar, ze hebben het altijd al zo gedaan dus waarom niet? Zelfde als met Nederlanders en ploegen. Het is wel zo dat de grond uit zichzelf stenen omhoog werkt, je zult dus iedere keer weer een flinke lading stenen kunnen verwachten. Zo blijf je toch rooien. Andere zeggen dat je structuur en je waterberging enorm achteruit gaat. Nu zie ik heel die beddenteelt met het ontstenen en frezen ook niet echt als positief punt voor je structuur en heb zelf met eigen ogen aanschouwd hoeveel erosie er wel niet is op die lichte percelen. Bart zal hier ook wel over mee kunnen praten. Je staat daar echt versteld van, zeker als je weet hoeveel bijv. de Limburgse boeren doen aan erosie etc.. Er zijn ook mensen die zeggen dat grond met stenen eerder en langer warm is. Dit omdat de stenen overdag warmte opnemen en s'avonds langer warm blijven en je dus zo een betere gewas ontwikkeling krijgt. Ik heb geen idee hoeveel verschil dit maakt maar het is wel zo dat een wijngaard die op een ondergrond met veel stenen staat beter produceert als die met minder stenen.
Door Max op maandag 9 maart 2009 20:01
Niels, weet jij ook welke rijsnelheid ze halen?
Het is toch nog een aardig klusje denk om dit jaarlijks te moeten doen als je een groot areaal hebt.
Het is toch nog een aardig klusje denk om dit jaarlijks te moeten doen als je een groot areaal hebt.
Door schermer_top op maandag 9 maart 2009 20:33
Mooie machines.!
Zal wel veel trekvermogen nodig zijn bij die JD die die ruggen trekt.? of niet
Zal wel veel trekvermogen nodig zijn bij die JD die die ruggen trekt.? of niet
Door Niels (Administrator) op maandag 9 maart 2009 21:01
Max: Dat verschilt per machine en perceel. Bart weet dit beter als ik maar volgens mij meestal tussen de 1 en 3 km/h.
Door Bart79 op dinsdag 10 maart 2009 10:48
Met ontstenen rijdt men afhankelijk van hoe zwaar de grond is inderdaad zo tussen 1 en 3 km/h. Ik persoonlijk vind dit het grootste voorbeeld van Britse inefficientie. Dat stenen vanzelf naar boven komen is volgens mij een fabeltje, want hoe dan?, het is grond boven de steen dat verdwijnt door wind of water erosie of inklinking van organische stof, een steen kan uit zichzelf niet bewegen. Dit ontstenen is inderdaad funest voor je structuur. Over het drainage verhaal kan ik zeggen dat het ontsteende bed gewoon water door laat en dat ze de stenen in de sporen nodig hebben omdat ze er minimaal 3 keer door rijden met loeizware trekkers. Ontstenen met 200pk (110 kan makkelijk), beddenfrezen met 160 pk terwijl het bed alleen gevlakt hoeft te worden het is al verkruimeld, en dan uien zaaien met 150pk, Dat de grond sneller opwarmt kan best maar alleen in zwaardere gronden. Deze zandgrond warmt toch snel op. Naast afvoeren kan ik nog wel andere opties verzinnen, verpulveren, steen breekt makkelijk en kleinere stukjes zeven gewoon uit met rooien, terug verspreiden onder de eerste zeefmat op de machine, als ze op de ondergrond liggen dan dan kan door ze niet met bewerkingen naar boven te brengen de ontsteende grond voor meerdere rooivruchten gebruikt worden voordat er door woelen weer steen ingemengd wordt. Nu doet men het voor iedere rooivrucht, wat vaak elkaar opvolgd, zelfs de bedden hergebruiken denken ze niet over na, als je de rooier wielen verplaatst dat ze in de sporen lopen en met de kiepers ook in de sporen rijdt dan kan het bed weer gebruikt worden. Als de aardappel, uien en peen prijzen hier naar Nederlands niveau zouden zakken dan gaan ze allemaal failliet! Ze krijgen hier zeer goede prijzen, vaak meer dan dubbel van de prijzen in Nederland.
Door Bart79 op dinsdag 10 maart 2009 11:03
Schermer_top, het trok niet zo zwaar hoor, op deze manier verplaats je de grond in twee gangen omdat je in je vorige spoor rijdt. Als je markeurs erop zou zetten en dan in een rondje drie bedden maakt, dan trekt het wel zwaarder. Dit had hier niet gekunt omdat ik in dezelfde richting als de ploeg reed en maar een kleine hoek van woelen, de ruggentrekker wil dit volgen en je krijgt een grote slingerbende, kijk maar eens naar de voren, recht in een lijn maar vol kleine slingers. Hier doe je niks aan, zelfs met hun 3 bed ruggentrekker op GPS wordt het een slingerbende als je met de ploegvoren mee rijdt, meestal erger nog.
Door pleunboone op dinsdag 10 maart 2009 15:40
Ik weet ook niet of stenen omhoog komen, ik weet wel dat wij steenrijke grond hadden, daar blijven altijd stenen liggen. Het schijnt toch te zijn dat ze bewegen als je de grond bewerkt, maar hoe dat weet ik ook niet. Bij aardappels rooien kwamen er kisten met stenen mee, die gingen niet terug naar het land, maar het werden er nooit minder. Gelukkig hebben wij die grond nu niet meer. Is verpulveren van de stenen mogelijk? Welke stenen zijn dat dan? Als je grind hebt, dat verpulver je niet gemakkelijk. Alleen gebakken stenen kun je, zeker als ze verweerd zijn, makkelijk verpulveren.
Door Niels (Administrator) op dinsdag 10 maart 2009 19:03
Bart: Stenen komen wel omhoog (Capilaire werking). In Nederland heb je daar ook mee te maken. Bijvoorbeeld granaten uit de tweede wereld oorlog die vanzelf aan de oppervlakte komen. Die liggen soms al 60 jaar in een perceel en soms dan ligt er opeens een bovenop. Dat duurt wel een tijd natuurlijk maar het gebeurt zeker wel.
De stenen vermalen zou kunnen maar ik denk dat je machines er wel 10x sneller door slijten als je in een grindbak werkt. Alles gaat bovendien ook nog eens overal in en tussen zitten. Ligt er ook aan hoe fijn je het maakt natuurlijk.
De stenen vermalen zou kunnen maar ik denk dat je machines er wel 10x sneller door slijten als je in een grindbak werkt. Alles gaat bovendien ook nog eens overal in en tussen zitten. Ligt er ook aan hoe fijn je het maakt natuurlijk.
Door Bart79 op dinsdag 10 maart 2009 22:04
Niels, capilaire werking is dat water in de grond omhoog komt. Een steen is toch te zwaar dat is toch tegen natuurkunde (zwaartekracht), daarom heb ik moeite om te geloven dat deze vanzelf naar boven komen, maar als iemand mij kan wijzen op een wetenschappelijke verklaring dan sta ik er wel voor open. Volgens mij komen dingen zoals stenen en jouw granaten gewoon door bewerking naar boven. Als de stenen komen vanzelf naar boven theorie echt zo is dan zouden deze percelen hier bedekt zijn in een dikke laag stenen, ik heb wel profiel kuilen gegraven en er zit ook veel steen diep in de grond als dat allemaal naar boven komt.
Verpulveren van dit steen is denk ik wel mogelijk, maar het is maar een idee hoor, het viel mij gewoon een keer op hoe makkelijk dit "flint" breekt als je het een klap geeft met bv een hamer. Kleiner steen blijft achter tot de maat van de zeefmatten, dus zit al in het bed.
Verpulveren van dit steen is denk ik wel mogelijk, maar het is maar een idee hoor, het viel mij gewoon een keer op hoe makkelijk dit "flint" breekt als je het een klap geeft met bv een hamer. Kleiner steen blijft achter tot de maat van de zeefmatten, dus zit al in het bed.
Door Niels (Administrator) op dinsdag 10 maart 2009 22:39
Capilaire werking dat kan met water zijn ja maar ik weet anders ook niet hoe je het beestje bij z'n naam moet noemen. Je snapt het princiepe.
Ik heb zelf ook nog nooit een steen omhoog zien komen uit de grond terwijl ik er naar keek, wat dat betreft heb je gelijk. Met wetenschappelijke tests moet ik je helaas ook teleurstellen maar ik zit die dingen niet hier achter m'n pc te verzinnen.
Ik heb zelf ook nog nooit een steen omhoog zien komen uit de grond terwijl ik er naar keek, wat dat betreft heb je gelijk. Met wetenschappelijke tests moet ik je helaas ook teleurstellen maar ik zit die dingen niet hier achter m'n pc te verzinnen.
Door freddy op woensdag 11 maart 2009 18:46
mooi spul zeg
Door ivo_wzvl op zondag 15 maart 2009 23:16
Wanneer zijn deze foto's gemaakt? Dit voorjaar, in februari ofzo?
Stenen en andere zaken kunnen inderdaad drijven in de grond, en ook naar boven komen. Het is niet zo dat ze een cm per dag afleggen, maar door grondwater, vriezen en dooien kunnen ze inderdaad door de grond heen bewegen en naar boven komen. Over 1 m doen ze bijv. meer dan 25 jaar...
Ik heb stage gelopen in het noorden van Polen, waar ze voor de aardappelteelt hetzelfde moesten doen. Daar zeiden ze dat het inderdaad voor draagkracht van de grond was dat de stenen niet afgevoerd werden. Soms hadden ze wel een kraan of buldozer nodig, wanneer er een grote steen, eentje van meer dan 1000 kg groot te ver naar boven kwam. Het koste wel enorm veel tijd, mankracht en diesel...
Ik denk dat je van stenen verpulveren weer te veel beschadigingen krijgt van je rooivruchten zoals aardappelen uien en wortelen. Veel stenen stoten en schuren deze tijdens het rooien en laden kapot. Dat is niet bevordelijk voor de kwaliteit.
De grond ziet me er niet zwaar uit, kennen ze daarzo ook de term afslibbaarheid?
Stenen en andere zaken kunnen inderdaad drijven in de grond, en ook naar boven komen. Het is niet zo dat ze een cm per dag afleggen, maar door grondwater, vriezen en dooien kunnen ze inderdaad door de grond heen bewegen en naar boven komen. Over 1 m doen ze bijv. meer dan 25 jaar...
Ik heb stage gelopen in het noorden van Polen, waar ze voor de aardappelteelt hetzelfde moesten doen. Daar zeiden ze dat het inderdaad voor draagkracht van de grond was dat de stenen niet afgevoerd werden. Soms hadden ze wel een kraan of buldozer nodig, wanneer er een grote steen, eentje van meer dan 1000 kg groot te ver naar boven kwam. Het koste wel enorm veel tijd, mankracht en diesel...
Ik denk dat je van stenen verpulveren weer te veel beschadigingen krijgt van je rooivruchten zoals aardappelen uien en wortelen. Veel stenen stoten en schuren deze tijdens het rooien en laden kapot. Dat is niet bevordelijk voor de kwaliteit.
De grond ziet me er niet zwaar uit, kennen ze daarzo ook de term afslibbaarheid?
Door HuibZ op donderdag 19 maart 2009 04:59
nou het is toch echt zo dat de stenen vanzelf omhoog komen, hier in Ontario hebben we ook gebieden zat met stenen en elk jaar zijn ze weer aan het rapen.
dat werk is nooit gedaan..
dat werk is nooit gedaan..
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.