GASTFOTO'S VAN GEOFFREY HOVING III

Door Niels in Ingekomen Foto's, donderdag 30 januari 2020 14:00

Na de graanoogst in Canada begint voor loonbedrijf Feitsma de allesbeheersende maïsoogst met hun 4 Claas Jaguars. Die zien we dan ook uitgebreid, van begin tot einde in de sneeuw. Dan kan er vervolgens ook nog landwerk gebeuren en sluiten we het jaar af.
image
Een mooi perceel maïs hakselen eind september met de nieuwe Claas Jaguar 960, waar een Orbis 750 bek voor hangt.

image
Door het droge voorjaar waren de opbrengsten op veel plaatsen aanzienlijk lager dan normaal.

image
De maïskuil aanrijden met een John Deere 9510R.

image
De kleine Jaguar 930 onderweg naar de eerste klus. Bij kleinere klanten komt de machine goed tot zijn recht.

image
Ondertussen is ook de oogst van het koolzaad bezig op het eigen akkerbouwbedrijf. Daarvoor zijn 2 Claas Lexion combines aanwezig.

image
Claas Lexion 760 met een MacDon FD75-D Flexdraper bord.

image
De koolzaad wordt in de eigen opslag gelost.

image
JD 9420 met nieuwe Brent 1386 overlaadwagen.

image
Hakselen met de 930.

image

image
Hakselaar nummer 3: De oudere Jaguar 960 met Orbis 750 klaar voor de start.

image
De andere 960 hakselt voor een grote melkveehouder.

image
Deze maïs was beregend en daardoor van een prima kwaliteit.

image
Na schoon blazen en messen slepen even tanken en naar huis.

image
Hakselen bij Feitsma Dairies. Dit is de broer van de eigenaar van Feitsma Services. Hij heeft een groot melkveebedrijf op 25 kilometer afstand van het loonbedrijf in Hague, Saskatchewan.

image
Op dit bedrijf een mix van beregend en niet-beregende maïs. Na een voeranalyse bleek dat de niet-beregende maïs de beste voederwaarde had. Deze is gehakseld als silage.

image
De maïs wordt zo hoog mogelijk gehakseld om de beste kwaliteit voer te hebben. De beregende velden zijn later als maïskolven schroot (MKS) gehakseld.

image
Een perceel doorsteken met beide JD 8295R trekkers, waar een Penta DB50 silagekipper achter hangt.

image
Stop voor het avondeten.

image
Wederom een mooi en beregend perceel.

image
De Jaguar 960 en 930 samen bij een klant aan het werk.

image
Wederom de Claas Xerion 5000 met Grouser schuifblad op de kuil.

image
Deze was gehuurd om extra capaciteit te hebben.

image
De 930 wordt achtervolgd door de 960.

image
Als er met 2 hakselaars wordt gereden betekent dit ook 2 trekkers op de kuil. Naast de Xerion ook de JD 9520R met Grouser blad. Deze zijn op papier goed aan elkaar gewaagd.

image
Typisch voor Saskatchewan. Hakselen in de sneeuw. Dit was op 14 oktober.

image

image
Onderweg naar de volgende klant met de Jaguar en 2 JD 8295R's. Er moest een weg van 180 kilometer worden afgelegd. Dat is normaal voor Feitsma.

image
Deze feedlot rijdt zelf de kuil aan met 2 JD kniktrekkers.

image
Hier rijdt de JD 9360R de kuil aan.

image

image
Door een koude start ligt er 's ochtends veel vorst op het gewas.

image
Het koude weer zorgt wel voor prachtige zonsopkomsten.

image
De hakselaar omgebouwd voor MKS. Ervoor hangt een 8-rijïge Dominoni kolvenplukker.

image
Ook hier voldoende vorst op het gewas.

image
De hakselaar wordt er niet echt schoner op.

image
Deze klant perst de MKS zelf in slurven met zijn trekker en een Ag Bagger.

image
Voor de Universiteit van Saskatchewan (afdeling vleesvee) werden een aantal testkuilen aangelegd voor MKS. Daarnaast werden een aantal vrachten met 'high moisture corn grinding' gedaan. Dit wil zeggen dat de combine het dorswerk doet.

image
Vervolgens wordt met de hakselaar enkel de korrels gehakseld en vermalen tot maïsmeel.

image
Dat gaat prima met een adapter aan de kooi.

image
Het resultaat is een grover product dan wanneer je het met een hamermolen zou vermalen.

image
Nog snel wat kippenmest naar het veld rijden voor de kippers worden gewassen. Voor de Penta DB50 staat een nieuwe JD 7250R.

image
Samen met de Volvo EC220DL rupskraan.

image
De 7250R voor de JBS breedstrooier.

image
Om naast het sleepslangen de mestwerkzaamheden verder uit te breiden werd geïnvesteerd in een aantal gebruikte Houle 4-assige mesttanks. Die worden door de JD 8R's getrokken.

image
De 8295R's en een 8310R.

image

image

image

image

image

image
Nog een aantal kraanklussen uitvoeren voor de winter echt invalt en de vorst diep in de grond zit.

image

image

image
De eerste 960 helemaal schoon.

image
De andere 960 afgespoten zodat hij naar de dealer kan.

image
Eer van je werk noemen we dat.

image
De bek ervoor en zo kan hij naar de dealer. Voor dit jaar wordt hij vervangen door een nieuwe.

image
In de werkplaats is het onderhoud weer gestart aan de hakselaars die op het bedrijf blijven. Lagers en slijtdelen worden uit voorzorg vervangen. Het bedrijf kan zich geen stilstand veroorloven in het seizoen.

image

image
Afgelopen zomer werd een gebruikte 960 gekocht. Die gaat nu helemaal uit elkaar. Alle lagers en slijtdelen zijn vervangen, zodat hij nieuw het komend seizoen in kan.

image
Twee keer 960 en de 930.

image
Naast eigen kippenmest neemt het bedrijf ook vaste mest van een aantal andere pluimveehouders af in de buurt. Dit wordt met vrachtwagens naar het eigen land gereden, waarna het in het voorjaar verstrooid zal worden.

image
Over de vorst is het prima rijden. De bedrijven worden in december leeg gereden. In maart gebeurt dat nog een keer, zodat ze het tot december kunnen redden met hun opslag.

image
En we rijden het jaar uit met de Peterbilt 367 truck.

REACTIES

comment Door KeesdeNood op donderdag 30 januari 2020 17:39 quote
Wederom een prachtige serie Geoff Loveit
comment Door xc70 op donderdag 30 januari 2020 19:37 quote
prachtig Cool
comment Door manus op donderdag 30 januari 2020 20:15 quote
Mooie serie en ook vanwege de uitleg!!
comment Door charel op donderdag 30 januari 2020 20:16 quote
Aah een foto van de 4850 aan de lagune pomp.
comment Door niewiem op vrijdag 31 januari 2020 07:38 quote
Super,en een prima verhaal erbij.Machines worden optimaal benut en onderhouden.Proberen wij hier ook want stilstand kost je vele malen meer dan het preventief vervangen van delen ook al lijken ze nog goed.Mooie weergave van de prairies.Cool Smile
comment Door Bollenbouwer op vrijdag 31 januari 2020 07:47 quote
Wat zitten wij hier dan maar te knooien op een postzegel.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.