DE HISTORIE VAN VICON BIETENROOIERS
Door Niels in Achtergrondartikelen, zondag 9 mei 2021 14:00
Iets heel anders voor de zondagmiddag. De bietenrooiers van Vicon hielpen om de bietenoogst in Nederland te mechaniseren. Kees de Nood scande een mooie serie foto's in en verzamelde informatie die het verhaal vertelt van één van 's lands bekendste machinefabrikanten.
Vicon werd bekend door zijn getrokken bietenrooiers maar, het bedrijf bouwde ook zelfrijders. Hier de productie van de 2-rijïge zelfrijdende bunkerrooier in 1967. Dit was de eerste serie en technisch bleek het een flop.
De rooier in actie op een grote bietenoogst demonstratie in Gibecq in België.
Het lossen van de bunker met 3.500 kg inhoud.
De rooier in actie.
Iets anders: Gerst zaaien met een zaaimachine bestaande uit een Vicon pendelstrooier met zaadverdeelbak voor de rijenafstand.
Bieten rooien met een getrokken 2-rijer.
Een nieuwe rooier in 1966 met ervoor een Fordson Dexta. Met deze trekker werden de rooiers getest.
De laatste bieten rooien op een akker in Driewegen, Zuid-Beveland, in 1968. De Spijkstaal 5 tons kipper heeft een achterbord in de vorm van een stukje bodem wat omhoog komt.
De Vicon Pender Boy. Een handig onderstel om de strooier op te plaatsen en op te bergen.
Mooie door Vicon gerooide bieten met wortel en tak.
Weer een rooier die van de band is gerold in de fabriek in Goes. Voor vele misschien onbekend maar bij de firma Schipper in Goes werden een aantal jaren de Vicon rooiers gebouwd. Schipper was destijds een grote Fiat-dealer in Zeeland.
Voor de fabriek.
Proefrooien met het sloffenkruis ontwikkeld door de heer Steketee uit Driewegen.
De Fiat en Vicon 2-rijer aan het werk onder drogere omstandigheden.
Een demonstratie in Groningen in 1969. De Vicon was niet alleen eenvoudiger maar ook goedkoper ten opzichte van andere merken. Dit waren dan vaak wel bunkerrooiers.
Poseren bij een 2 rijïge machine.
De rooier kon uitgerust worden met meerdere wielen die voor een stabielere loop zorgden. Zeker als het nat was.
In 1968 was een nat jaar. In dat jaar kocht de vader van Kees met een collega samen een Volvo A500 6-rijer. Voor de Schmotzer 1-rijer was het te nat.
Een demonstratie in de Noordoostpolder in 1970. Leerlingen van de landbouwschool in Emmeloord zijn op bezoek.
Proef rooien voor het IRS uit Wageningen op de Ambachtsheerlijkheid Cromstrijen in Numansdorp.
Een nieuw product: de Steketee schoffelmachine aan het werk met achterop een bietendunner.
Ook een Vicon product is de Centra precisiezaaimachine. Op deze foto op demonstratie in 1965 bij de Wilhelminapolder in Wilhelminadorp. Een mooi detaail is dat op de volgende afstanden gezaaid kan worden: 4,2, 5,5, 6,9 en 8,2 cm. Vandaar de slingerdunner achter de schoffelmachine. De elementen heetten Monodrill, wat lader veranderde in Monozentra.
Vorig jaar juli werd Kees gebeld door een gepensioneerde boer uit Groede. Hij was aan het opruimen en bij de spullen stond deze 3-rijïge bietenlichter. Niemand had er interesse in. Via-via kwam de man bij Kees uit.
Zijn vader had de lichter in 1959 gekocht bij mechanisatiebedrijf Vermeulen in Oostburg. Deze paste achter hun Fordson Dexta. De machine werd in dat jaar gekocht omdat het tot laat in het jaar erg droog was. De bieten konden met de handspade niet worden gerooid. Ook de lichter moest met zakken stenen en grond verzwaard worden.
Een jaar later was het juist weer zo nat dat je geen lichter nodig had. Vlak daarna kwam de Vicon 1-rijer in beeld en de lichter heeft dus al die tijd in de schuur gestaan. Kees haalde de machine op en probeerde hem bij diverse stichtingen en trekkermusea te slijten, maar zonder succes.
Dit voorjaar vroeg Kees Corné Goedhart of hij een advertentie in een oldtimer clubblad wilde zetten. Daar reageerde 1 persoon op: Wim van der Bliek uit Wolphaartsdijk. Hij was benieuwd hoe de lichter eruit zag en vertelde dat in de jaren 50 een smederij in Wolphaartsdijk ook lichters maakte.
Deze smederij was Van Liere, Valiënzo genaamd. Wim vertelde hoe hij daar nog als 15-jarige had gewerkt.
Van Liere maakte voor Vicon ook onderdelen, onder andere voor de schudeg die ook bij Schipper in Goes gebouwd werd. Er werkte in die tijd wel 15 mensen bij Van Liere. Inmiddels bestaat het bedrijf niet meer. Wim komt de lichter nu bij Kees ophalen en gaat hem restaureren.
REACTIES
Door huib op zondag 9 mei 2021 15:04
Die werkplaats van Van Liere staat nog steeds in Wolphaartsdijk te verpauperen. Ik denk dat de apparatuur er nog in staat.
Door KeesdeNood op zondag 9 mei 2021 15:37
Niels het was geen Vicon A500 maar een Volvo A500 die mijn vader kocht. De firma Schipper uit Goes was destijds een grote Fiat en Vicon dealer vanaf 1965 tot 1970 was er zelfs een fabriek van Vicon in Goes waar ongeveer 75 man werkte in hooftzaak werden er rooiers gemaakt. Schipper was ze groot dat ze enkele keren bij de NS een treinstel afhuurden om hun klanten naar de Rai te vervoeren ,deze trein had de naam de Schipper Expres.
Door Niels (Administrator) op zondag 9 mei 2021 15:39
Oeps, snel aangepast! Mooi verhaal Kees, bedankt.
Door bolinder op zondag 9 mei 2021 16:42
En schipper verkocht ook Claas combines en Miedema kippers en transporteurs verder bouwden ze voor Urgent zelfrijdende sproeimachines op een fiat onderstel Kole was de vertegenwoordiger en heefd later veel klanten meegenomen naar van Weele toen hij daar naar toe ging.
Door Fiat 1000 op zondag 9 mei 2021 16:52
mooie serie. maar onder 1 foto schrijf je dat het te nat is voor de schmotzer 1 rijer. ik denk dat je bedoelt de vicon 1 rijer.
maar ja je wilt nog graag een schmotzer BK 400 dus bij deze trek je de aandacht erop zeker
maar ja je wilt nog graag een schmotzer BK 400 dus bij deze trek je de aandacht erop zeker
Door Niels (Administrator) op zondag 9 mei 2021 19:19
Nee Frans daar hoort echt Schmotzer te staan Kees zijn vader had er 1.
Door xc70 op zondag 9 mei 2021 19:45
prachtige reeks
Door niewiem op maandag 10 mei 2021 13:37
Super
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.