VERVAET TERUG OP VIER WIELEN
Door Niels in Achtergrondartikelen, zaterdag 6 februari 2021 10:00
Na 23 jaar biedt machinefabrikant Vervaet weer een bemester aan op vier wielen. Daarvoor slaat het de handen ineen met mestspecialist Garant Kotte. De nieuwe Quad 550 heeft een 550 pk Volvo-motor en 21m³ tank. We blikken ook terug op de voorloper van deze machine: de Hydro Quad.
Dinsdag 2 februari lanceerde Vervaet hun Quad 550. Een nieuwe zelfrijdende bemester op 4 wielen, die naast de 3- en 5-wielige Hydro Trike wordt gepositioneerd. Daarvoor werkt het samen met de Duitse fabrikant Garant Kotte uit Rieste, nabij Osnabrück, en op steenworp afstand van Grimme. In oktober 2020 sloten Vervaet en Kotte een strategisch samenwerkingsverband. Daarnaast vertegenwoordigen de Duitsers het merk in hun eigen land en andere Oost-Europese bestemmingen. Vervaet blijft Noordwest-Europa zelf doen.Op de Agritechnica in 2015 toonde Kotte de Taurus 2803 3-asser. Een machine met 652 pk en een 28m³ tank. Dat is mooi voor grote Duitse en Oost-Europese velden, maar minder praktisch in andere landen. Kotte werkte met spuitenbedrijf Bräutigam verder aan de machine. Uiteindelijk vond het in Vervaet een betere partner met drijfmest in het DNA. De Quad 550 – waarvan dit jaar 2 prototypes worden geproduceerd – is het resultaat. De serieproductie start volgend jaar. Een 3-asser staat vooralsnog niet op de planning volgens Vervaet. Klanten die meer inhoud zoeken dan de standaard 21m³ glasvezel-kunststof (GFK) tank kunnen ervoor kiezen om een getrokken Kotte-tank achter de Quad 550 te hangen.
Langs het wespentaille van de nieuwe machine ligt een 550 pk Volvo Penta 6-cilinder met 13 liter inhoud. Het maximumvermogen ligt bij 1.200 motortoeren. Vervaet stapt noodgedwongen af van hofleverancier DAF omdat zij niet de juiste papieren kunnen leveren voor de Noord-Amerikaanse markt. De motor drijf een hydrostatische transmissie aan, zoals we van Vervaet gewend zijn. Ook de 2 Italiaanse Omsi-assen zijn nieuw. Met een draaicirkel van maximaal 8,3 meter inwendig is de kolos verrassend wendbaar. De machine naar schatting 20 ton. Dit gewicht is te verdelen over een breed scala aan banden, van 900/60 R38 tot 1250/50R32 of 900/60 R42. De machine blijft bijna altijd binnen de 3 meter transportbreedte.
Waar de Taurus zijn radiator aan de rechterzijkant heeft koos Vervaet ervoor om deze helemaal voorop te plaatsen. De Zeeuwen hebben alles een plek weten te geven en toch een multifunctionele 180-graden draaibare zuigarm aan de voorzijde te monteren. De geveerde cabine komt van Claas. Achter de radiator ligt een 9 kuub/min Vogelsang of Börger pomp. Optie is het Super-Load systeem die, dankzij dikker leidingwerk, 12 kuub kan verpompen of zelfs 13,5 kuub bij de Börger variant. Achter de pomp zit Vervaet’s eigen cycloonsnijinrichting of de Vogelsang snijkast met turbovuller.
Het design van een 4-wieler in hondengang, cabine en radiator voorop doet denken aan de Hydro Quad die Vervaet in 1998 op de markt bracht en die in 2000 in productie moest gaan. Acht jaar na de lancering van de eerste Hydro Trike probeerde het bedrijf een nieuw segment aan te boren. Het doel was om meer capaciteit te leveren, door de tankcapaciteit met 6 kuub te vergroten. De machine was met een 16, 18 of 20m³ tank leverbaar en 8 kuubs Börger pomp. Uniek is dat de cabine voorzien was van een mechanisme dat hem recht draaide wanneer de machine in hondengang reed.
De enige Hydro Quad die Vervaet ooit bouwde werd geleverd aan loonbedrijf Van den Tillaar uit Someren. Geen onbekende in mestland. Het bedrijf experimenteerde flink met verschillende machines. Onder andere gebruikte het bedrijf een Twose Vibraject en liet het een 2WD John Deere 4955 ombouwen tot trike, met 2 zijdelings geplaatste tanks. Van de Vijver & Cammaert bouwde de machine om, die slechts heel kort werd gebruikt en heel lang te koop stond.
Van den Tillaar reed naar volle tevredenheid met de Hydro Quad, tot hij in 2010 werd ingeruild op een 5-wielige Hydro Trike. In de praktijk bleek de Hydro Trike fors wendbaarder dan de Hydro Quad, waardoor het capaciteitsverschil nihil bleek. Voor transport op langere afstand bleek de grotere tank ideaal, maar omdat de Trike’s veelal direct uit de mestcontainer vullen bleek ook dit geen pijnpunt. Wel lag de prijs van de vierwieler hoger.
Dit betekende niet het einde van de unieke Hydro Quad. Vervaet ruilde hem in en zette hem meermaals als ruilmachine in. Daar kocht het Belgische loonbedrijf Focquaert uit Nieuwpoort hem. Niet om mee te bemesten, maar om er bieten mee af te voeren. Het bedrijf bouwde zelf een bietenbak waarmee het de suikerbieten kan verladen.
Grote kans dat we de Quad 550 ook in zo’n hoedanigheid gaan zien in de toekomst. Vervaet heeft plannen om de machine met een breedstrooier uit te rusten, of een overlaadbak voor bijvoorbeeld bieten. Daar komt het grote voordeel van de machine om de hoek. Vanwege zijn configuratie kan hij ook door spuitsporen rijden om een groeiend gewas te bemesten. De Trike rijdt immers altijd met 1 wiel over het gewas.
REACTIES
Er zijn nog geen reacties geplaatst.VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.