FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE - 1957 II

Door Niels in Ingekomen Foto's, donderdag 31 december 2020 14:00

We hebben dit jaar heel wat foto's laten zien uit het archief van vakblad LandbouwMechanisatie. Dat die erg goed ontvangen zijn blijkt wel uit onze recent gepubliceerde top 10 van 2020. Op de laatste dag van het jaar pakken we de draad weer op.
image
Looftrekkers hebben de aandacht van de redactie. De loofdoding, en met name de rooibaarheid, is een belangrijk punt bij de aardappeloogst.

image
Wie namelijk direct in zakken wil kunnen rooien moet een product vrij van kluiten en loof hebben.

image
Een Massey-Harris Pony met hooischuif voorop de trekker.

image
In een uitgebreid artikel over de graanafvoer bij het maaidorsen wordt stilgestaan bij verschillende methodes. Bijvoorbeeld het laden van zakken met een tweewielige kraan achter de trekker.

image
Een andere mogelijkheid is het gebruik van een bandtransporteur.

image
Al eerder kwam deze bijzondere combinatie in LM voorbij. Een Claas SF met een aangekoppelde New Holland pers.

image
De Nationale Landbouwexpositie in Utrecht trok zeer weinig bezoekers. Het toont wel heel mooi de mechanisatie anno 1957. Rechtsvoor zien we het complete Ferguson systeem.

image
De Pladdet zwadmaaier.

image
Selecta-Simplex eendoeksbinder.

image
Borga opraappers.

image
Snowco balenlader ontwikkeld door W.M Kuiper uit Halfweg.

image
Wulff slootreiniger op een Hanomag rupstrekker.

image
Op de voorpagina in augustus deze prachtige plaat van een Claeys M103 aan het dorsen.

image
In een artikel specifiek over de oogst van fabrieksaardappelen mag deze Climax 1956 rooimachine niet ontbreken. Inmiddels draaien er 77 van in de Veenkoloniën. Met 283 stuks is de Sterbo het meest populair, gevolgd door de Mabo.

image
De Sterbo lijkt qua werkingsprincipe op de Climax. Alleen de trommel is kleiner.

image
De firma Indart uit Haarlem brengt de Meerveld lader op de markt. Hier is hij uitgerust met een zakkenraam.

image
De firma Union is dit jaar met een nieuw prototype van hun zelfrijdende vlastrekker gekomen. Deze heeft 4 trekelementen met een werkbreedte van 1,40 meter. Deze zijn op een David Brown trekker gebouwd.

image
Omdat de elementen voor de radiator van de standaardtrekker zijn gebouwd dient een pijp voor de luchtaanvoer.

image
Het bindapparaat aan de achterzijde die schoven vlas maakt.

image
De heer Veeze in Tolbert heeft een slootreinigingsmachine geconstrueerd die veel lijkt op de Ritscher Moorburg.

image
Centrifugaalstrooier voor paardentractie die de firma Fa. J. Rondaan & Co uit Beetgum op de markt brengt.

image
Centrifugaalstrooiers nemen snel toe in populariteit. De aandrijving geschiedt via een cardanas.

image
Visser’s Transportmiddelen uit Witmarsum komt met deze zwenkbare boxenvuller op de markt voor aardappelen.

image
Een Nederlandse maaidorser? Nee, een fabrikant is het niet. Echter, akkerbouwer P. van Nieuwenhuyzen uit Oude-Tonge bouwde zijn getrokken 6 voet Thermaenius maaidorser om tot een zelfrijdende machine. LM besteed er uitgebreid aandacht aan.

image
De 6-cilinder Chevrolet motor levert 50 pk en is afkomstig van een vrachtwagen. De machine rijdt maximaal 18,5 km/u.

image
Op het 40 hectare grote bedrijf was geen geschikte trekker aanwezig voor de getrokken maaidorser. Daarnaast geeft de bedenker aan dat hij zo geen kanten meer handmatig hoeft te maaien. Tevens rijdt er geen trekker meer over het strozwad. De machine werd in de winter van 55-56 zelf geconstrueerd in de werkplaats van het bedrijf.

image
Niet alleen bij de graanoogst is het transport een punt. Dat geldt ook voor de aardappeloogst. Deze klus kan worden vergemakkelijkt met een zgn. volgwagen.

image
Vervolgens worden de aardappelzakken overgeladen op een landbouwwagen.

image
Een andere lezersvinding, die van W.G Baarveld te Wieringerwerf, is het verplaatsen van de gashendel op zijn Allis-Chalmers G. Links waar deze zich normaal bevind en rechts waar hij nu is gemonteerd.

image
Op de Royal Show in Norwich, Engeland, werd deze centrifugaalstrooier met loopwiel getoond.

image
De Multi-purpose chopper van John Wilder. Naast loofklapper kan hij worden gebruikt om strozwaden te verhakselen.

image
Leverton schoffelgarnituur voor het uit elkaar slaan van de losgeschoffelde grond.

image
Fordson Major uitgerust met de Simms handstarter. Je vervangt er de accu mee. De ombouw kost 60 gulden.

image
In september op de voorpagina een beeld van de aardappeloogst met een zee aan schoven op de achtergrond.

image
Wederom aandacht voor looftrekkers. Hier de aangebouwde looftrekker van Gerlsma in actie aan een Güldner trekker.

image
De Oldenhuis looftrekker aan het werk op zandgrond in Drenthe.

image
De 3-rijïge looftrekker van Gerlsma.

image
Voor het aandrukken van lichte grond na het ploegen is deze Farmall uitgerust met een cambridgerol tussen de wielen.

image
Fordson Major uitgerust met een kleine kooirol.

image
Voor het zwadmaaien van luzerne wordt geëxperimenteerd met een Amerikaanse 12-voet zwadmaaier. Deze is door de heren Baas van luzernedrogerij Marknesse geïmporteerd.

image
Aan de achterzijde heeft de machine 1 enkel zwenkwiel. Voor staat hij op dubbele wielen.

image
De slingerschijfstrooier van Rondaan uit Beetgum voor het verstrooien van schuimaarde.

image
De Fristein zelfladende wagen van de firma Vlogtman uit Holten. De machine heeft voor schuimaarde een extra verdeelvleugel aan de achterzijde. De grijper ontbreekt voor het laden.

image
Op de Fordson fabriek in Chelmsford demonstreerde 3 medewerkers hoe je een Major kan starten met een lege accu door hem via de riemschijf aan te drijven.

image
De hokkenlader van Dijken en Otten. De heer Dijken is landbouwer in Woldendorp en de heer Otten smid in Borgsweer. Fabrikant Oldenhuis heeft 10 exemplaren gebouwd.

image
De lader vanaf de zijkant gezien aan een Ferguson TE 20.

image
Het wegharken van het gemaaide zwad uit greppels met een aangepaste Vicon Acrobaat van loonwerker Joh. Bossen uit Spanbroek.

image
De Fricke veldspuit gebouwd op een Ritscher motorwerktuigraam.

image
Nuffield Universal Three die O. de Leeuw in ons land introduceert.

image
De trekker heeft een 3-cilinder BMC dieselmotor die vergelijkbaar is met de Universal Four. Hij levert maximaal 35,5 pk en kost in de standaarduitvoering 8.275 gulden.

image
De JF Uniwagen meststrooier van Centraal Bureau met een lager geplaatste verdeelhaspel voor het verspreiden van schuimaarde. Hij is ook met een aangebouwde laadschop uitgerust.

image
De Atkinson Spreadall van de firma Koopman en Co uit Amsterdam.

REACTIES

comment Door bolinder op donderdag 31 december 2020 14:47 quote
Zeer interresant om deze ontwikkelingen te zien sommige zijn ze mee doorgegaan en verbeterd andere zijn helemaal verdwenen.
comment Door xc70 op donderdag 31 december 2020 19:03 quote
prachtige reeks om het jaar af te sluiten Smile
comment Door Verplanke op donderdag 31 december 2020 20:55 quote
Prachtig om te zien deze reeks.
comment Door Gerbert op donderdag 31 december 2020 21:15 quote
Ik vind helemaal mooiSmile
comment Door KeesdeNood op vrijdag 1 januari 2020 13:20 quote
Prachtig om deze ontwikkelingen te zien ze hadden allemaal het zelfde doel. Het zware werk in de landbouw te verlichten/vereenvoudigen , want het mag dan mooi zijn maar als je de hele dag op een maaidorser aan de zaken gestaan had , zat je er niet echt meer op te wachten op her en der op een perceel zakken te laden. Ik vond het natuurlijk als kleine jongen prachtig om met de trekker van de ene naar de andere hoop te rijden.Loveit

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.