ALBUM - AARDAPPELS POTEN MET ZELFBOUW COMBINATIE

Door Niels in Achtergrondartikelen, donderdag 28 april 2011 10:00

thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb thumb

REACTIES

comment Door Rob90 op donderdag 28 april 2011 16:12 quote
Ik vind het een concept fantastich. Alleen heeft Miedema naar mijn mening een mooiere combinatie: Miedema CP42T met Smart-Float, namelijk een AVR Ge force Compact 3 frees, Miedema CP42T , en aanaardkap (AAK) met MR-control -> automatische vullen AAK. Dit is een gedragen versie.

http://img69.imageshack.us/i/smartfloathef.png/

Of als je een trekker hebt die deze (redelijk) zware combinatie niet kan tillen kan het ook nog in een getrokken combinatie: Miedema CP42P met Smart-Float, hetzelfde als hierboven maar dan met een trekbek en gestuurde wielen voor een goede wendbaarheid.

http://img850.imageshack.us/i/img4246p.jpg/

De rede dat ik voor een Miedema pootmachine zou gaan is dat je de opties van hebt zoals hydraulische aandrijving pootelementen, gebruiksvriendelijke HMI scherm en precieze afleg van de knollen.

Met deze machine zijn nog veel dingen mechanisch geregeld. Op zich niks mis mee alleen wanneer dit geautomatiseerd is is dit natuurlijk minder gevoelig voor fouten.

comment Door Arnout op donderdag 28 april 2011 16:44 quote
En als iemand zo'n baselier koopt en er een hydraulische Miedema CP 42 met 'HMI' scherm op bouwt? Wink

En als je beide 'in de hef' varianten vergelijkt zal die baselier toch wat makkelijker te tillen zijn doordat die poter andersom staat.
comment Door Niels (Administrator) op donderdag 28 april 2011 17:03 quote
Miedema heeft een aantal jaar geleden al eens een getrokken combinatie gebouwd met de pootmachine andersom opgebouwd. Alleen was het nadeel daarvan dat er vier grote banden voor zaten. Dat werkt op zandgrond, maar niet op klei.

Rob, je werkt niet toevallig voor Miedema Wink ?
comment Door Rob90 op donderdag 28 april 2011 17:21 quote
Het was niet Miedema die een aantal jaren geleden de getrokken combinatie bouwde dat was de Duitse firma Fischer landtechnik. Miedema was voor Nederland slechts importeur. Er zat dan wel een Miedema pootmachine op maar het waren geen Miedema machines. Daarnaast was de gewichtsoverdracht niet goed. d.m.v. een ketting aan de trekker moest de machine in evenwicht gebracht worden.

Arnout wat je zegt klopt, alleen zou ik als de trekker het niet heffen kan voor de getrokken versie gaan. Als je een zelfde combinatie als hierboven wil maar dan met een Miedema planter zou ik eens op de website van Fischer kijken: http://www.fischer-landtechnik.com/kartoffeltechnik

Ik werk niet voor Miedema, we hebben thuis zelf een Grimme snarenplantmachine. Ik moet eerlijkshalve wel zeggen dat ik er een half jaar stage heb gelopen en gezien en ondervonden dat de spullen die ze maken goed, degelijk en doordacht zijn.
Laatst aangepast door: Rob90 op donderdag 28 april 2011 17:23.
comment Door Niels (Administrator) op donderdag 28 april 2011 17:30 quote
Ok, bedankt voor de informatie Rob. Ik kende het bedrijf Fischer wel maar wist niet dat die All-in-One ook door hun werd gebouwd.
comment Door Golem op vrijdag 29 april 2011 16:48 quote
Wat mij opvalt is dat er in deze fotoserie een Cormick voor de comibinatie loopt en in de film en eerdere foto's een MF. Er staat dat de MF is vastgelopen. Wordt hiermee bedoeld dat de motor is vastgelopen. Het lijkt er in ieder geval op dat de MF te licht was voor deze combinatie.
comment Door Niels (Administrator) op vrijdag 29 april 2011 19:32 quote
De motor van de MF was inderdaad vastgelopen. Daar staan ook foto's van op deze website. De Cormick is toen gehuurd om het perceel af te maken. De MF heeft gps en op de poter zitten geen markeurs zoals je kunt zien. Dat had de MTX helaas niet dus dat was ff lastig.
comment Door Zuidwester op vrijdag 29 april 2011 20:20 quote
Hebben we eindelijk allemaal grote smalle wielen en een frontfrees, moet alles weer in een machine achterop.
comment Door Schrabbekerke op zondag 1 mei 2011 12:06 quote
@ zuidwester; geld moet rollen hé, maar als je het niet hebt rijden we lekker door met de 'oude' machinesPuh
comment Door nh007 op maandag 2 mei 2011 10:34 quote
of de heren den Ouden en Blijdorp deze discussie even voort kunnen zetten aan de educalaan... Dank u!!